پرسش خود را بپرسید

انواع گزارش اقتصادی کسب و کار چیست؟

تاریخ
٢١ ساعت پیش
بازدید
٩

بطور خلاصه تعریف و تفاوت گزارش های GCI - GII - GEM - و Doing Business در  مبحث اقتصاد جهانی و کسب و کار چیست؟

١,٢٦٥
طلایی
٠
نقره‌ای
٢
برنزی
٢٣

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

گزارش     GII:

شاخص جهانی نوآوری (Global Innovation Index) کشورها را بر ‌اساس توانمندی‌ آنها در نوآوری رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص بر این باور است که نوآوری چنانچه با کیفیت همراه باشد منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌شود. شاخص نوآوری را این‌گونه تعریف می‌کنند:

نوآوری می‌تواند دربرگیرنده یک محصول جدید یا بهبود یافته (کالا یا خدمات)، یک فرآیند جدید، شیوه جدید بازاریابی؛ یا یک شیوه سازمانی جدید کسب‌و‌کار، سازمان محل کار یا روابط خارجی باشد.

گزارش   GCI:

شاخص رقابت‌پذیری (Global Competitiveness Index)، از 113 نشانگر تشکیل شده است. این نشانگرها در 12 رکن نهادها، زیرساخت، فضای کلان اقتصادی، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش تکمیلی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی‌های فناوری، اندازه بازار، تکامل کسب و کار و نوآوری گروه‌بندی شده است. 12 رکن مذکور نیز در سه زیرشاخص نیازهای اساسی، افزایش دهنده کارایی و نوآوری و عوامل تکامل که سه مرحله اصلی توسعه می‌باشند، قرارگرفته‌اند.

گزارش GEM:

    دیده‌بان جهانی کارآفرینی،Global Entrepreneurship Monitor   بزرگترین و بهترین مجمع دانشگاهی در سطح جهان است که درصد گردآوری، ارزیابی و عرضه داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین‌المللی درخصوص فعالیت‌های کارآفرینانه کشورهای عضو است. به طور کلی اهداف برنامه‌ی پژوهشی GEM عبارتست:

1.     سنجش و ترازیابی سطح فعالیت کارآفرینانه میان کشورهای عضو

2.     کشف رابطه‌ی نظامند میان کارآفرینی و رشد اقتصاد ملی

3.     شناسایی عوامل مؤثر در ارتقای سطح ملی فعالیت کارآفرینانه

اهداف برنامه‌های جدید پژوهشی GEM، عبارتند از: مقایسه‌های جهانی، گزارش‌های ملی و گزارشات موضوع‌های ویژه (تحقیقاتی) بر مبنای گردآوری دوره ای اطلاعات سالانه در کشورها هستند. بیش از 120 پژوهشگر از سراسر جهان در پروژه‌ی GEM فعالانه مشارکت دارند.

در سال 2005، تیم‌های ملی کشورهای عضو، کالج بابسون و دانشکده کسب‌وکار لندن، انجمن مستقل و غیر انتفاعی تحت عنوان انجمن پژوهش کارآفرینی جهانی (GERA) به منظور سرپرستی فعالیت‌های GEM ، تأسیس کردند. 

گزارش   Doing Business:

بانک جهانی هر ساله گزارشی تحت عنوان Doing Business منتشر می‌کند و در آن به سهولت انجام کسب و کار در کشورهای مختلف می‌پردازد. این گزارش که انتشار آن از سال ۲۰۰۳ آغاز شده، یکی از گزارش‌های ارزشمند و معتبر جهانی است که در رسانه‌ها و تحقیقات مدیریتی نیز مورد اشاره و استفاده قرار می‌گیرد.

در این طرح فضای عمومی کسب و کار ارزیابی می‌شود و هدف نهایی آن نمایش چهره هر اقتصاد در تعامل با فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی است.

Doing Business جنبه هایی از مقررات تجاری را تحت تأثیر قرار می دهد که بر شرکت های کوچک داخلی مستقر در بزرگترین شهر تجاری 190 کشور اقتصادی تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، برای 11 اقتصاد یک شهر دوم تحت پوشش است.

٤٩٤
طلایی
٠
نقره‌ای
١
برنزی
٩
تاریخ
٥ ساعت پیش

با سلام

گزارش‌های GCI (Global Competitiveness Index)، GII (Global Innovation Index)، GEM (Global Entrepreneurship Monitor) و Doing Business هر کدام به بررسی جنبه‌های مختلف محیط کسب و کار و توسعه اقتصادی می‌پردازند.
تعریف و تفاوت‌ها
GCI (Global Competitiveness Index):

▫️ تعریف: این گزارش توسط انجمن جهانی اقتصاد (WEF) منتشر می‌شود و به ارزیابی رقابت‌پذیری کشورهای مختلف می‌پردازد. این ارزیابی بر اساس معیارهایی مانند زیرساخت‌ها، محیط اقتصادی، نوآوری و کارایی بازار انجام می‌شود.
▪️ تفاوت: GCI بیشتر بر روی توانایی کشورها در ایجاد رشد پایدار اقتصادی و رقابت‌پذیری تمرکز دارد.

GII (Global Innovation Index):

▫️ تعریف: این گزارش توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) منتشر می‌شود و به سنجش توانایی کشورهای مختلف در زمینه نوآوری و خلّاقیت می‌پردازد. این گزارش شامل معیارهایی مانند تحقیق و توسعه، آموزش و یادگیری، و زیرساخت‌های نوآوری است.
▪️ تفاوت: GII به‌طور خاص بر روی نوآوری و خلاقیت تمرکز دارد، در حالی که GCI به رقابت‌پذیری کلّی کشورها می‌پردازد.

GEM (Global Entrepreneurship Monitor):
▫️ تعریف: این گزارش به بررسی وضعیت کارآفرینی در کشورهای مختلف می‌پردازد و شامل اطّلاعاتی درباره نرخ کارآفرینی، موانع و فرصت‌ها برای کارآفرینان است.
▪️ تفاوت: GEM به طور خاص بر روی کارآفرینی و محیط‌های حمایتی یا موانع موجود برای کارآفرینان تمرکز دارد.

Doing Business:

▫️ تعریف: این گزارش توسّط بانک جهانی منتشر می‌شود و به ارزیابی شرایط و محیط کسب و کار در کشورهای مختلف می‌پردازد. این گزارش به بررسی عواملی مانند سهولت شروع کسب و کار، دریافت مجوّزها، و تجارت بین‌الملل می‌پردازد.
▪️ تفاوت: Doing Business بر روی جنبه‌های عملی و اجرایی کسب و کار تمرکز دارد و به طور خاص به بررسی موانع و تسهیلات موجود برای راه‌اندازی و اداره کسب و کارها می‌پردازد.

١,٩٦٢
طلایی
١
نقره‌ای
٣١
برنزی
١٢
تاریخ
١١ ساعت پیش

پاسخ شما