کاربد واژه مسجدالاقصی پیش از فتح اورشیلم
درود واژه مسجدالاقصی باتوجه به اینکه فتح اورشلیم درسال شانزده هجری در زمان عمر انجام گرفته واعراب پس از فتح واژه مسجدالاقصی را به کاربردندچگونه واژه مسجدالاقصی که واژه ای عربی است وپس از فتح اورشلیم براین مکان نهاده شده پیش از فتح درقرآن به کار رفته؟
٣ پاسخ
علامه طباطبایی درباره مسجد الاقصی درتفسیر المیزان آورده:: «اسراء و معراج پیامبر اسلام از مسجدالحرام به سوی مسجد الأقصی بود و آن همان [مسجد موجود در] بیتالمقدس و همان هیکل سلیمان است که خدا آن را برای بنی اسرائیل هم مقدس گرداند.» و میگوید: «روایات بسیاری وارد شده که مقصود از مسجد الاقصی، همان بیتالمقدس است.
اما منظور من از نظر تاریخ زبان شناسی ست چگونه ممکن است واژه ای در قرآن درزمان حیات پیامبر اکرم آمده درحالیکه تا سال شانزده هجری که هنوز به دست مسلمانان فتح نشده این واژه اصلا وجود خارجی نداشته ؟
درود لطفا نخست سوال را بخوانید وبفهمید سپس پاسخ دهیدوجبهه بگیرید به نظرم هیچکدام از پاسخ ها ربطی به سوال ندارد دقت فرمایید سوال میگه واژه ای پیش از ساختش چگونه امکان کاربردش هست باز تاکید سوال را با دقت بخوانید
درود
در صدر اسلام، اسم این مسجد ایلیاء و بیت المقدس بوده، طبق فرمایش امام صادق علیه السلام مخاطب قرآن مسجدالاقصی به معنی مسجد دورتر در آسمان است که پیامبر در شب معراج عروج فرمودند، بعد از فتح اورشلیم در جنگهای صلیبی مسلمانان نام مسجد الاقصی را انتخاب کردند
سلام
منظور از مسجدالاقصی در قرآن، آن بیت المقدس که شما تصور فرمودید نیست، منطقه جروسالم نیز منطقه ای نزدیک بیت المقدس است، نه خود بیت المقدس، البته در صدها کتاب و حدیث این قضیه تذکر داده شده. بعنوان مثال:
در تفسیر عیاشی: سالم حَنّاط از مردی روایت کرده است که از امام صادق علیه السلام پرسیدم: کدام مساجد فضیلت بیشتری دارند؟ فرمود: مسجد الحرام و مسجد النّبی. پرسیدم: مسجد الاقصی چطور؟ فدایتان شوم! فرمود: آن در آسمان است، رسول خدا به سوی آن شبانه به معراج رفت. عرض کردم: مردم میگویند: آن در بیت المقدس است؟ فرمود: فضیلت مسجد کوفه از آن بیشتر است.
اگر متن عربی حدیث را برای جستجو میخواهید متن حدیث چنین است:
تفسير العياشي عَنْ سَلَّامٍ الْحَنَّاطِ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَسَاجِدِ الَّتِي لَهَا الْفَضْلُ فَقَالَ الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ وَ مَسْجِدُ الرَّسُولِ قُلْتُ وَ الْمَسْجِدُ الْأَقْصَي جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ ذَاكَ فِي السَّمَاءِ إِلَيْهِ أُسْرِيَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله فَقُلْتُ إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّهُ بَيْتُ الْمَقْدِسِ فَقَالَ مَسْجِدُ الْكُوفَةِ أَفْضَلُ مِنْهُ.
سربلند و مانا باشید.🙏🌺
واژه دارالسلام بکار رفته که همان joreselam ( البته واژه غلط املایی داره )
سلام حسن جان خوبی؟
چرا دیسلایک خوردی؟
منم یه لایک میزنم تا خنثی بشه🌺
سلام ، بذار راحت باشند ،
god only knows who is who
درود بر شما استاد عزیز
لطفاً تفسیر المیزان رو با دقت بخونید، جناب علامه، روایات متناقض رو در کنار هم جمع آوری کرده اند و قطعاً دو نظر متناقض، فقط یکیش درست هست، من منتظرم سایر دوستان هم نظرشان رو بفرمایند، بعد جمع بندی میکنیم. تندرست و سلامت باشید🙏