در سیستم فرمان کامیون، شفت سگمنت ( که بیشتر شفت قطاعی یا تاچ خروسی نامیده می شود ) یک جزء مکانیکی کلیدی در داخل جعبه فرمان است. شفت سگمنت ( یا قطاعی ) شفت خروجی جعبه فرمان است. این شفت، چرخ دنده های داخلی جعبه فرمان را به بازوی پیتمن متصل می کند که سپس اتصال فرمان و چرخ های جلو را حرکت می دهد.
... [مشاهده متن کامل]
نحوه کار
هنگامی که فرمان را می چرخانید، یک چرخ دنده کرمی را در داخل جعبه فرمان می چرخاند.
چرخ دنده کرمی یک مهره دندانه دار یا مهره ساچمه ای را حرکت می دهد که با دندانه های روی شفت سگمنت ( قطاعی ) درگیر می شود. شفت سگمنت با درگیر شدن این دندانه ها می چرخد و بازوی پیتمن متصل به آن را می چرخاند. سپس بازوی پیتمن، اتصال فرمان را حرکت می دهد و چرخ های کامیون را به چپ یا راست می چرخاند. عملکرد به زبان ساده: آن را اینگونه تصور کنید:
• فرمان، چرخ دنده کرمی را می چرخاند.
• چرخ دنده کرمی، شفت سگمنت را حرکت می دهد.
• شفت سگمنت، بازوی پیتمن را می چرخاند.
• بازوی پیتمن، چرخ های جلو را هدایت می کند.
محل قرارگیری
این قطعه درون جعبه فرمان، معمولاً نزدیک به پایین، جایی که بازوی پیتمن متصل است، قرار دارد.

... [مشاهده متن کامل]
نحوه کار
هنگامی که فرمان را می چرخانید، یک چرخ دنده کرمی را در داخل جعبه فرمان می چرخاند.
چرخ دنده کرمی یک مهره دندانه دار یا مهره ساچمه ای را حرکت می دهد که با دندانه های روی شفت سگمنت ( قطاعی ) درگیر می شود. شفت سگمنت با درگیر شدن این دندانه ها می چرخد و بازوی پیتمن متصل به آن را می چرخاند. سپس بازوی پیتمن، اتصال فرمان را حرکت می دهد و چرخ های کامیون را به چپ یا راست می چرخاند. عملکرد به زبان ساده: آن را اینگونه تصور کنید:
• فرمان، چرخ دنده کرمی را می چرخاند.
• چرخ دنده کرمی، شفت سگمنت را حرکت می دهد.
• شفت سگمنت، بازوی پیتمن را می چرخاند.
• بازوی پیتمن، چرخ های جلو را هدایت می کند.
محل قرارگیری
این قطعه درون جعبه فرمان، معمولاً نزدیک به پایین، جایی که بازوی پیتمن متصل است، قرار دارد.
