قرآن کریم ترجمه و تفسیر
هنگامیکه خداوند به فرشتگان فرمود انّی اعلم ما لا تعلمون ، آیا این بدین معنی ست که : من آنچه را که شما نمیدانید را میدانم !؟!؟
یا اینکه بدین معنی ست که من چیزی میدانم که شما نمیدانید ؟
این دو معنی خیلی با هم تفاوت دارند ، ولی منظور کدام است ؟
٣ پاسخ
سلام حسن جان
جواب سوال شما هر دو هست ولی در اینجا بیشتر دومی منظور هست یعنی(من چیزی میدانم که شما نمیدانید)
نص صریح داره در احادیث و حتی خود قضیه رو اگه دقت کنی خدا داره صریح میگه شما فقط ظاهر قضیه رو میدونید ولی من خودم میدونم چی خلق کردم. پایان حکایت هم فرشتگان به غلط کردن میفتن از اعتراضی که کردن چون مورد عتاب الهی قرار گرفتند که امام صادق علیهالسلام در بحار اینو کامل توضیح داده.🌺
فدات🙏
این آیه در سوره بقره از معرفی انسان در زمان خلقت به فرشتگان شروع می شود. در ابتدا ملائکه به خداوند می گویند دلیل خلقت انسان چیست؟ مگر ما فرشتگان در حمد و ستایش کوتاهی می کنیم؟ و به خداوند می گویند خدایا خودت آگاهی که انسان ها در زمین فساد و گناه می کنند و توحید و شکرگزاری را بجا نمی آورند. خداوند می فرماید همانا من عالم تر هستم(اعلم بر وزن افعل که صفت برتر است را بیان می کند مانند افضل) از آنچه شما نمی دانید . تعملون یعنی علمی را آموختن یا یادگرفتن . خداوند در حقیقت گفته آنچه می دانید از آموزش من است و من از شما آگاه ترم و چیزهایی می دانم که هنوز شما از آن دانش و اطلاعی ندارید که به انسان کلماتی را می آموزد که وقتی انسان درباره آن کلمات می گویند فرشتگان هیچ آگاهی از آن کلمات نداشتند.حتی در آیه های بعدی گفته می شود که انسان به واسطه همان کلمات از گناهش نزد خدا توبه می کند و خداوند توبه انسان را می پذیرد
سلام و عرض ارادت
در همین آیه ملائکه سؤال کردند: أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء...
«آیا» در اینجا گویی همان «چرا» است، منتها در کمال ادب پرسیدهاند، و خداوند در ادامه در جواب آنها فرمود: همانا من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
در آیه ۳۲ ملائکه اعتراف میکنند: لا علمَ لنا الّا ما علّمتنا
ضمناً ابتدا خداوند مسئله خلقت و خلافت انسان را مطرح کرد سپس ملائکه از روی علم محدود خود سؤالی مطرح کردند. اینطوری نبود که اوّل آنها چیزی بپرسند بعداً خداوند سبحان فرموده باشد آنچه شما نمیدانید من میدانم.
آیه ۳۰ سوره بقره خیلی بحث برانگیزه و نکتههای لطیف زیادی داره.
به هر حال آنچه که فرشتگان نمی دانستند را میدانست یا اینکه چیزی می دانست که فرشتگان نمی دانستند؟ خود مسئله هبوط آدم از غامضات مسایل است