توسعه بلندمدت ورزشکار:
واژه Long - Term Athlete Development ( LTAD ) در ادبیات علمی و کاربردی ورزش، یک مفهوم کلیدی است که صرفاً به "قهرمانی" محدود نمی شود؛ بلکه به فرایند رشد، آموزش، و آماده سازی ورزشکار در طول عمر ورزشی اشاره دارد.
... [مشاهده متن کامل]
در متون علمی بین المللی، LTAD بیشتر به Athlete Development اشاره دارد تا صرفاً "Sport Development". بنابراین "توسعه بلندمدت ورزشکار" دقیق تر است و هم بُعد آموزشی، هم روانی، هم جسمانی را پوشش می دهد.
واژه دقیق: "مدل توسعه ورزشکار در گستره زندگی" ( در صورت نیاز در فصل دوم موارد زیر را بگنجانید )
مدل Long - Term Athlete Development ( LTAD ) نخستین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط گروهی از متخصصان کانادایی به رهبری ایستوان بالیی ( Istvan Balyi ) در Canadian Sport Centres این مدل را تدوین کردند و در قالب برنامه Canadian Sport for Life نهادینه شد. این مدل بر پایه اصول رشد، تکامل، و یادگیری مهارت بنا شده و شامل مراحل و عوامل کلیدی برای هدایت ورزشکاران از کودکی تا بزرگسالی است.
تاریخچه پیدایش LTAD
منشأ: در سال ۲۰۰۲، سیاست ورزشی کانادا ( Canadian Sport Policy ) نیاز به یک چارچوب توسعه ای جامع را مطرح کرد.
انتشار رسمی: در سال ۲۰۰۵، LTAD به عنوان چارچوب ملی توسعه ورزشکاران معرفی شد و به سرعت توسط فدراسیون های ورزشی کانادا پذیرفته شد. پس از کانادا، کشورهایی مانند بریتانیا، ایرلند و آمریکا نیز نسخه های مشابهی را اقتباس کردند.
موسسه کانادایی مسئول ( Canadian Sport for Life ( CS4L ) : نهادی بود که LTAD را به عنوان بخشی از سیاست ملی ورزش کانادا توسعه و ترویج کرد. این موسسه با همکاری وزارت ورزش کانادا و سازمان های استانی، مدل LTAD را در سیستم آموزشی، باشگاه ها، و فدراسیون های ورزشی پیاده سازی نمود. CS4L تأکید داشت که LTAD فقط برای ورزشکاران نخبه نیست، بلکه برای همه افراد جامعه به منظور ارتقای سواد حرکتی و سبک زندگی فعال طراحی شده است.
عناصر اصلی LTAD عبارتند از
- سواد جسمانی: یادگیری مهارت های بنیادی حرکت و ورزش.
- سن رشدی: توجه به تفاوت های فردی در بلوغ.
- دوره های حساس: زمان های طلایی برای یادگیری مهارت ها و سازگاری جسمانی.
- توسعه ذهنی، شناختی و هیجانی: ادغام روان شناسی با آموزش ورزشی.
- دوره بندی ( Periodization ) : برنامه ریزی علمی تمرین و مسابقه.
- رقابت و زمان بندی آن: طراحی مسابقات متناسب با سن و سطح رشد.
- اصل زمان بر بودن تعالی ( Excellence Takes Time ) : تأکید بر فرایند طولانی و تدریجی.
- یکپارچگی دستگاه ها ( System Alignment ) : هماهنگی آموزش، باشگاه ها و فدراسیون ها.
- بهبود مستمر ( Kaizen ) : بازنگری و اصلاح مداوم برنامه ها.
مراحل اصلی
آغاز فعال ( Active Start ) ۰–۶ ساله: فعالیت های پایه و بازی های حرکتی.
پایه�ها ( FUNdamentals ) : ۶–۹ ساله: توسعه مهارت های بنیادی و لذت از حرکت.
( Learn to Train ) ۸–۱۲ ساله: یادگیری مهارت های ورزشی پایه.
( Train to Train ) :۱۱–۱۶ ساله: ساختن "موتور" جسمانی و روانی ورزشکار.
( Train to Compete ) : ۱۵–۲۳ ساله: تمرین تخصصی و آماده سازی برای رقابت.
( Train to Win ) :۱۸ ساله: تمرکز بر عملکرد در سطح قهرمانی.
۱۲ ساله ( Active for Life ) : مشارکت مادام العمر در ورزش و فعالیت بدنی.
این مدل بر پایه اصول رشد، تکامل، و یادگیری مهارت بنا شده و شامل مراحل و عوامل کلیدی برای هدایت ورزشکاران از کودکی تا بزرگسالی است.
مدل LTAD کانادایی یک چارچوب جامع و چندمرحله ای است که از کودکی تا بزرگسالی، مسیر رشد ورزشکار را در ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی هدایت می کند. این مدل نه تنها برای تولید قهرمانان، بلکه برای ایجاد جامعه ای فعال و سالم طراحی شده است.
