پرسش خود را بپرسید

تفاوت خط مشی امام خمینی با آیت الله العظمی بروجردی

تاریخ
٢ ماه پیش
بازدید
٥٣
تفاوت خط مشی امام خمینی با آیت الله العظمی بروجردیبر سر چه موضوعی بود ؟

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

دیدگاه آیت‌الله بروجردی درباره‌‌ی سیاست، سراسر محافظه‌کارانه بود، او نگران بود که دخالت مرجعیت در سیاست و کارکرد نادرست آن به نام دین نوشته شود.

پیوند ایشان با اسلام‌گرایان تندرو نیز تیره بود و در بهار ۱۳۳۱ دیدار با نواب صفوی و یارانش را نپذیرفته بود.

صادق طباطبایی به بازگفت از پدرش می‌گوید که: «چند روز بعد که یاران آیت‌الله بروجردی، از جمله پدرم در محضر ایشان بودند، یکی از بزرگان و از مدرسان حوزه که ظاهراً پدر آیت‌الله فاضل لنکرانی، مرجع معاصر، بود علت این رفتار را از آقای بروجردی سؤال کرده و می‌پرسد چرا این افراد را که خواهان حکومت اسلامی هستند، نپذیرفتید؟ ایشان در پاسخ می‌گویند: این آقایان می‌خواهند شاه را بردارند ولی امثال شما را به جای او بگذارند. 

شخصی دیگری که ظاهراً مرحوم آیت‌الله کبیر، از علمای بزرگ و فقهای برجسته بوده‌است می‌پرسد، مگر چه اشکالی دارد؟ آیت‌الله بروجردی در پاسخ می‌گویند، اشکال بزرگ این امر در این‌جاست که شاه با اسلحه، توپ و تفنگ به جان مردم می‌افتد، با این اسلحه می‌شود مقابله کرد ولی اگر شما به جای او نشستید، اسلحهٔ شما، ایمان و عقاید مردم است که به جان مردم می‌اندازید. با این اسلحه نمی‌توان به راحتی مقابله کرد و لذا دین و ایمان مردم به بازی گرفته می‌شود.

بنا به گفتهٔ صادق خلخالی، سید روح‌الله خمینی دیدگاه سیاسی بروجردی را نمی‌پسندید و اعدام فدائیان خلق، نقطهٔ جدایی آن‌ها شد. 

خلخالی در کتاب خاطرات خود نوشت: «همین کارها نیز باعث شد که امام از بیت آقای بروجردی فاصله گرفت و دیگر رفت و آمد خود را عملاً قطع کرد.»

 از سوی دیگر بروجردی نیز این حمایت روح‌الله خمینی از فدائیان را نمی‌پسندید و می‌گفت «من نمی‌دانم چرا بعضی از عقلای قم از این‌ها حمایت می‌کردند.

-

با گذشت زمان درمی‌یابیم که دیدگاه آیت‌الله بروجردی درست بود.

٤١,٧٤١
طلایی
٦
نقره‌ای
١٨٤
برنزی
٣٨٧
تاریخ
٢ ماه پیش

پاسخ شما