مفهوم " Net Promoter Score (NPS) " در بازاریابی و مدیریت
مفهوم
" Net Promoter Score (NPS) "
در بازاریابی و مدیریت
٢ پاسخ
(NPS) یک معیار است که در بازاریابی و مدیریت برای سنجش وفاداری مشتریان یک شرکت استفاده میشود. این نمره بر اساس پاسخها به سوال "چقدر احتمال دارد که محصول/خدمات ما را، به یک دوست یا همکار توصیه کنید؟" محاسبه میشود.
نمایانگر احساس کلی و رضایت مشتریان نسبت به یک شرکت است.
(مترادف) : Customer loyalty score, customer satisfaction index.
مثال؛
Our NPS score improved significantly after the recent product update.
A high NPS indicates that customers are likely to recommend the company to others.
Net Promoter Score یا NPS تجربه مشتری را می سنجد و رشد کسب و کار را پیش بینی می کند. در حقیقت این معیار اندازه گیری یک سنجش وفاداری و رضایت مشتری است که از مشتریان سؤال میکند که چقدر احتمال دارد که محصول یا خدمات یک تولیدی، شرکت و یا سازمان خدماتی را به دیگران در مقیاس ۰ تا ۱۰ توصیه کنند. بنابراین این روش برای سنجش وفاداری، رضایت و اشتیاق مشتری نسبت به یک شرکت استفاده میشد. قابل ذکر است که این معیار اثبات شده، دنیای کسب و کار را متحول کرده است و اکنون معیار اصلی را برای برنامه های مدیریت تجربه مشتری در سراسر جهان فراهم میکند.
چرا NPS مهم است؟
NPS را می توان به عنوان پیش بینی کننده رشد کسب و کار در نظر گرفت. وقتی NPS شرکت شما بالا است (یا حداقل از میانگین صنعت بالاتر است)، میدانید که رابطه سالمی با مشتریانی دارید و احتمالاً مشتریها به عنوان مبشر برندِ تجاری شما عمل میکنند و با تبلیغات شفاهی را چرخه رشد مثبت را تقویت میکنند.
* مرجع انگلیسی: سایت 👇