جعبه آیزنهاور: یک ابزار بهره وری است که برای اولویت بندی وظایف و مدیریت موثرتر زمان استفاده می شود. این برنامه توسط رئیس جمهور اسبق آمریکا ( دوایت دی. آیزنهاور ) ، که به دلیل توانایی خود در مدیریت موثر زمان و انجام کارها شناخته شده بود، توسعه یافت.
... [مشاهده متن کامل]
ماتریس آیزنهاور از یک شبکه چهار ربعی ساده تشکیل شده است که محور x نشان دهنده فوریت و محور y نشان دهنده اهمیت است. وظایف بر اساس فوریت و اهمیت نسبی آنها در یکی از چهار ربع قرار می گیرند. چهار ربع عبارتند از:
ربع 1: وظایف فوری و مهم. اینها کارهایی هستند که باید فورا انجام شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند.
ربع 2: کارهای مهم اما نه فوری. اینها کارهایی هستند که مهم هستند اما می توان برای بعداً برنامه ریزی کرد.
ربع 3: کارهای فوری اما نه مهم. اینها وظایفی هستند که فوری هستند، اما در طرح کلان چیزها مهم نیستند.
ربع چهارم: نه کارهای فوری و نه مهم. اینها وظایفی هستند که نه مهم هستند و نه فوری و معمولاً می توان آنها را با خیال راحت نادیده گرفت یا به دیگری واگذار کرد.
ماتریس آیزنهاور برای کمک به افراد و سازمان ها طراحی شده است تا بر روی مهم ترین وظایف تمرکز کنند و در عین حال زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند و از فرسودگی شغلی اجتناب کنند. با اولویت بندی وظایف بر اساس اهمیت و فوریت آنها، افراد می توانند به جای گرفتار شدن در کارهای با اولویت پایین، بر روی کارهایی تمرکز کنند که به احتمال زیاد تغییر ایجاد می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
ماتریس آیزنهاور از یک شبکه چهار ربعی ساده تشکیل شده است که محور x نشان دهنده فوریت و محور y نشان دهنده اهمیت است. وظایف بر اساس فوریت و اهمیت نسبی آنها در یکی از چهار ربع قرار می گیرند. چهار ربع عبارتند از:
ربع 1: وظایف فوری و مهم. اینها کارهایی هستند که باید فورا انجام شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند.
ربع 2: کارهای مهم اما نه فوری. اینها کارهایی هستند که مهم هستند اما می توان برای بعداً برنامه ریزی کرد.
ربع 3: کارهای فوری اما نه مهم. اینها وظایفی هستند که فوری هستند، اما در طرح کلان چیزها مهم نیستند.
ربع چهارم: نه کارهای فوری و نه مهم. اینها وظایفی هستند که نه مهم هستند و نه فوری و معمولاً می توان آنها را با خیال راحت نادیده گرفت یا به دیگری واگذار کرد.
ماتریس آیزنهاور برای کمک به افراد و سازمان ها طراحی شده است تا بر روی مهم ترین وظایف تمرکز کنند و در عین حال زمان خود را به طور موثر مدیریت کنند و از فرسودگی شغلی اجتناب کنند. با اولویت بندی وظایف بر اساس اهمیت و فوریت آنها، افراد می توانند به جای گرفتار شدن در کارهای با اولویت پایین، بر روی کارهایی تمرکز کنند که به احتمال زیاد تغییر ایجاد می کنند.