پرسش خود را بپرسید

"نفیرم " یعنی چی؟

تاریخ
١ هفته پیش
بازدید
٩٠

"نفیرم " یعنی چی؟

در نفیرم مرد و زن نالیده اند

٢,١٩٤
طلایی
١
نقره‌ای
١
برنزی
١٢٨

٥ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

نفیر که خودش به معنی "فریاد و آواز" یا "بوق و صدای بوقه".

از نیستان تا  مرا ببریده اند،  از نفیرم مرد و زن نالیده اند. (احتمالا "از نفیرم" به جای "در نفیرم" درست تره. ولی فعلا میشه ندیده گرفت)

میگه از اون زمانی که ، یا از اونجایی که ، من (نِی، نای) رو از  نیستان بریدن و تبدیلم کردن به یه ساز، مردم هم از شنیدن صدای ناله و آواز من ناله کردن. خب نی ساز غم انگیزیه دیگه!

١١٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٢
تاریخ
١ هفته پیش

فریاد،صفیر،بانگ،ناله

١,٠٥٢
طلایی
١
نقره‌ای
٢١
برنزی
٦
تاریخ
١ هفته پیش

با سلام

نفیر یعنی ناله و زاری

این بیت از زبان نی می‌گوید که از وقتی مرا از اصل و خاستگاهم دور کرده اند (ناله می‌کنم و) مردم هم   در ناله های من و همراه با من ناله  های فراق سرمی‌دهند.

٣,٧٠٩
طلایی
٣
نقره‌ای
٦٨
برنزی
١٥
تاریخ
١ هفته پیش

در جمله "در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند"، منظور این است که در فریاد و شیون من، مردان و زنان ناله کرده‌اند. به بیان دیگر، این جمله به حالتی اشاره می‌کند که فریاد و صدای بلند فرد، دیگران را نیز تحت تأثیر قرار داده و آنان را به ناله و اندوه واداشته است

تاریخ
١ هفته پیش

نفیر یعنی صور، کرنا، فریاد و یا آواز.

تفسیر این بیت این است که چون از فطرت پاک و حقیقت محض دور شده ام و به جهان کثرت و تفرقه و شهوت هبوط کرده‌ام، ناله هایم آن قدر بلند‌‌ و حزن آور است که ناله های همه انسان های صاحب دل از اول تا آخر هستی ﺩﺭ درون ناله هایم شنیده می‌شود. 

ﺩﺭ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﯿﮑﻠﺴﻮﻥ ‏« ﺍﺯ ﻧﻔﯿﺮﻡ ‏» ﺁﻣﺪﻩ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﻟﻄﯿﻒ ﻭ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﭼﻮﻥ ‏« ﺩﺭ ﻧﻔﯿﺮ ‏» ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ‏« ﺍﺯ ﻧﻔﯿﺮ ‏» ﻧﯽ ﺑﻨﺎﻟﻨﺪ ﻣﯽ‌ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﯽ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﺑﺎ ﻧﻔﯿﺮ ﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻧﻪ ﺟﺰﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺩﺭﻭﻥ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻥ، ﯾﺎ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﻧﺎﻟﻪ ی ﺁن ها ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﺣﻨﯿﻦ ﻭ ﻧﻔﯿﺮ ﻣﺴﺘﻤﺮّ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ : ﻣﺠﺎﺯﺍً ﺩﺭ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻞ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻭ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺍﺳﺖ . ‏( ﺁﺭﺍﻳﻪ ی ﻣﺠﺎﺯ ‏)

*  مرجع: سایت👇

http://aohayat.blog.ir/post/ﮐﺰ-ﻧﯿﺴﺘﺎﻥ،-ﺗﺎ-ﻣﺮﺍ-ﺑﺒﺮﯾﺪﻩﺍﻧﺪ-ﺩﺭ-ﻧﻔﯿﺮﻡ،-ﻣﺮﺩ-ﻭ-ﺯﻥ-ﻧﺎﻟﯿﺪﻩﺍﻧﺪ                                                             

٣٠,٤٧٥
طلایی
٣٩
نقره‌ای
٧١٥
برنزی
٢١٢
تاریخ
١ هفته پیش

پاسخ شما