پرسش خود را بپرسید

(سیچَقان) یا (سیچاقان) در ترکی به چه معناست؟

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
١٥٣

این اصطلاح از کجا  و چطور به وجود اومده؟

٣٠
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٣

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

قبل از اینکه به پرسش شما پاسخ بدم اول معنی سیچان را بگم؛  سیچان به معنی کسی یا چیزی که  مدفوع دفع می کند.  با عرض معذرت چطوری به یکی می گن گوزو. سیچان هم به معنی کسی که می ریند. در ترکی، به موش سیچان می گویند چون خیلی و به همه چیز و همه جا فضله می گذارد. برنج، گندم ، آرد هر جا گیرش بیاد زندگی می کند و  در همه جا نیز فضله می گذارد. یکی از معضلات افرادی که غلات و حبوبات را به صورت انبوه نگهداری می کنند فضله موش است که همه خانم ها با این معضل شاید آشنا باشند. شاید به همین دلیل به موش می گویند سیچان.  در ترکی حداقل در برخی از مناطق؛ «آغان» یا «آقان»  برای کسی  بکار می رود که زیاد از یک کار می کند گویا صیغه مبالغه عربی است. مثلاً به گوسفندی که  فرار می کند و  اجازه نمی دهد شیرش را بدوشند می گویند قاچاقان قویون.  اسبی که لگد می زند به اش می گویند «ویراقان»

یه خاطره:  باید در مدارس فارسی تدریس شود. در دهه پنجاه یه روزی راهنمای تعلیماتی از اداره امده بود و از بچه ها سوال می پرسید.  به یکی از هم کلاسی ها عکس موش را نشان داد و گفت این چیه؟ وی بجای اینکه  فارسی اون را بگوید، ترکی گفت سیچان. راهنمای تعلیماتی هم گویا شوخیش گرفته بود گفت بخش کن؛ پسره دستاش را برد بالا با آوردن هر دست گفت؛ سی چان.  راهنمای تعلیماتی ادامه داد حالا صداش را بکش؛ پسره انگشتانش را شمردگفت؛ س ای چ آ  ن

تاریخ
١ ماه پیش

سیچقان همان موش است  به لفظ ترکی قدیم  که امروزه سیچان می‌گویند. دوشان یا داوشان (ترک زبان نیستم تلفظ دقیقش را نمیدانم ) هم که امروزه معنی خرگوش دارد شکل کهنه‌ترش  طوشقان است. در تقویم حیوانی  باستان که اصطلاحاتش به ترکی اویغوری است هنوز هم سال موش را سیچقان ییل می‌نویسند.

اتفاقا ترکی خلجی در مرکز ایران که اشکال کهنه را بخوبی حفظ کرده سیچقان همچنان معنی موش میدهد.

٣٧٦
طلایی
١
نقره‌ای
٢
برنزی
٥
تاریخ
٤ هفته پیش

 سیچَقان/معنای  تحت اللفظی👈 به کسی که کارش ریدن است...

کنایه از  کسی که در هر کاری تا جای ممکن گند بالا میاورد... 

٤٧
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٠
تاریخ
١ ماه پیش

اصطلاح سیچاغان وجود داره و  به معنی کسی است که بسیار مدفوع می‌کند 

٤٢٥
طلایی
٠
نقره‌ای
١٣
برنزی
٠
تاریخ
١ ماه پیش

پاسخ شما