ebd
کلمات اختصاری
موضوع: تکنولوژی
توزیع کننده نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) یا محدود کننده نیروی ترمز الکترونیکی (EBL) یکی از فناوری های ترمز خودرو است که بسته به شرایط عملکرد خودرو، سرعت و جاده به صورت خودکار بر هر یک از ترمزهای خودرو نیروی مشخصی را جهت ترمزگیری وارد می کند. همواره استفاده مشترک از سیستم ترمز ضدقفل (ABS) در کنار EBD می تواند سبب کاهش یا افزایش فشار ترمز بر روی هر یک از چرخ ها شده و در عین حفظ پایداری، توقف خودرو را بهبود ببخشد.
پیشنهاد کاربران
روش یادسپاری آسانتر اصطلاحات ABS وEBD همراه با اطلاعات علمی:
سیستم های ترمز بر روی خودروها در ابتدا کاملا به شکل مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین تمام چرخ های خودرو تقسیم می شد. که با تست های انجام شده بر روی خودروها، مهندسین به این نتیجه رسیدند که در شرایط متفاوت نیاز به اعمال نیروی ترمز متفاوتی به چرخ های خودرو است. این نیاز، با گسترش تکنولوژی های موجود بر روی خودروها و همچنین بالا رفتن سرعت و شتاب خودروها که شرایط کنترل و توقف کردن متناسب با خود را طلب می کرد بیشتر حس می شد
... [مشاهده متن کامل]
با توجه به این امر سیستم های ترمز و کنترل خودروها نیز روز به روز پیشرفت کرد و سیستم های جدیدی در این زمینه ظهور کرد
ترمز ضد قفل یا ای بی اس ( به آلمانی: ABS ) یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل شدن چرخ های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می شود.
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد مثلاً /ای بی اس/ را می توان گفت /عیبِ اس/ و /اِس/ فرض کنید اشاره به/stop/ دارد پس/عیبِ توقف/و آن هم یعنی عیبِ توقف ترمز رفع شده ، که در سیستم هایی که این سامانه را دارد قفل نشدن ترمزها باعث می شود راننده بتواند حتی در حالی که پدال ترمز را تا آخرین حد فشرده است، بدون از دست دادن کنترل خودرو، موانع را با فرمان دادن دور بزند و از محدودهٔ خطر خارج شود. چرا که کنترل اتومبیل در زمان ترمزگیری بدون این سامانه در سرعت های بالا به راحتی از اختیار راننده خارج و منجر به تصادف های سهمگین می شد، یا زمان رانندگی در جاده های لغزنده ، یخ زده و باران خورده، کنترل خودرو و رانندگی بی خطر امری غیر ممکن بود. معمولا در این مواقع یا زمان ترمز گیری های شدید، چرخ های خودرو روی جاده قفل و در نتیجه حرکت آن به شکلی غیر قابل کنترل و با حالت کشیده شدن روی زمین ادامه پیدا می کرد که خطراتی را در پی داشت.
اما سیستم EBD به نوعی در کنار سیستم ترمز ABS و به عنوان مکمل این سیستم ترمز ضد قفل در خودروها قرار می گیرد. EBD سیستمی که به نوعی کنترل کننده میزان نیروی وارد شده به هر چرخ در هنگام ترمز گیری است
سیستم EBD که مخفف عبارت Electronic Brake force Distribution است، به معنای توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها است.
سیستم EBD فشار وارده به چرخ و اصطکاک موجود بر روی هر چرخ را در هر لحظه با توجه به سنسورهای موجود بررسی کرده و نیروی مناسبی را با توجه به اصطکاک هر چرخ با سطح جاده ، اعمال می کند. سیستم EBD با این عمل مانع از اعمال نیروی بالا به چرخ های با اصطکاک کمتر و در نتیجه قفل شدن چرخ های با اصطکاک کمتر و خروج خودرو از مسیر متعادل آن است.
سیستم EBD با توجه به اینکه به هر چرخ با توجه به شرایط موجود نیروی خاصی را اعمال می کند در هنگام ترمزگیری موجب می شود تا خودرو از حالت تعادل و از مسیر خود خارج نشود. این سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، بخصوص در جاده ها و مسیرهای لغزنده و همراه با برف و یخ که در قسمت های مختلف جاده شاهد تکه هایی از مسیر پوشیده با برف و یخ هستیم کارایی خود را به خوبی نشان می دهد.
ممکن است در یک لحظه یکی از چرخ های خودرو بر روی یخ قرار گرفته باشد و چرخ دیگر بر روی آسفالت باشد که در صورت اعمال نیروی یکسان به این چرخ ها، چرخ قرار گرفته بر روی یخ چون اصطکاک کمتری با سطح جاده دارد قفل شده و موجب می شود خودرو از مسیر خود منحرف شده و از جاده خارج شود. ولی با مجهز بودن سیستم ترمز خودرو به سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها، EBD، نیروی کم تری به چرخ قرار گرفته بر روی یخ وارد می شود تا خودرو را در حالت تعادل نگه دارد.
