پرسش خود را بپرسید

قرآن کریم ترجمه و تفسیر

تاریخ
١ روز پیش
بازدید
٤٩

چرا در قرآن اصلا حتی یک بار هم شکراًلله نیامده است ؟ با آیه هایی که درباره شکر گذاری هست کاری ندارم ، 

٦,٤٦٦
طلایی
٤
نقره‌ای
١١١
برنزی
١٤٠

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

۱. سبک بیانی قرآن با زبان محاوره تفاوت داره

عبارت «شُکراً لله» یه جمله‌ی محاوره‌ای، عرفی و احساسیه که بیشتر تو مکالمات یا دعاها استفاده می‌شه.

قرآن اما در زبان خودش:

رسمی‌تر،

عمیق‌تر از لحاظ مفهومی،

و ساختاریافته‌تره.

در قرآن، بیشتر از فعل‌ها و ساختارهای فعلی برای شکر استفاده می‌شه، نه اصطلاحات محاوره‌ای مثل "شکراً لله".

مثلاً:

«اشكروا الله» (شکر کنید خدا را)

«لئن شكرتم لأزيدنّكم» (اگر شکر کنید، نعمت‌تان را زیاد می‌کنم)

«إنه كان عبداً شكوراً» (او بنده‌ای بسیار شکرگزار بود)

---

۲. در قرآن، شکر باید "عملی" باشه، نه فقط لفظی

قرآن تأکید داره که شکر فقط گفتن یک جمله نیست، بلکه باید در رفتار و نیت و عمل هم باشه.

مثلاً:

> «اعملوا آلَ داوودَ شُكراً»

(ای خاندان داوود، شکر را به عمل درآورید)

پس شاید بشه گفت:

"شُکراً لله" فقط یک گفتار لحظه‌ایه، ولی قرآن دنبال شکر "زنده" و "پایدار"ه.

---

۳. سبک دعاها با سبک قرآن فرق داره

در دعاها و احادیث، مخصوصاً در کلمات معصومین (ع)، «شُكراً لله» و عباراتی مثل اون زیاد به‌کار رفته.

چون اینجا زبان، زبان دل‌گفتار و عاطفه‌ست.

ولی قرآن، متنی برای هدایت جهانی و دائمیه، نه صرفاً مناجات شخصی.

---

جمع‌بندی:

عبارت «شُكراً لله» چون:

محاوره‌ای و عرفی‌ه

بیشتر بُعد لفظی داره

و قرآن بیشتر دنبال شکر معنوی، عملی و فکریه

در نتیجه، تو قرآن نیومده.

١,٤٣٧
طلایی
١
نقره‌ای
٩٧
برنزی
٥٣
تاریخ
١ روز پیش

ممنونم ، بسیار عالی

-
١ روز پیش

1. علم و قضاوت نهایی فقط نزد خداست
در آیه ۵۸، خداوند به پیامبر می‌گوید اگر داوری و مجازات زودتر خواستن در اختیار تو بود، کار این مخالفان تمام بود؛ اما خدا به زمان‌بندی خود آگاه است و "به ظالمان داناتر" است. یعنی خدا از نیت‌ها، شرایط و اسرار دل‌ها باخبر است و زمان اجرای عدالت را با حکمت خود تعیین می‌کند.

2. علم غیب مطلق در اختیار خداست
آیه ۵۹ تصویری فوق‌العاده از آگاهی کامل خداوند به کوچک‌ترین جزئیات هستی ارائه می‌دهد. حتی افتادن یک برگ یا دانه‌ای در دل خاک از او پنهان نیست. این آیه یادآور این است که هیچ چیزی در عالم هستی از دایره علم و قدرت خدا بیرون نیست.

3. مرگ، خواب، و قیامت
در آیه ۶۰، مرگ شبانه (خواب) و برانگیخته‌شدن روزانه نمادی از مرگ و قیامت است. خدا هر روز زندگی ما را می‌داند و در نهایت همه ما را به سوی سرنوشت نهایی‌مان هدایت می‌کند.

4. فرشتگان نگهبان و مأمور قبض روح
آیه ۶۱ می‌گوید انسان در مراقبت دائمی فرشتگان است، و مرگ هم تحت نظر مأموران خاصی اتفاق می‌افتد که بدون هیچ سهل‌انگاری وظیفه خود را انجام می‌دهند.

5. بازگشت به سوی خدا و حساب نهایی
آیه ۶۲ با قاطعیت می‌گوید همه بازگشت‌ها به سوی خداست. او "مولا" و صاحب واقعی ماست، و حساب‌کشی هم با سرعت و دقت از سوی او انجام می‌گیرد.


جمع‌بندی:
این آیات، انسان را به یاد ناتوانی و محدودیت خودش می‌اندازد و به او یادآور می‌شود که خدا بر همه چیز آگاه، قادر و مراقب است. هر کار ما ثبت می‌شود، و روزی فرامی‌رسد که باید پاسخگو باشیم. این بینش می‌تواند آرامش، ترس از گناه و امید به عدالت را همزمان در دل انسان زنده نگه دارد

١,٤٣٧
طلایی
١
نقره‌ای
٩٧
برنزی
٥٣
تاریخ
٢٠ ساعت پیش

شکرا لله توی قرآن در سوره بقره به اینصورت اومده
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻣﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻳﺪ ، ﺍﮔﺮ ﻓﻘﻂ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ .(١٧٢)  

٣,٨٩٢
طلایی
١
نقره‌ای
٤٣
برنزی
٩٥
تاریخ
١ روز پیش

سلام خدمت برادر بزرگوار ، بله به صورت فعل آمده و به صورت جمله اسمیه نیامده ،

-
١ روز پیش

سوره انعام آیات ۵۸ الی ۶۲ را بخوانید ، لطفاً برداشت خودتان را در باره این آیات به بنده محبت کنید بفرمایید ، اگر امکان دارد ، سپاسگزارم

-
١ روز پیش

بت پرستان لجاجت کردند و گفتند ما ایمان نمیاریم. اون عذابی رو که میگی بفرست ما الان منتظریم. بعد این آیات نازل شد.

پاسخ شما