پرسش خود را بپرسید

در زبان پارسی واژگانی همچون " چریده،پوزیده،گوزیده،ریده و..." با چه عنوانی شناخته می شوند؟

تاریخ
٤ روز پیش
بازدید
٤٧

در زبان پارسی واژگانی همچون " چریده،پوزیده،گوزیده،ریده و..." با چه عنوانی شناخته می شوند؟

واژگانی که رویهم رفته دارای ساختار " بُن گذشته" به همراه پسوندِ " -ه" هستند، با چه نامی  از آنها یاد می شود؟

دیدگاه خودم این است که واژگانی همچون " نوشته،خریده و... " ساختارِ جداگانه ای از  واژگانی همچون " چریده، پوزیده،گوزیده،ریده  و... "  دارند و باید  به دسته دوم به گونه ای دیگر درنگریسته شود. چنین گمان می رود دسته نخست بیشتر با " شده" همراه می شوند ولی در دومی چنین نیست.

٢٤,٥٥٩
طلایی
٢
نقره‌ای
٢١١
برنزی
٢٠١

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

واژه ی عنوان منو یادِ واژه ی' آنگونه'  میندازِ. انگار که دستور زبانِ عربی 'گ' رو از واژه ی 'انگونه' زدودِ، ' آ' رو کرده 'ع'  اُ اندکی آوای واژه رو، زیرُ زِبَرشُ میگم، رو هم ماستمالی کرده :) به هر روی از اینگونه واژگان باید پرهیخت؛ تو رو نمیدونم من که گریزانمُ بنیادگرا. اگه من بودم اینگونه  میپرسیدم که: 'با چه نامی شناخته میشن'.

گریزی هم بزنم به اینکه من واژه ی گونهُ گونُ گانُ  گهانُ ناگهانُ گاهُ درگهُ(درجه) درگاهُ گیاهُ گیتیُ جاُ جانُ جهانُ بسیاری دیگه رو درامده از بنواژه ی آگهیدن میدونمُ دلسپرده ی این بنواژم :) این بنواژه جهانُ گهان رو پیوند میزنه در یک بنواژه. ادمیُ یاد دیدگاه های یکپارچگی جا-گاهِ اینشتینُ بندهشن ایرانی میندازه این بنواژه.

بُزگریم... گمان نمیکنم سِتانداردی در این باره داشته باشیم که چه چیزی رو چه بنامیمُ این گونه نامها رو از کجا بستانیم. اگر هست راهنمایی کنید که کو کجاست!

از کاربردِ واژه ی زابُ گاهی هم کاربردهای واژه ی فروزه بیزارم. من میگم واژه ای به مانندِ واژه ی خوب یا زشت یا بد نشان اند. واژگانِ خریدهُ نوشته هم نشانی از خریدنُ نوشتن اند. پس اگه بخوام واژگانی به مانندِ خوب و نوشته رو نامی نهم هر دو گونه رو به یاری بنواژه نشاندن مینامم؛ نشان یا نشانواژه.

تلاش برای نامی یکتا نهادن بر  گونه واژگانِ پارسی، که پیرو ساختار دستوری پیشوند با بن با پسوندِ با دهاُ سدها وند، به مانندِ تلاش برای نامنهادنِ همه ی اخترانِ یک کهکشانه.

١٩٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٣
برنزی
٣
تاریخ
٤ روز پیش

درود
بنیادگرایی ویژگی خوبی است.
سپاس

-
٢٣ ساعت پیش

هزاران درود بر کاربر گرامی /فرتاش/.

بی ادبی  و گستاخی است که زمان ارزشمند شما را می گیرم.

گمان نمی کنم چنین باشد.

در دسته نخست برای {نوشته/خریده} به گمانم اینکه ما گمان می کنیم باید {شده} آورده شود بر می گردد به این که این دو واژه کمتر بکار برده شدند از واژگان دسته دوم.

ما برایِ نمونه {سنگ نبشته} را داریم که {نبشته} در اینجا بی {شده} چمی که می خواهد را می رساند.

از آنجا که کُنیکی/پرداخته/مفعولی ها همچون {نوشته/پوزیده/خریده،گوزیده،ریده} یِک گونه زاب/فروزه/صفت/وِیَک هستند،از این روی می توان به آنها  {شده} را افرود و همآن چم را گرفت.

ما می توانیم هَمآن دسته دوم را نیز با {شده} بنویسیم.کارواژگانِ {نوشتن/خریدن/چریدن/پوزیدن/گوزیدن/ریدن}  کارواژگانی اند به دیس(=فرم)ِ {x کردن} ولی  اگر به دیسِ {نوشته/خریده/چریده.....} نوشته شوند  به ریختِ {x شده} در می آیند(x در هر دو ریخت برابر هستند)

ببخشید از این که هر چیزی می گذارید من گستاخی می کنم و میدوم و یک زری می زنم!!

بِدرود!

١٠,٥٠٧
طلایی
٣
نقره‌ای
٨١
برنزی
٦٨
تاریخ
٤ روز پیش

درود بر کاربر محسن گرامی.
آسوده باش. ما از دیدگاهِ شما و دوستانِ دیگر بهره می گیرم.
با سپاس

-
٢٣ ساعت پیش

پاسخ شما