پرسش خود را بپرسید

تفاوت مثنوی معنوی و دیوان شمس مولانا در چیست؟

تاریخ
٣ هفته پیش
بازدید
٢٤٥

با چند کلمه مختصر عنوان شود .

٢,٠٦٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٢٣
برنزی
٢٠

٥ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

جدای از تفاوت سبک ساختاری اشعار دو آثار بزرگ مولانای جان که به نظرم شاید مورد نظر شما نباشد...  کتاب مثنوی معنوی بیشتر شامل اشعاری عرفانی و معنوی و آموزشی درباره آگاهی و  شناخت خداوند و بیداری روحی و معنوی انسان است ولی دیوان شمس دیوان عشق است و احساس  و بیان احساسات عمیق و پر شور و  فراز و فرودهای درونی (تجربه خود مولانا از عشق )

٣,٩١٨
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٧
برنزی
١٤
تاریخ
٢ هفته پیش

دیوان شمس ، آموزش مراقبه و مشاهده گری و حضور در لحظه ، بهمراه تجربیات حضرت از آنچه که در منزلگاه های دل بر او گذشته است می باشد . حتی  در هجران و دوری و زمانهائی که نور درون را ملاقات نمی کردند ، باز پند و آموزش هست .

مثنوی ، آموزش اداب و حکمت و علم اخلاق و علم زندگی اجتماعی بهمراه پند و نصیحت است . که باز در آنجا از اداب و اصول اخلاقی صوفیان نیز ، اشعاری سروده اند . 

٢,٠٦٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٢٣
برنزی
٢٠
تاریخ
٣ هفته پیش

اگر چه این دو پاراگراف شما تماماً در مطلبی که از سایت نقل قول شد وجود داشت و نکته ی جدیدی در آن نبود ولی بابت این دو پاراگراف ( بر خلاف خواست خودتان که بنا بر دو جمله بود ) سپاسگزارم. چقدر خوب است که کاربران این سایت همه اهل خرد و دانش و فرزانگانی هستند و رد و بدل اطلاعات بی وقفه همراه با تحمل یکدیگر و صبوری در یادگیری و تواضع در شاگردی و بی ادعایی اتفاق می افتد. من شخصاً بهره می برم. 👏

-
٣ هفته پیش

دقت نفرمودید . نه در این سایت و نه جای دیگری نوشته نشده که دیوان شمس ، آموزش مراقبه است و اشعار مربوط به تجربیات حضرت در منزلگاه های دل است و هیچ کتاب و سایتی پیدا نمی کنید که آموزش مراقبه را با کد واژگان اشعار انطباق کامل داده باشد .
شما که اهل مطالعه هستید به
rahnamaaries. blogfa. com
مراجعه کنید . شاید در فهمیدن و درک دقیق دچار مشکل شوید ولی به رابطه آموزش مراقبه و کدواژگان براحتی پی می برید. تلگرام
jhanaslight@

-
٣ هفته پیش

آثار منظوم مولانا در دو كتاب مثنوي و ديوان شمس مسطور و مضبوط مي باشند كه در مثنوي جنبه تعليمي و تدريس جلوه و نمود بيشتري دارد و مولانا در مقام معلمي دلسوز و خبره ، مفاهيم و تعاليم آسماني را در قالب ابيات با كمك امثال و حكايت هاي ساده و زودياب به ذهن و ضمير مخاطب القا مي كند ولي ديوان شمس آتش فشان جوشاني است كه نمايانگر شخصيت و منش مولاناست . مولانا جلال الدين در ديوان كبير به واقع « ديوانه اي كبير » است كه از خود بي خود مي شود و گاه حتّي معنادار بودن لغت نيز برايش از موضوعيت مي‌افتد :

