خودرو:
طوق دنده ( که با نام طوق کلاچ یا کلاچ کشویی نیز شناخته می شود ) قطعه ای است که در سیستم های انتقال قدرت برای درگیر کردن و آزاد کردن چرخ دنده ها یا شفت ها بدون مکانیزم توقف - شروع جداگانه مبتنی بر دنده یا ترمز استفاده می شود. وظایف اصلی آن عبارتند از:
... [مشاهده متن کامل]
درگیر/جدا کردن انتقال قدرت: طوق دنده در امتداد یک هزارخار یا شفت می لغزد تا با یک چرخ دنده، توپی کلاچ یا هماهنگ کننده درگیر شود. هنگامی که حرکت می کند، عضو محرک را از عضو متحرک متصل یا جدا می کند.
همگام سازی سرعت ها ( در گیربکس های دستی ) : در بسیاری از گیربکس های دستی، طوق دنده با درگیر کردن یک حلقه هماهنگ کننده، که سرعت دنده ها را قبل از درگیری کامل مطابقت می دهد، به همگام سازی سرعت دنده ها کمک می کند.
عمل کلاچ گیری: در پیکربندی های کلاچ کشویی، طوق می تواند برای ایجاد پل ارتباطی بین صفحه کلاچ و سطح جفت گیری بلغزد و گشتاور را در حالت درگیر منتقل کند و گشتاور را در حالت آزاد قطع کند.
انتخاب حالت در ماشین آلات: برخی از تجهیزات از طوق دنده برای انتخاب حالت های عملیاتی ( مثلاً نسبت های دنده مختلف، جلو/عقب یا محدوده های بالا/پایین ) با حرکت طوق به موقعیت های مختلف در امتداد شفت استفاده می کنند. معکوس کردن بار و تغییر جهت: با درگیر کردن مجموعه دنده ها یا کلاچ های مختلف، حلقه تعویض دنده می تواند به تغییر جهت چرخش یا تغییر گشتاور تحویلی کمک کند.