قرآن کریم ترجمه و تفسیر
آیا بعد از هر بار که آیه ای به پیامبر نازل میشد ، پیامبر به کاتبان اطلاع نمی داد که مثلاً آیات شماره ۲۳ الی ۲۸ سوره فلان نازل شد ، یا اینها آیات فلان سوره هستند و به طریقی محل آیه را در کتاب خدا مشخص شده دریافت کرده و به همان طریق کتاب کامل شد ه ؟ پراکندگی نزول آیات برای شخص پیامبر چگونه به نظر می رسید ؟ که آیاتی از سوره ای نا معلوم در ناحیه ای از وجود و هستی موجود است ،
٥ پاسخ
۱. نزول تدریجی قرآن
- قرآن یکباره نازل نشده، بلکه طی ۲۳ سال نزول یافته است.
- آیات به صورت پراکنده و تدریجی بر پیامبر نازل میشدند، بسته به مسائل روزمره، حوادث تاریخی، پرسشهای مردم و مناسبتها.
۲. آگاه شدن پیامبر از ترتیب و محل آیه
- پیامبر (ص) وقتی آیهای نازل میشد، معمولاً مضمون و موضوعش را دریافت میکرد.
- گاهی فرشتۀ وحی (جبرئیل) به پیامبر میگفت که این آیه جزو کدام سوره است یا در کجای سوره قرار گیرد.
- بنابراین پیامبر خودش هم از ترتیب و جایگاه آیه در کتاب آگاه بود، نه اینکه بعداً مجبور شود جای آن را مشخص کند.
مثال: در روایات آمده که وقتی آیهای از سوره بقره نازل میشد، پیامبر میدانست این آیه کجای سوره بقره است و میگفت: «این آیه را در جای خود بنویسید».
۳. نقش کاتبان وحی
- کاتبان وحی، آیات را همان لحظه و دقیقاً به همان ترتیبی که پیامبر میفرمود مینوشتند.
- وقتی آیهای نازل میشد، پیامبر میفرمود: «این آیه از سوره فلان است، در جای فلان قرار گیرد».
- پس قرآن به شکل منظم و کامل در ذهن و نوشتههای پیامبر شکل میگرفت، نه پراکندهای که بعداً بخواهد مرتب شود.
۴. تجربه پیامبر از پراکندگی
- آیات در ذهن و قلب پیامبر همان لحظه به گونهای پدیدار میشد که حکمتی در آن و ارتباط با سایر آیات و موضوعات حفظ شود.
- پیامبر آیات را نه به صورت فیزیکی پراکنده، بلکه به صورت «وحدت معنایی» دریافت میکرد.
- در واقع برای او، قرآن همهجا و در عین حال منظم و یکپارچه بود، حتی وقتی هنوز همه آن نازل نشده بود.
🔹 جمعبندی
- قرآن تدریجی و پراکنده بر پیامبر نازل شد، اما پیامبر از محل و ترتیب آیات در سورهها آگاه بود.
- پیامبر به کاتبان وحی اطلاع میداد که این آیه در کجای سوره نوشته شود.
- تجربه پیامبر از نزول، تجربهای معنوی و ذهنی بود، نه صرفاً فیزیکی و پراکنده.
- بنابراین قرآن همواره در ذهن پیامبر یکپارچه و منظم جلوه میکرد، حتی اگر از نظر زمانی پراکنده نازل میشد.
سلام
پیامبر (ص) با امیرالمومنین (ع) شرط کرد و فرمود اگر مردم در بیعت ولایت ثابت قدم باقی موندن این قرآن رو ظاهر کن ولی اگر بیعت غدیر رو شکستند لیاقتش رو ندارند پس نزد خودت حفظ کن و به امام بعدی تحویل بده.
خداوند در اولین آیه از فعل امری اقرا استفاده می کند هیچ کتابی را با اولین جمله بصورت امری شروع نمی کنند . سپس تفاوت در کلمه الله و رب است. در تمام آیه ها کلمه الله با الف و لام معرفه آمده یا بصورت کلمه جمع هم آمده. چون ما الله در زمین زیاد داریم. که همان دستان خداوند و فرستادگان خداوند برای کمک به ما هستند اما کلمه رب ۹۸۰ بار در قرآن آمده و حتی یک بار هم با الف و لام معرفه نیست . کلمه رب یعنی قدرت و توانایی و تجلی برتر مطلق . در آیه فلق امر می کند بخوان به نام پروردگاری که تو را آفرید و عظمت قدرتش را به شخصی نشان می دهد که از او تا حدود زیادی آگاهی و شناخت دارد اما کسی که اولین بار کتاب قرآن را می خواهد بخواند و شناختی همچون پیامبر ندارد نیاز است اول صاحب کتاب را بشناسد و بداند دلیل خواندن قرآن برایش چه ویژگی خاصی دارد
سلام حسن جان
جواب شما هم بلی هست و هم خیر
اولا
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم
و مولا علی امیرالمومنین علیه السلام
هر دو هنگام تولد حافظ کل قرآن بودند
دوم
هنگام نزول آیات ۵۰ نفر قرآن رو ثبت میکردند
اولین نفر مولا (ع) بود که قرآن رو آیه به آیه به ترتیب نزول ثبت نمودند. قرآنی در هفت فصل. بعنوان وصی.