تنگ است بر او هر هفت فلك چـون مي رود او در پيـرهنــم

از شيــره او مـن شيــردلـم در عـربده اش شيـرين سخنـم

مي گفت كه تو در چنگ مني مـن سـاختمت چـونت نـزنم

من چنـگ تـوام زخمه بـزني زخمـه نـزنـي مـن تـن تنن ام

حاصل تو ز من دل بـر نكني دل نيست مـرا من خود چه كنم

انسانم آرزوست ، برگزيده و شرح غزليات مولانا به انتخاب استاد خرمشاهي ص 472 ، غزل 314

مولانا سرودن ديوان شمس را سالها پيشتر از مثنوي آغاز كرد يعني در حدود چهل سالگي و تا پايان عمر خود آن را ادامه داد در حالي كه مثنوي را در ۵۴ سالگي آغاز كرده و حدود ۱۴ سال طول كشيد مثنوي سروده اي حكيمانه و مبتني بر طرح روشمند مباحث و نتيجه گيري مي باشد ولي غزليات (دیوان) نشانگر شوريدگي روح بي قرار مولانا مي باشند هر دو اقيانوس هستند با اين تفاوت كه مثنوي اقيانوس آرام ولي ديوان شمس اقيانوسي ناآرام و در حال طغيان است . غزليات شمس آئينه درون مولانا مي باشند كه در آنها حديث نفس مي‌كند و حديث بي قراري را بي قرارانه بازگو مي كند. هم در مثنوي و هم ديوان شمس گستره معني فزونتر از چهارچوب تداعي شده از لفظ مي باشد و به نوعي مظروف از طرف فراتر است . اما در ديوان شمس وحدت موضوعي ابيات يك غزل نيز مشاهده مي شود و مانند بعضي ديگر از غزلسرايانِ شاخص ، پراكندگي در معني ابيات غزل به چشم نمي آيد . ديوان شمس حدود صد سال پس از وفات مولانا تدوين و جمع بندي شده است و خود مولانا ظاهراً علاقه اي به جمع اشعارش نداشت و حتي نسبت به بازنگري و اصلاح غزليات نيز رغبتي نداشت بر خلاف حافظ كه ظاهراً تا آخر عمر ، اشعارش را بازخواني و اصلاح مي‌كرده است. هر چند احتمال وارد شدن سروده هاي شاعراني نظير جمال الدين عبدالرزاق اصفهاني ، شمس مغربي ، مسعود سعد سلمان ، انوري ابيوردي و بعضي ديگر در ديوان شمس وجود دارد ولي نمي توان غزلياتي را كه در نسخه هاي قديمي تر يافت نمي شوند فوراً به ديگري نسبت داد و سروده مولانا ندانست چرا كه اين احتمال نيز وجود دارد كه غزلياتي بعداً يافت شده و در ديوان كبير قرار داده شده اند . هر چند شعر مولانا را نمي توان با معيارهاي متعارف در شعر شناسي بررسي و ارزش داوري نمود ولي در ديوان كبير به لحاظ سبك شناسي ، رگه هايي از سبك خراساني در الفاظ و تعبيرات مشاهده مي شود اگرچه اصطلاحات عرفاني و بعضي از ويژگيهاي سبك عراقي و باريك انديشي سبك هندي نيز در آنها يافت مي شود و در رأس تمامي اين ويژگي ها استشهادهاي قرآني هر دو اثر ، جايگاه خاص و منحصر به فردي به ديوان شمس و مخصوصاً مثنوي كه از منظري تفسير قرآن مي باشد داده است.

نخستين گرد آورندگان غزليات آنها را با عناوين : « اشارات غريب » ، «عبارات عجيب» ، «نصايح رحماني»، «الهامات رباني» و «دُر درياي غيب» توصيف نموده اند ، در ديوان شمس مولانا در پي رهايي از تمامي قيود است رهايي از « دام زبون گير » ، رهايي از زمان‌، رهايي از جهات و ابعاد و ...

