چگونه میتوانید با کمک Segmentها در Google Analytics، تفاوت رفتار کاربران جدید و کاربران بازگشتی را در سایت ....
چگونه میتوانید با کمک Segmentها در Google Analytics، تفاوت رفتار کاربران جدید و کاربران بازگشتی را در سایت خود مقایسه و تحلیل کنید؟ چه گزارشهایی برای بررسی رفتار این دو گروه مفیدتر هستند؟
١ پاسخ
میتونی مراحل زیر رو دنبال کنی:
1. ایجاد Segment برای کاربران جدید و بازگشتی
در GA:
وارد یک گزارش شو (مثلاً Audience > Overview یا Behavior > Site Content > All Pages).
روی + Add Segment کلیک کن.
در لیست، دو سگمنت از پیشتعریفشده وجود دارن:
New Users
Returning Users
هر دو رو فعال کن و Apply بزن.
الان میتونی گزارشها رو با تفکیک این دو گروه ببینی و مقایسه کنی.
---
2. گزارشهای مفید برای مقایسه این دو گروه
الف. Audience > Behavior > New vs Returning
نمای کلی از کاربران جدید و بازگشتی:
تعداد کاربران
نرخ پرش (Bounce Rate)
زمان میانگین جلسه (Avg. Session Duration)
نرخ تبدیل (اگر تعریف شده باشه)
ب. Behavior > Site Content > All Pages
بررسی اینکه کدوم صفحات برای هر گروه جذابتر بودن.
مثلاً آیا کاربران بازگشتی بیشتر وارد صفحات خاصی میشن؟ یا کاربران جدید صفحه خاصی رو ترک میکنن؟
ج. Conversion > Goals / Ecommerce (اگر تعریف شده)
مقایسه نرخ تبدیل بین کاربران جدید و بازگشتی.
مثلاً آیا کاربران بازگشتی بیشتر خرید میکنن یا فرمها رو پر میکنن؟
د. Acquisition > All Traffic > Source/Medium
بررسی اینکه کاربران جدید از کجا میان (مثلاً تبلیغات یا جستجو) و کاربران بازگشتی از کجا.
---
3. نکته مهم:
معمولاً کاربران بازگشتی تعامل عمیقتری دارن (زمان بیشتر، نرخ تبدیل بالاتر)، اما کاربران جدید نشون میدن که آیا جذب اولیه سایت خوب بوده یا نه