korean wave

پیشنهاد کاربران

موج کره ای ( کره ای: 한류; هانجا: 韓流 ) بشنوید راهنما�اطلاعات ( هالیو ) نوواژه ای است که به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دههٔ ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. این موج در مراحل آغازین با گسترش سریال های درام و موسیقی پاپ کره ای در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی وسعت گرفت و بعدها با رشد اینترنت و رسانه های اجتماعی به ویژه قرار گرفتن نماهنگ های پاپ کره ای روی یوتیوب به مفهومی جهانی تبدیل گشت. اصطلاح هالیو نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد. این وزارتخانه در آن زمان یک لوح فشرده موسیقی به زبان چینی تحت عنوان �هالیو - ترانه ای از کره� تولید کرده بود که رسانه های چینی از نام آن برای توصیف موفقیت فرهنگ مردمی کره در چین استفاده کردند.
...
[مشاهده متن کامل]

نام کره جنوبی با طلوع سده ۲۱ میلادی به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامه و جذب گردشگر بر سر زبان ها افتاد. موارد یادشده از جمله مهم ترین وجوه اقتصاد رو به رشد این کشور بوده اند. شهرت روزافزون فرهنگ عامهٔ کره در میان بسیاری از ملل دنیا باعث شد تا دولت کره جنوبی به منظور گسترش قدرت نرم خود با پرداخت یارانه و تأمین مالی شرکت های نوپا که در حوزهٔ سرگرمی فعال بودند تلاش کند. هدف دولت کره از این کار رقابت با فرهنگ های عامهٔ ژاپن و بریتانیا بود؛ حوزه ای که در حدود نیم قرن است که در تسلط آمریکایی ها است. در این میان جهان غرب به تدریج جامعهٔ کره جنوبی را به عنوان یک جامعهٔ توسعه یافته شناخت.
بخش اعظم موفقیت موج کره ای مدیون پیشرفت های خدمات شبکه های اجتماعی و سکوهای برخط ویدئو بود. فرهنگ عامهٔ کره از طریق این ابزارها به مخاطبانی که بسیار دور بودند منتقل شد. به کارگیری این ابزارها در راستای تسهیل تبلیغات، پخش و مصرف محصولات مختلف سرگرمی کره ای ( به ویژه موسیقی پاپ کره ای ) باعث شده فرهنگ این کشور از میانه های دههٔ ۲۰۰۰ در میان جهانیان شناخته شود.
گسترش موج کره ای از اوایل سدهٔ ۲۱ میلادی به شدت بر فرهنگ معاصر، صنایع موسیقی، فیلم، تلویزیون و جنبه های رفتاری انسان های مختلف در دنیا تأثیر گذاشته است.
شاخص هالیو
سازمان های دولتی KOTRA و KOFICE شاخص سالانه ای را برای سنجش میزان پیشروی موج کره ای در کشورهای خاص منتشر می کنند. برای این شاخص داده های صادرات و نظرسنجی های عمومی با هم ترکیب می شوند و مقدار شاخص محاسبه می شود. در سال ۲۰۱۷، نظرسنجی های عمومی در ۱۶ کشور انجام شده است. نتایج در زیر نشان می دهد که دوره رشد زیاد موج کره ای کمرنگ شده است و محبوبیت آن در حال حاضر در میانه قرار دارد. با این حال، در همه کشورهای مورد بررسی، به جز چین و ژاپن، موج کره در حال رشد است.
باشگاه های هواداران
براساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۱ توسط وزارت فرهنگ، ورزش و جهانگردی کره جنوبی، بر اساس آمار منتشر شده توسط باشگاه های هواداران رسمی در مناطقی که مراکز فرهنگی کره ای وجود دارد، تعداد کل اعضای فعال باشگاه های هواداران هالیو در سراسر جهان ۳٫۳ میلیون نفر برآورد شد. در همان سال، سازمان گردشگری کره از ۱۲٬۰۸۵ طرفدار هالیو نظرسنجی کرد و نتیجه گرفت که بیشتر هواداران جوان، بیش از ۹۰٪ از آن ها زن و بیشتر هوادار کی پاپ هستند. طبق آمارهای بنیاد کره، در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۹ میلیون طرفدار هالیو در سراسر جهان و ۱٬۸۴۳ باشگاه هوادار وجود داشت. در آن سال شمار هواداران نسبت به سال قبل ۲۲٪ رشد کرد که بیشتر به محبوبیت روزافزون گروه هایی مانند اکسو، بی تی اس و بلک پینک مربوط می شود. از دسامبر سال ۲۰۱۹، ۱۷۹۹ باشگاه هواداری هالیو با ۹۹٫۳۲ میلیون هوادار وجود داشت که توسط هواداران کی پاپ و پس از آن کی دراما هدایت می شد. طبق بنیاد کره، در آسیا و اقیانوسیه حدود ۷۲ میلیون نفر هوادار مستقر بودند، و پس از آن ها ۱۵ میلیون نفر در اروپا و ۱۲ میلیون نفر در آمریکا قرار داشتند.
Increase in global popularity of South Korean culture since the 1990s