دگــربار دگربـار ز زنــجير بجستـم                 از اين بند و از اين دام زبون گير بجستم

شب و روز دويدم ز شب و روز بريدم             بـه اقـبال جـوان تـو از اين پير بجستم

ز تأخير بود آفت و تـعجيل ز شيطان              ز تـعجيل دلم رست و ز تـأخير بـرستم

ديوان شمس ، ج 3 ، ص 223 ، غزل 1472

در غزلهايي شور و حال از درون مي جوشد و به وضوح نشان از بيخودي و مدهوشي حاصل از سر مستي پيدا است . لحظات و حالاتي كه مقصود حاصل گشته و آنچه مي جست يافت شده است :

بــار دگر آن دلبر عــيّار مــرا يـافت                  سرمست همي گشت و به بازار مرا يافت

اي مژده كه آن غمزه غماز مرا جُـست            وي بـخت كـه آن طـره طرار مـرا يافت

ديوان شمس ، ج 1 ، ص 198 ، غزل 330

پولاد پاره ها نيم آهـنرباست عـشقت              اصـل همه طلب تو در خود طلب نديدم

چشمه خورشيد ، منتخب ديوان شمس به انتخاب رضا قلي خان هدايت ، ص 296

مولانا سرمستي خود را در سايرين نيز مؤثر مي داند و مي گويد : هر كس در ميدان جاذبه اين تاثيرات مستي آفرين قرار گيرد خودش نيز سرمست مي شود :

ز خاك ما اگر گندم برآيد از آن گر نان پزي مستي فزايد

خمير و نانبا ديوانه گـردد تـنورش بيت مـستانه سـرايد

ديوان شمس ، ج 2 ، ص 83 ، غزل 683

مولانا در آثارش و مشخصاً در ديوان شمس با تمامي هستي پيوند مي خورد . اصولاً در لسان شعر قابليت براي پيوند با كاينات شايد فراتر از نثر باشد هر چند كه در سخن منثور نيز كساني اين راه را پيموده اند . مولانا در مواردي به اشيا و ساير جانداران قالب و زباني انساني مي دهد و آنها را به گفتار و رفتار انساني وا مي دارد و فراتر از اين به اسامي ، معنا و به حروف نيز شخصيت مي بخشد :

ماه از غمت دو نيم شد رخسارها چون سيم شد      قدّ الف چون جيم شد وين جيم جامت مي كند

دیوان شمس،ج۲،ص۱۱،غزل۵۴۰

يا مي گويد :

ز حرف عين چشم او ز ظرف جيم گوش او        شه شطرنج هفت اختر به حرفي مات مي گردد

ديوان شمس ، ج 2 ، ص 21 ، غزل 562

در غزليات مولانا تنوّع زيادي به لحاظ اوزان عروضي به چشم مي خورد شايد در هيچ دفتر شعري اين تنوع و گونه هاي مختلف اوزان مشاهده نشود . در نسخه هاي قديم ، تدوين كنندگان ، غزليات را به ترتيب وزن آورده اند و از تنوع اوزان غافل نبوده اند . برخي از اوزان شعري نيز حالت ابتكاري داشته اند نظير :

چون دل جانا بنشين بنشين       چون جا بي جا بنشين بنشين

ديوان شمس ، غزل 2097

تكرار نيز به وفور مشاهده مي شود كه علاوه بر تاكيد به جنبه موسيقيايي شعر مولانا دلالت مي كند بعضي از غزليات ديوان شمس در حالت سماع سروده شده اند مانند غزل معروف با مطلع :

بـهار آمــد بهار آمــد بهار مشــكبار آمــد                نگار آمد نگار آمد نگار بردبار آمد

صفا آمد صفا آمد كه سنگ و ريگ روشن شد         شفا آمد شفا آمد شفاي هر نزار آمد

ديوان شمس ، ج 2 ص 26 ، غزل 569

يا غزل با مطلع:

دفـع مـده دفـع مـده مـن نروم تا نــخورم              عشوه مده عشوه مده ، عشوه مستان نخرم

وعده مكن ، وعده مكن ، مشتري وعـده نيتم            يــا بـدهي يا ز دكـان تو گـروگان ببرم

ديوان شمس ، ج 3 ، ص 181 ، غزل 1394

و نيز غزل با مطلع :

خواجه بيا خواجه بيا ، خواجه دگر بار بيا                 دفـع مـده دفع مـده اي مـه عيار بيا

ديوان شمس ، ج 1 ، ص 30 ، غزل 36

و غزليات متعدد ديگري كه از تكرار عبارت در مطلع يا ساير ابيات برخوردارند.

مرجع: سایت 👇

https://ostanha.tabnak.ir/fa/news/112061/شرح-مختصری-بر-اثار-مولانا
٤٦,٣٣٤
طلایی
٥٥
نقره‌ای
١,٠٢٦
برنزی
٣١٢
تاریخ
٣ هفته پیش
٤٦,٣٣٤
طلایی
٥٥
نقره‌ای
١,٠٢٦
برنزی
٣١٢
تاریخ
٣ هفته پیش

درود بر استاد
شما که خوانده اید و باتجربه و شناخت هستید لطفا در دو جمله مختصر و مفید بفرمائید .
در دو جمله ، پیام را انتقال دهید .
با سپاس

-
٣ هفته پیش

درود بر جنابعالی،
راستش این امر را محول به خودتان می کنیم که جواب سؤال هایتان را معمولاً میدانید و سؤال هایتان به قصد اهداف دیگری پرسیده می شود. من تنها از سایتی که در رابطه با سؤال شما مطلبی را نوشته بود بازگو کردم تا مقصد شما برآورده شده و از دانش خود ما را بهره مند بفرمایید. هر کسی را بهر کاری ساختند برادر جان. ما اینجاییم تا از شما بیاموزیم.

-
٣ هفته پیش

ممنون . بله ، زمانی که شخصی در گوگل سرچ کند ، سایت آبادیس بعنوان مرجع و اولین جواب ، بالا می آید . بخاطر همین هست که سوال و جواب را می گذارم تا راهنمایی درست به سوال کننده بدهم .
جوابهائی یگانه ، متحد ، متصل و عقلانی و حقیقی.
ولی بقیه جوابها ، مثل هم و اکثرا با سردر گمی و گیجی است . در مورد حقیقت کد واژگان اشعار و مراقبه درست با فهم درست و فن درست . منتها جوابهای بنده ، احتمالا ۵۰ سال آینده ، فهمیده شوند .
با سپاس از شما

-
٣ هفته پیش

مولوی در مثنوی علم و عرفان و عشق، هر سه را به هم آمیخته و از آمیزش آن ها به یکدیگر معجون و گوارشنی خوشگوار ساخته که به مذاق همه کس سازگار است. عالم و عارف و عاشق، حتّى عامی جاهل نیز همه از مثنوی بهره می‌برند. اهل حال و قال هر دو از خواندن این کتاب محظوظ و بهره مند می‌شوند ولی دیوان شمس دریایی است موّاج که از دماغ هر موج و روح سودائی متلاطم بیرون جوشیده، و به این سبب جز برای سودازدگان لذّتی ندارد. عقلای اهل علم، رجال سیاست و تجارت، حتّی ارباب ادب که از ادبیات فقط بهره قیل و قال دارند، هیچ کدام از غزلیّات مولانا در دیوان شمس  لذّت نمی‌برند. 

٣٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٠
تاریخ
٣ هفته پیش

ممنون . زیبا گفتید ولی با دیوان شمس هم قیل و قال فراوانی هست . نام نمی برم ولی بسیارند و کتابها و کانالهای ماهواره ساخته اند . شما به زبانی ساده بفرمائید خودتان چه تفاوتی دیده اید ؟

-
٣ هفته پیش

پاسخ شما