پرسش خود را بپرسید

در مثنوی مولوی حکایت موسی و شبان درباره چیست؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
١٢٨

در مثنوی مولوی حکایت موسی و شبان درباره چیست؟
الف) نقد زهد صوفیان  
ب) ارزش اخلاص در عبادت  
ج) بیان معجزات موسی  
د) نکوهش جهل عوام 

٢١٥,٦٨٨
طلایی
٢٤٥
نقره‌ای
٢,٣٤٨
برنزی
٧,٤٦٧
عکس پرسش

٨ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

گزینه ی ب درسته

١٦٨,٧١٣
طلایی
٢٥٨
نقره‌ای
٤٥٨
برنزی
٨٩٧
تاریخ
٣ هفته پیش

درود بر شما دوست عزیز و آفرین🙏🌹

لالایی و پند و اندرز 
پدر و مادر جز خوشبختی فرزند، آرزویی ندارند و برای تحقّق این خواسته از هیچ کوششی فرو گذار نمی کنند. یکی از جلوه‌های این تلاش و محبّت بی شایبه، راهنمایی و هدایت فرزند بر اساس تجربه و دانش به دست آمده و در قالب پند و اندرز است. 
پند و اندرز در لالایی‌ها و کلام دلنشین مادران، جایگاه خاصّی دارد، به ویژه که عاطفه سرشار مادرانه و تعبیرات لطیف لالایی‌ها از تلخی و 
ناگواریِ پند و نصیحت می‌کاهد. 
لالا لالا گُلِ نعنا 
از این کوچه نرو تنها 
که کوچه بُرّی شوخ داره 
سرت را می‌بَرند از راه 
.
لالا لالا عزیز اللّه 
عزیز مو برو ملاّ 
بروملاّ که ملاّشی 
که قرآن خونِ داناشی  

٢١٥,٦٨٨
طلایی
٢٤٥
نقره‌ای
٢,٣٤٨
برنزی
٧,٤٦٧
تاریخ
١ هفته پیش

جلال الدين سادات آل احمد، معروف به جلال آل احمد، فرزند سيد احمد حسينی طالقانی در محله سيد نصرالدين از محله‌های قديمی شهر تهران به دنيا آمد، او در سال ۱۳۰۲ پس از هفت دختر متولد شد و نهمين فرزند پدر و دومين پسر خانواده بود. پدرش در كسوت روحانيت بود و از اين رو جلال دوران كودكی را در محيطی مذهبی گذراند. تمام سعی پدر اين بود كه از جلال، برای مسجد و منبرش جانشينی بپرورد. جلال پس از اتمام دوره دبستان، تحصيل در دبيرستان را آغاز كرد، اما پدر كه تحصيل فرزند را در مدارس دولتی نمی پسنديد و پيش بينی ميكرد كه آن درسها، فرزندش را از راه دين و حقيقت منحرف ميكند، با او مخالفت كرد: دبستان را كه تمام كردم، ديگر نگذاشت درس بخوانم كه: برو بازار كار كن. تا بعد ازم جانشينی بسازد. و من رفتم بازار. اما دارالفنون هم كلاسهای شبانه باز كرده بود كه پنهان از پدر اسم نوشتم. پس از ختم تحصيل دبيرستانی، پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سيد محمد تقی فرستاد تا در آنجا به تحصيل در علوم دينی بپردازد، البته او خود به قصد تحصيل در بيروت به اين سفر رفت، اما در نجف ماندگار شد. اين سفر چند ماه بيشتر دوام نياورد و جلال به ايران بازگشت/ جلال آل احمد. 

٢١٥,٦٨٨
طلایی
٢٤٥
نقره‌ای
٢,٣٤٨
برنزی
٧,٤٦٧
تاریخ
٢ هفته پیش

درود بر شما 

پاسخ گزینه ب  اخلاص در عبادت  است

ما برون را ننگریم و قال را 

ما درون  را بنگریم و  حال را

٦٤,٥٢٢
طلایی
٢٥
نقره‌ای
١,١٧٤
برنزی
٢,٥٦١
تاریخ
٣ هفته پیش

درود بر شما و سپاس فراوان🙏🌹

سلام

گزینه ب

بنظر درست می آید

١٩٨,٢٤٥
طلایی
٢١٤
نقره‌ای
١,٦٠٦
برنزی
١,٦٥٢
تاریخ
٣ هفته پیش

سلام به روی ماه دوست قدیمی، حمیدرضا جان خوش قامت آزاد، به به حضور خوب شما دوستان فضای اینجا را معطر کرده🙏🌹

ارادت دارم، شاگردی میکنیم در حضور دوستان

گزینه ب جواب درست‌تر میباشد 

١٠٤,١٢٩
طلایی
١٠٢
نقره‌ای
٦٩٩
برنزی
١,٥٢٩
تاریخ
٣ هفته پیش

ای جانم، درود بر محمد جان گل گلاب🙏🌹

گزینه  ب صحیح است

٥٩,١٢٤
طلایی
٦٨
نقره‌ای
١٥٣
برنزی
٦٨٢
تاریخ
٣ هفته پیش

درود بر حسین جان عزیزم و سپاس🙏🌹

درود و وقت بخیر جناب ایرانی نیا عزیز

گزینه «د» صحیح است 

٤,٤٨٥
طلایی
٠
نقره‌ای
١٢٤
برنزی
٩٥
تاریخ
٣ هفته پیش

درود بر ارسلان جان عزیزم، الهی که تندرست باشی گلم، بله آفرین، حضرت موسی ( ع ) شبان رو تکفیر کرد که چرا اینگونه میگویی، خدا هم به موسی گفت: ما درون را بنگریم و حال را. . . یعنی من به اخلاص درونی بنده توجه دارم، نه زبان چرب او را، آفرین و سپاس🙏🌹

سپاسگزارم علیرضای عزیز، این سوال شما بابی شد برا مطالعه مجدد اما با دقت بیشتر 😊🙏💐

-
٣ هفته پیش

درود بر شما ارسلان عزیزم، آفرین مطالعه خیلی خوبه و شکر خدا ادبیات ملی ما اینقدر پر بار و غنی هست که در دنیا نظیر ندارد، آرزوی موفقیت برای ارسلان عزیزم دارم🙏🌹

بنظرم سهم دروس ادبیات در دوره مدرسه و دانشگاه باید بسیار زیادتر باشد تا در کشوری با این غنای فرهنگی بی نظیر شاهد گسترش پدیده زشت بی فرهنگی نباشیم

پاسخ شما