The Korean wave or K wave ( Korean: 한류; Hanja: 韓流; RR: Hallyu; MR: Hallyu, listen ( help�info ) , a neologism, literally meaning "wave/flow of Korea" ) is the increase in global popularity of South Korean culture since the 1990s. First driven by the spread of K - dramas and K - pop across East, Southeast and South Asia during its initial stages, the Korean Wave evolved from a regional development into a global phenomenon, carried by the Internet and social media and the proliferation of K - pop music videos on YouTube. While some sources attribute the term Hallyu, a variation of a Japanese expression using Ryu ( 流 ) as a postfix to refer ‘~way’, ‘~style’, ‘~group’, to being first used by the Ministry of Culture and Tourism in South Korea in 1999, when the ministry produced a music CD titled in Chinese 韓流—Song from Korea; other scholarly sources attribute the term's ascendance from Korean television dramas first airing on Chinese television in 1997, naming the phenomenon hanliu ( simplified Chinese: 韩流; traditional Chinese: 韓流; pinyin: H�nli� ) , meaning "Korean wave". The term was adopted by Chinese media to refer to the success of South Korean popular culture in China. The term was reintroduced in Japan as hanryu or kanryu by the Asahi Shimbun in 2001. These two words, hallyu and Korean wave, were officially included in the Oxford English Dictionary in 2021.
Since the turn of the 21st century, South Korea has emerged as a major exporter of popular culture and tourism, aspects which have become a significant part of its burgeoning economy. The growing popularity of Korean pop culture in the world was at least partly driven by the South Korean government supporting its creative industries through subsidies and funding for start - ups, as a form of soft power with the goal of becoming a leading global exporter of culture in line with Japanese and British culture, a niche that the United States has dominated for nearly a century. In 2014, the South Korean government allocated 1% of its annual budget to cultural industries and raised a $1 billion fund to nurture popular culture.
The success of the Korean wave is also due to the development of social networking services and online video sharing platforms, which have allowed the Korean entertainment industry to reach a sizable overseas audience since the 2000s. Korean dramas enjoy widespread availability via streaming services which often offer subtitles in multiple languages. Many K - dramas have been adapted throughout the world, achieving notable popularity in some countries. K - dramas have attracted attention for their fashion, style and culture all over the world.
The Korean wave has become an influential global phenomenon since the start of the 21st century, heavily impacting the contemporary cultures, music industry, film industry, television industry, and behavioral aspects of various people throughout the world. As of the COVID - 19 pandemic since 2020, the Korean wave is led by K - pop with stand - out acts such as Blackpink and BTS followed by K - dramas.
As the popularity of K - pop songs and Korean dramas such as "Gangnam Style", "Butter", "Boy with Luv", Moon Embracing the Sun, Squid Game and Hometown Cha - Cha - Cha accomplished international success, South Korea is now recognized as a hub of both economic and soft power akin to many Western countries with few parallels, especially for a non - Western nation. The South Korean mass media and entertainment industry has caught up with English - speaking Western countries in terms of production value, technology and talent.

بپرس