unctad
کلمات اختصاری
موضوع: سازمانی
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) که به اختصار آنکتاد نامیده می شود درسال ۱۹۶۴ میلادی با هدف یک پارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی تاسیس شد.
آنکتاد یک رکن فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و برمبنای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنا شده است. آنکتاد از ابتدای تاسیس فاقد شخصیت حقوقی بین المللی بوده است. انکتاد درتصمیمات خود درعرصه تجارت بین الملل و توسعه اقتصادی مفهوم حاکمیت اقتصادی را علاوه برحاکمیت سیاسی لحاظ نمود و اصل برابری، همکاری بین المللی مبتنی برانصاف و وابستگی متقابل به نفع کشورهای درحال توسعه را مورد تاکید قرارداده است.
آنکتاد در پی آزادی تجارت بین المللی درچارچوب حمایت از کشورهای توسعه نیافته جهان، کاهش میزان ضررها و مساعدت برای توسعه اقتصادی آنها و غیره می باشد. به عبارت دیگر آنکتاد اتخاذ رفتار مساعد را ترجیحا به نفع کشورهای توسعه نیافته جهت سوق دادن این گونه کشورها به سطحی متوازن و متعامل با کشورهای توسعه یافته، به عنوان یک قاعده و اصل می داند. لذا قالب فرمول رفتار مساعد، درموارد لزوم آزادی تجارت بین المللی را نپذیرفته است، لکن درموارد مقتضی درراستای منافع کشورهای درحال توسعه، آزادی تجارت بین المللی مورد قبول واقع شده است. آنکتاد محور مرکزی سازمان ملل متحد برای برخورد یکپارچه با تجارت و توسعه و مباحث مرتبط با حوزه های مالی، تکنولوژی و سرمایه گذاری و توسعه در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته است.
آنکتاد ازطریق جستجو و تجزیه و تحلیل رویه ها و جمع آوری اطلاعات به دنبال ایجاد زمینه برای مشورت بین دولت ها و تبادل تجربیات با هدف یکپارچه سازی عوامل توسعه است. آنکتاد با سازمان های دیگر برای رفع نیازهای کشورهای درحال توسعه همکاری دارد. دبیرخانه آنکتاد درانجام وظایفش همراه با دولت های عضو و درتعامل با سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد و کمیته های منطقه ای همانند موسسات دولتی، سازمان های غیر دولتی و غیره کار می کند. آنکتاد درراستای تسهیل فرآیند توسعه در کشورهای درحال توسعه فعالیت های مختلفی را انجام داده است که یکی از آنها توجه به موضوع کارایی تجاری است. یکی از راهکارهای ارائه شده توسط آنکتاد درجهت افزایش کارایی تجاری کشورهای درحال توسعه برنامه نقطه تجاری است.
دربرنامه سال ۱۹۹۹، اهداف آنکتاد توسط اعضا برای کمک به راه اندازی و هماهنگ کردن نقاط تجاری درسراسر دنیا مجددا مورد بررسی قرارگرفت. دراکتبر ۱۹۹۹ اعضای آنکتاد استراتژی جدیدی با دو جهت گیری اصلی برای فعالیت های انکتاد با توجه به برنامه های نقاط تجاری ارائه نمودند:
۱. توسعه دامنه وکیفیت خدمات فراهم شده بوسیله شبکه نقاط تجاری جهانGTPNet:Global Trade Point Network
۲. توانمندسازی نقاط تجاری با نظر به بهبود پایداری نقاط تجاری و کاهش وابستگی آنها به منابع آنکتاد.
انگلیسی به انگلیسی
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید