روشهایی برای مدیریت زمان در طول جلسه
چه روشهایی برای مدیریت زمان در طول جلسه پیشنهاد میکند و چگونه میتوان از انحراف از موضوعات اصلی جلوگیری کرد؟
١ پاسخ
سلام.
1- میزان دقیق جلسه و شرائط و نقش هر شرکت کننده ای، زمانبندی و برنامه جلسه ای دقیق طراحی کنید و اونرو به اطلاع همه برسونید؛
2-موضوعات رو اولویت بندی کنید؛
3-به هر موضوع به اندازه مناسب، وقت اختصاص دهید؛
4-شما نمیتوانید همه رو راضی کنید؛ پس سلسله مراتب رو رعایت کنید و موضوعات و تبادل نظر رو ابتدا به متخصصین اون موضوع بسپارید؛
5-اگر تعداد شرکت کننده زیاد است، موضوعات رو به «گروه» بسپارید، نه همه چیزی رو به همه.
6- برای عدم انحراف از موضوع، خواسته و موضوع را خاص کنید و درخواست کنید فقط در این باره صحبت بشه.
7- برای هر موضوع یا فرد یک تایم خاص تعریف کنید و در همان ابتدای جلسه بخواید که محدودیتهای موضوعی و زمانی رعایت بشود. (البته از تذکر مستقیم و تکراری پرهیز کنید.)
8-یه نفر رو مسئول تنظیم و کنترل زمانبندی در جلسه نمایید.
9-دائما در تشکر و تذکّرتون از کسی که خلاصه صحبت کرد و حاشیه نرفت و زمان رو اهمیت داد، تشکر کنید.
10-از دعوت از افراد اضافی (و لو مهم) باشند، پرهیز کنید. برای هر موضوعی فرد لازم اون موضوع رو دعوت کنید.
11- دائم در جلسه سرویس و پذیرایی راه نندازید. (البته اگر جلسه ای طولانی است، دو سه تا تایم تنفّس داشته باشید.)
12- در آخر هر موضوع، خلاصه نظرات رو بگید و اون موضوع رو ببندید که دیگه بهش بر نگردند.
13-در آخر هر موضوع اگه زمان زیادی بُرد، حتما اشاره کنید که زمان رو از دست دادید به خاطر اطاله نظرات و لازمه ملاحظه زمان بشه.
14-تمام اینها باید در فضای احترام (زبانی و عملی)، حفظ سلسله مراتب، پرهیز از نصیحت و نقد مستقیم، همراه با تشکرات، ... باشه.