همچون شرایط مسیرهای لغزنده و جاده های دارای برف و یخ، شرایط دیگری هم در هنگام رانندگی ایجاد می شود که استفاده از سیستم EBD را ضروری می کند. یکی از این شرایط تفاوت های ترمزگیری هنگام کم بودن وزن خودرو با زمانی است که خودرو با بار اضافی یا سرنشین حرکت می کند. در این صورت نیز نیروهای وارد شده به هر چرخ متفاوت است و برای در یک مسیر نگه داشتن خودرو در حالت تعادل، نیازمند اعمال نیروهای متفاوت بر اساس میزان فشار و اصطکاک موجود بر روی هر چرخ به آن است.
دیگر حالتی که در هنگام رانندگی روی می دهد و یکی از شرایط تحت فشار در خودروها است، ترمزگیری در پیچ ها و هنگام دور زدن است که در این حالت چرخ های خودرو که در سمت داخل پیچ هستند، نیرو و فشار بیشتری را تحمل می کنند و همچنین اصطحکاک بیشتری نیز با سطح جاده دارند. در مقابل چرخ های بیرونی خودرو با توجه به فشار کمتر بر روی آنها اصطکاک کمتری با سطح جاده دارند. در این شرایط نیاز است که سیستم EBD وارد مدار شده و نیروی متناسبی را به هر چرخ اعمال کند تا ترمزگیری به بهترین شکل ممکن انجام شده و خودرو را از مسیر خود منحرف نکند.
حتی در حالت رانندگی عادی نیز که بار اضافه و یا تغییر مسیر بر روی خودرو وجود ندارد با توجه به قرارگیری موتور و گیربکس و تجهیزات خودرو در قسمت جلوی خودرو در بیشتر خودروهای موجود، وزن بیشتری بر روی چرخ های جلو قرار دارد و همین امر نیازمند اعمال نیروی بیشتری در هنگام ترمزگیری به چرخ های جلو است که این مورد نیز یکی از ضروریات تجهیز خودرو به سیستم EBD است.
با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد سیستم EBD می توان گفت که این سیستم یک سیستم الکترونیکی کمکی در کنار سیستم ترمز ضد قفل ABS است و نیازمند تجهیزات ABS برای تجهیز شدن است. و خودرویی که مجهز به سیستم ABS نباشد، قاعدتا امکان مجهز شدن به سیستم EBD را نیز ندارد.
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد:EBD را می توان مخفف ابداع در نظر گرفت که با این ابداع و نوآوری فشار ترمز روی چرخ ها متناسب با اصطکاک و شرایط باشد.
سیستم های ترمز بر روی خودروها در ابتدا کاملا به شکل مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین تمام چرخ های خودرو تقسیم می شد. که با تست های انجام شده بر روی خودروها، مهندسین به این نتیجه رسیدند که در شرایط متفاوت نیاز به اعمال نیروی ترمز متفاوتی به چرخ های خودرو است. این نیاز، با گسترش تکنولوژی های موجود بر روی خودروها و همچنین بالا رفتن سرعت و شتاب خودروها که شرایط کنترل و توقف کردن متناسب با خود را طلب می کرد بیشتر حس می شد
... [مشاهده متن کامل]
با توجه به این امر سیستم های ترمز و کنترل خودروها نیز روز به روز پیشرفت کرد و سیستم های جدیدی در این زمینه ظهور کرد
ترمز ضد قفل یا ای بی اس ( به آلمانی: ABS ) یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل شدن چرخ های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می شود.
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد مثلاً /ای بی اس/ را می توان گفت /عیبِ اس/ و /اِس/ فرض کنید اشاره به/stop/ دارد پس/عیبِ توقف/و آن هم یعنی عیبِ توقف ترمز رفع شده ، که در سیستم هایی که این سامانه را دارد قفل نشدن ترمزها باعث می شود راننده بتواند حتی در حالی که پدال ترمز را تا آخرین حد فشرده است، بدون از دست دادن کنترل خودرو، موانع را با فرمان دادن دور بزند و از محدودهٔ خطر خارج شود. چرا که کنترل اتومبیل در زمان ترمزگیری بدون این سامانه در سرعت های بالا به راحتی از اختیار راننده خارج و منجر به تصادف های سهمگین می شد، یا زمان رانندگی در جاده های لغزنده ، یخ زده و باران خورده، کنترل خودرو و رانندگی بی خطر امری غیر ممکن بود. معمولا در این مواقع یا زمان ترمز گیری های شدید، چرخ های خودرو روی جاده قفل و در نتیجه حرکت آن به شکلی غیر قابل کنترل و با حالت کشیده شدن روی زمین ادامه پیدا می کرد که خطراتی را در پی داشت.