چهار نفر دیگه هم بودن که قرآن رو بعنوان کاتب رسمی ثبت میکردند ولی نه به ترتیب نزول. بلکه به ترتیبی که پیامبر ص میفرمودند. که هم سوره ها و هم آیات رو به ترتیب کنونی بصورت ۱۱۴ کتاب ثبت کردند.
علاوه بر این چهار کاتب ۴۵ نفر کاتب غیر رسمی بودن. که بعضی مجهول الحال بودند.
بعد از شهادت پیامبر اکرم عمرخطاب در زمان خلافت غاصبانه ابوبکر ۴۵ قرآن غیر رسمی رو جمع آوری و سوزاند چون مثل هم نبودند و اختلاف داشتند.
بعد ۴ قرآن رسمی رو تطبیق دادند که اختلافی نداشت ولی تنها یکی رو انتخاب کرد یعنی قرآن عثمان بن عفان رو در دارالخلافه نگهداری و سه قرآن دیگه رو سوزوند . حتی قرآن ابن مسعود رو. در منابع اهل سنت این مطالب هست رجوع کن ببین.
تمام رونویسی ها از همون یک قرآن میشد و به ولایات فرستاده میشد. موقع اختلاف هم به اون قرآن رجوع میشد.
ضمنا
بسم الله الرحمن الرحیم در تمام سوره ها یک آیه محسوب میشه. اینکه در سوره ها اونو حساب نمیکنند نظر تسنن هست نه شیعه.
یاحق🌺🪻🌹
در ابتدا خدمتتان عرض کنم که کتاب قرآن بعد از رحلت ایشان توسط حضرت علی علیه السلام و ابوبکر و سلمان فارسی نوشته شده و به شکل کتاب درآمده. پیامبر وقتی آیه ای بر ایشان نازل می شدکه بر اساس موقعیت و شرایط موجود وحی می شد در قلب و جان پیامبر می نشست. پیامبر آیه ها را به نزدیکان خود اطلاع می دادند و آنها یا بر روی کتیبه سنگی یا کاغذ گردآوری و ثبت می کردند. به همین دلیل است که سوره های ابتدایی قرآن مدنی هستند در صورتیکه پیامبر در مکه به پیامبری مبعوث شدند و اولین آیه نازل شده از سوره فلق بوده ! اگر قصد ترتیب در نوشتن قرآن بود پس اولین سوره قرآن باید فلق می بود، پس چرا اولین سوره قرآن سوره حمد است؟ چون تنها سوره ای که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود و یک آیه محسوب می شود فقط سوره حمد است.مابقی سوره ها بخاطر احترام در ابتدا بسم الله را نوشتند که اگر دقت کنید در شمارش آیات به حساب نمی آیند.در جمع آوری و نوشتن کتاب قرآن علم بزرگی نهفته است. بغیر از دلیل اولی که برای شروع قرآن با سوره حمد گفتم دلایل دیگری هم هست. لقب فاتحه الکتاب را دارد یعنی گشاینده کتاب یا همان مقدمه. هر کتابی مقدمه دارد که نویسنده در آن خود را معرفی میکند و هدفش را از نوشتن کتاب می گوید. سوره حمد هم این ویژگی را دارد اما معجزه اصلی این است. لقب دیگر سوره حمد سبع ثنانی است یعنی ۷ آیه که به دو قسمت تقسیم شده.در قسمت اول خداوند خود را معرفی میکند ولی در قسمت دوم معجزه مشاهده می شود. در تمام دنیا هر کتابی که بخوانید همیشه نویسنده با شما صحبت می کند اما در قسمت دوم سوره حمد خواننده با نویسنده صحبت می کند!!! در قسمت اول خداوند خودش را معرفی کرده در قسمت دوم به خواننده می گوید مرا شناختی؟ حالا از من چه چیزهایی باید بخواهی که سعادتمند باشی! و اجازه می دهد خواننده با او صحبت کند! نوشتن تک تک آیات دلیل دارد اما به قول جناب حافظ آنکس است اهل بشارت که اشارت داند، نکته ها هست بسی محرم اسرار کجاست؟
سلام ، ممنونم بابت توجه جنابعالی ، ولی تمام دلایلی که شما برای سوره حمد فرمودید ، دلایلی از بعد نگاه انسانی ست نه الهی . چنانچه اولین آیه ای که نازل شد اقرأ باسم ربّک می توانست اقرأ باسم الله الرحمن الرحیم باشد ، ولی چرا نیست ؟
خداوند در اولین آیه از فعل امری اقرا استفاده می کند هیچ کتابی را با اولین جمله بصورت امری شروع نمی کنند . ادامه نظرم را در دیدگاه عرض کردم
سلام استاد ، بنده جمله به جمله میخونم و عرض میکنم خدمت شما که اینکه پیامبر و مولانا علی علیه السلام هنگام به دنیا آمدن حافظ قرآن بودند ، بنده میگم همه انسانها در هنگام تولد حافظ قرآن کریم هستند ، ، ، به ترتیب نزول مگر سّری بود که فقط به مولا علی می فرمودند که کتابت کنند ؟ مابقی که به ترتیبی که پیامبر دستور میدادند که کدام آیه برای کدام سوره است ، آنوقت هنگام کنابت ایاتی که هنوز نازل نشده مشخص میشد که چند آیه هست ؟ مثلا پیامبر می دانست که این آیه پنجاهم سوره بقره ست و بقره ۲۸۴ آیه دارد ؟