واژه Long - Term Athlete Development ( LTAD ) در ادبیات علمی و کاربردی ورزش، یک مفهوم کلیدی است که صرفاً به "قهرمانی" محدود نمی شود؛ بلکه به فرایند رشد، آموزش، و آماده سازی ورزشکار در طول عمر ورزشی اشاره دارد.
... [مشاهده متن کامل]
در متون علمی بین المللی، LTAD بیشتر به Athlete Development اشاره دارد تا صرفاً "Sport Development". بنابراین "توسعه بلندمدت ورزشکار" دقیق تر است و هم بُعد آموزشی، هم روانی، هم جسمانی را پوشش می دهد.
واژه دقیق: "مدل توسعه ورزشکار در گستره زندگی" ( در صورت نیاز در فصل دوم موارد زیر را بگنجانید )
مدل Long - Term Athlete Development ( LTAD ) نخستین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط گروهی از متخصصان کانادایی به رهبری ایستوان بالیی ( Istvan Balyi ) در Canadian Sport Centres این مدل را تدوین کردند و در قالب برنامه Canadian Sport for Life نهادینه شد. این مدل بر پایه اصول رشد، تکامل، و یادگیری مهارت بنا شده و شامل مراحل و عوامل کلیدی برای هدایت ورزشکاران از کودکی تا بزرگسالی است.
تاریخچه پیدایش LTAD
منشأ: در سال ۲۰۰۲، سیاست ورزشی کانادا ( Canadian Sport Policy ) نیاز به یک چارچوب توسعه ای جامع را مطرح کرد.
انتشار رسمی: در سال ۲۰۰۵، LTAD به عنوان چارچوب ملی توسعه ورزشکاران معرفی شد و به سرعت توسط فدراسیون های ورزشی کانادا پذیرفته شد. پس از کانادا، کشورهایی مانند بریتانیا، ایرلند و آمریکا نیز نسخه های مشابهی را اقتباس کردند.
موسسه کانادایی مسئول ( Canadian Sport for Life ( CS4L ) : نهادی بود که LTAD را به عنوان بخشی از سیاست ملی ورزش کانادا توسعه و ترویج کرد. این موسسه با همکاری وزارت ورزش کانادا و سازمان های استانی، مدل LTAD را در سیستم آموزشی، باشگاه ها، و فدراسیون های ورزشی پیاده سازی نمود. CS4L تأکید داشت که LTAD فقط برای ورزشکاران نخبه نیست، بلکه برای همه افراد جامعه به منظور ارتقای سواد حرکتی و سبک زندگی فعال طراحی شده است.
عناصر اصلی LTAD عبارتند از
- سواد جسمانی: یادگیری مهارت های بنیادی حرکت و ورزش.
- سن رشدی: توجه به تفاوت های فردی در بلوغ.
- دوره های حساس: زمان های طلایی برای یادگیری مهارت ها و سازگاری جسمانی.
- توسعه ذهنی، شناختی و هیجانی: ادغام روان شناسی با آموزش ورزشی.
- دوره بندی ( Periodization ) : برنامه ریزی علمی تمرین و مسابقه.
- رقابت و زمان بندی آن: طراحی مسابقات متناسب با سن و سطح رشد.
- اصل زمان بر بودن تعالی ( Excellence Takes Time ) : تأکید بر فرایند طولانی و تدریجی.
- یکپارچگی دستگاه ها ( System Alignment ) : هماهنگی آموزش، باشگاه ها و فدراسیون ها.
- بهبود مستمر ( Kaizen ) : بازنگری و اصلاح مداوم برنامه ها.
مراحل اصلی
آغاز فعال ( Active Start ) ۰–۶ ساله: فعالیت های پایه و بازی های حرکتی.
پایه�ها ( FUNdamentals ) : ۶–۹ ساله: توسعه مهارت های بنیادی و لذت از حرکت.
( Learn to Train ) ۸–۱۲ ساله: یادگیری مهارت های ورزشی پایه.
( Train to Train ) :۱۱–۱۶ ساله: ساختن "موتور" جسمانی و روانی ورزشکار.
( Train to Compete ) : ۱۵–۲۳ ساله: تمرین تخصصی و آماده سازی برای رقابت.
( Train to Win ) :۱۸ ساله: تمرکز بر عملکرد در سطح قهرمانی.
۱۲ ساله ( Active for Life ) : مشارکت مادام العمر در ورزش و فعالیت بدنی.
این مدل بر پایه اصول رشد، تکامل، و یادگیری مهارت بنا شده و شامل مراحل و عوامل کلیدی برای هدایت ورزشکاران از کودکی تا بزرگسالی است.
مدل LTAD کانادایی یک چارچوب جامع و چندمرحله ای است که از کودکی تا بزرگسالی، مسیر رشد ورزشکار را در ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی هدایت می کند. این مدل نه تنها برای تولید قهرمانان، بلکه برای ایجاد جامعه ای فعال و سالم طراحی شده است.