در برخی کتب فارسی این عنوان را نشان زانوبند ترجمه کرده اند که صحیح نیست. معادل صحیح آن نشان بند جوراب است. شهسوار بند جوراب ( شوالیه گارتر ) قدیمی ترین و برجسته ترین عنوان شهسواری در بریتانیاست. طبق روایت مشهور، گویا این عنوان را ادوارد سوم در سال ۱۳۴۸ وضع کرد بعنوان عالی ترین نشان افتخار که به کارگزاران دولتی و غیردولتی اعطا میشد. درباره ی پیشینه ی این عنوان سندی در دست نیست و هدف از جعل آن روشن نیست. معروف است که شاید ادوارد سوم میخواست افسانه شاه آرتور ( آرتور شاه افسانه ای انگلیس است و وجود واقعی ندارد، در اصل از افسانه های مردم منطقه ولز در سده یازدهم میلادی است. گفته میشود که شاه آرتور ( خیالی ) میزگردی داشت که شهسواران دور آن می نشستند. شاید بند جوراب نمادی بود از ادای احترام به بانوان. درباره ی منشاء این عنوان داستانی وجود دارد. میگویند این نشان زمانی پدید شد که در یکی از میهمانیهای دربار، ادوارد با ژوان کنتی، کنتس سالیسبوری، میرقصید. ناگاه یکی از بند جوراب های آبی رنگ این خانم از زیر دامن او به روی زمین افتاد. ادوارد مؤدبانه خم شد، بند جوراب را برداشت و به فرانسه گفت: شرم باد بر آن کس که در این باره اندیشه بد کند. این کلام تا به امروز شعار نشان فوق است. ضمناً دارندگان نشان بند جوراب در زمره برجسته ترین شخصیت های انگلستان بوده اند.
... [مشاهده متن کامل]