پرسش خود را بپرسید

آیه 177 سوره بقره

تاریخ
٢ هفته پیش
بازدید
٦٦

در آیه 177 سوره بقره، نیکوکاری چگونه تعریف شده و چه ارتباطی بین ایمان و عمل صالح برقرار می‌کند؟

١,٨٥٤
طلایی
١
نقره‌ای
٢
برنزی
١٠٩

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

در آیه 177 سوره بقره، نیکوکاری به‌طور جامع تعریف شده است. این آیه بیان می‌کند که نیکوکاران باید به خدا ایمان داشته باشند و به روز قیامت، فرشتگان، کتاب‌های آسمانی و پیامبران ایمان آورند. همچنین، نیکوکاران باید مال خود را به خویشاوندان، یتیمان، نیازمندان، مسافران و در راه ماندگان بدهند و در راه آزادی بردگان و برپایی نماز و پرداخت زکات تلاش کنند.

این آیه به وضوح ارتباط بین ایمان و عمل صالح را برقرار می‌کند. ایمان به خدا و اصول دینی نه تنها یک حالت درونی است، بلکه باید به‌صورت اعمال نیکو و رفتارهای اخلاقی نیز تجلی یابد. از این رو، نیکوکاری به‌عنوان نشانه‌ای از ایمان واقعی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، ایمان و عمل صالح در اسلام به‌طور عمیق به هم مرتبط هستند و هر یک می‌تواند بر دیگری تأثیر بگذارد. اعمال نیکو می‌توانند ایمان را تقویت کنند و برعکس، ایمان قوی‌تر می‌تواند به انجام بیشتر اعمال نیکو منجر شود

٣٥٥,٦٧٨
طلایی
٢٦٩
نقره‌ای
٣,٨٦٥
برنزی
٢,٣٦٤
تاریخ
٢ هفته پیش

نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید (چه این چیز بی‌اثری است) لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. (کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند) آنها به حقیقت راستگویان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند.
اين آيه پانزده صفت نيك را در سه بخشِ ايمان، عمل و اخلاق بيان نموده است. در بخش ايمان، به مسئله ايمان به خدا، فرشتگان، انبيا، قيامت و كتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زكات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى وروانى مثل صبر در برابر مشكلات، اشاره گرديده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل كندن از مادّيات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.

ايمان به خدا، سبب خضوع انسان در برابر حقّ و عدم تسليم در برابر طاغوت‌هاست. ايمان به قيامت، موجب وسعت ديد و بلندى همّت مى‌گردد. ايمان به وجود ملائكه، نشانه‌ى ايمان به تشكيلات ماوراى طبيعت است. ايمان به انبيا، ايمان به وحى و جريان هدايت در طول تاريخ است و دليل بر اينكه انسان در اين جهان رها و بى‌برنامه نبوده است.

انفاق، بيانگر روح تعاون و نوع دوستى، و نماز، پيوند مستقيم با خدا، و زكات برنامه‌ريزى و اقدام براى حل مشكل محرومان، و وفاى به عهد، موجب تحكيم ارتباطات، و صبر، عامل آبديده شدن انسان‌هاست.


* باز نشر از سایت: 👇

https://wiki.ahlolbait.com/آیه_177_سوره_بقره#:~:text=نیکوکاری آن نیست که روی,به پا دارد و زکات

٣٢,٩٥٢
طلایی
٤٢
نقره‌ای
٧٨٢
برنزی
٢٢٦
تاریخ
٢ هفته پیش

پاسخ شما