scarcity effect

پیشنهاد کاربران

اثر کمیابی ( Scarcity Effect ) در تجارت و فروش، یکی از موضوعات تاثیرگذار بر روی درک مشتریان از ارزش است. همه ما با تابلوهایی مانند فروخته شد ( Sold out ) ، یا تعداد محدود ( Just one of it ) ، را دیده ایم. اثر کمیابی گونه ای سوگیری شناختی است که موجب می شود افراد برای چیزی که کمتر در دسترس است، ارزش بیشتری قائل شوند.
...
[مشاهده متن کامل]

این پدیده را می توان در زمینه های مختلف از قیمت گذاری گرفته تا توزیع محصول دید. جالب اینجاست که اثر کمیابی می تواند بر رفتار خریداران نیز تأثیر بگذارد. همین موضوع سبب می شود افراد محصولات را ارزشمندتر بدانند، حتی اگر واقعاً کمبود نداشته باشند.
درواقع �اصل کمیابی� نظریه ای است که معتقد است انسانها برای چیزی که کمبود آن وجود دارد، ارزش بیشتری قائل هستند. ایده پشت آن این است که وقتی چیزی کمیاب است، مردم بیشتر آن را می خواهند زیرا می دانند که برای همیشه در دسترس نخواهد بود. بازاریابان نیز سال ها از این تئوری استفاده کرده اند تا مخاطبان خود را متقاعد کنند که محصولات و خدماتی را خریداری کنند، حتی اگر این محصولات یا خدمات در آن زمان برای آنها ضروری نباشند.
اثر کمیابی نه تنها در اقتصاد و بازاریابی، بلکه در روابط انسانی نیز نقش مهمی ایفا می کند. این پدیده نشان می دهد که افراد تمایل بیشتری به ارزش گذاری روی کسانی دارند که حضور یا دسترسی به آنها محدود است. در واقع، کمیابی در روابط می تواند تأثیر زیادی بر احساسات، تصمیم ها و تعاملات میان افراد داشته باشد.
یکی از نمودهای اثر کمیابی در روابط انسانی، اهمیت پیدا کردن افرادی است که به ندرت در دسترس هستند. وقتی شخصی زمان محدودی برای تعامل با ما دارد یا حضور او در زندگی ما کمیاب است، معمولاً ارزش بیشتری برای او قائل می شویم. این مسئله می تواند به دلیل ترس از دست دادن ( Fear of Missing Out ) یا همان FOMO باشد که باعث می شود افراد بیشتر به روابط محدود یا نادر بها دهند.
برای مثال، در روابط عاشقانه، گاهی عدم دسترسی آسان به یک فرد می تواند جذابیت او را افزایش دهد. وقتی یک نفر کمتر در دسترس باشد یا به طور طبیعی مرزهای مشخصی در ارتباطات خود داشته باشد، طرف مقابل او تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری عاطفی در رابطه پیدا می کند. این رفتار اغلب ناخودآگاه است و ریشه در میل انسان به کسب چیزهایی دارد که به آسانی قابل دسترس نیستند.

اثر کمیابی