اما سیستم EBD به نوعی در کنار سیستم ترمز ABS و به عنوان مکمل این سیستم ترمز ضد قفل در خودروها قرار می گیرد. EBD سیستمی که به نوعی کنترل کننده میزان نیروی وارد شده به هر چرخ در هنگام ترمز گیری است
سیستم EBD که مخفف عبارت Electronic Brake force Distribution است، به معنای توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها است.
سیستم EBD فشار وارده به چرخ و اصطکاک موجود بر روی هر چرخ را در هر لحظه با توجه به سنسورهای موجود بررسی کرده و نیروی مناسبی را با توجه به اصطکاک هر چرخ با سطح جاده ، اعمال می کند. سیستم EBD با این عمل مانع از اعمال نیروی بالا به چرخ های با اصطکاک کمتر و در نتیجه قفل شدن چرخ های با اصطکاک کمتر و خروج خودرو از مسیر متعادل آن است.
سیستم EBD با توجه به اینکه به هر چرخ با توجه به شرایط موجود نیروی خاصی را اعمال می کند در هنگام ترمزگیری موجب می شود تا خودرو از حالت تعادل و از مسیر خود خارج نشود. این سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخ ها، بخصوص در جاده ها و مسیرهای لغزنده و همراه با برف و یخ که در قسمت های مختلف جاده شاهد تکه هایی از مسیر پوشیده با برف و یخ هستیم کارایی خود را به خوبی نشان می دهد.
ممکن است در یک لحظه یکی از چرخ های خودرو بر روی یخ قرار گرفته باشد و چرخ دیگر بر روی آسفالت باشد که در صورت اعمال نیروی یکسان به این چرخ ها، چرخ قرار گرفته بر روی یخ چون اصطکاک کمتری با سطح جاده دارد قفل شده و موجب می شود خودرو از مسیر خود منحرف شده و از جاده خارج شود. ولی با مجهز بودن سیستم ترمز خودرو به سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها، EBD، نیروی کم تری به چرخ قرار گرفته بر روی یخ وارد می شود تا خودرو را در حالت تعادل نگه دارد.
همچون شرایط مسیرهای لغزنده و جاده های دارای برف و یخ، شرایط دیگری هم در هنگام رانندگی ایجاد می شود که استفاده از سیستم EBD را ضروری می کند. یکی از این شرایط تفاوت های ترمزگیری هنگام کم بودن وزن خودرو با زمانی است که خودرو با بار اضافی یا سرنشین حرکت می کند. در این صورت نیز نیروهای وارد شده به هر چرخ متفاوت است و برای در یک مسیر نگه داشتن خودرو در حالت تعادل، نیازمند اعمال نیروهای متفاوت بر اساس میزان فشار و اصطکاک موجود بر روی هر چرخ به آن است.
دیگر حالتی که در هنگام رانندگی روی می دهد و یکی از شرایط تحت فشار در خودروها است، ترمزگیری در پیچ ها و هنگام دور زدن است که در این حالت چرخ های خودرو که در سمت داخل پیچ هستند، نیرو و فشار بیشتری را تحمل می کنند و همچنین اصطحکاک بیشتری نیز با سطح جاده دارند. در مقابل چرخ های بیرونی خودرو با توجه به فشار کمتر بر روی آنها اصطکاک کمتری با سطح جاده دارند. در این شرایط نیاز است که سیستم EBD وارد مدار شده و نیروی متناسبی را به هر چرخ اعمال کند تا ترمزگیری به بهترین شکل ممکن انجام شده و خودرو را از مسیر خود منحرف نکند.
حتی در حالت رانندگی عادی نیز که بار اضافه و یا تغییر مسیر بر روی خودرو وجود ندارد با توجه به قرارگیری موتور و گیربکس و تجهیزات خودرو در قسمت جلوی خودرو در بیشتر خودروهای موجود، وزن بیشتری بر روی چرخ های جلو قرار دارد و همین امر نیازمند اعمال نیروی بیشتری در هنگام ترمزگیری به چرخ های جلو است که این مورد نیز یکی از ضروریات تجهیز خودرو به سیستم EBD است.
با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد سیستم EBD می توان گفت که این سیستم یک سیستم الکترونیکی کمکی در کنار سیستم ترمز ضد قفل ABS است و نیازمند تجهیزات ABS برای تجهیز شدن است. و خودرویی که مجهز به سیستم ABS نباشد، قاعدتا امکان مجهز شدن به سیستم EBD را نیز ندارد.
برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد:EBD را می توان مخفف ابداع در نظر گرفت که با این ابداع و نوآوری فشار ترمز روی چرخ ها متناسب با اصطکاک و شرایط باشد.