پرسش خود را بپرسید

با به کاربردن کلمه شکلک به جای ایموجی موافق هستید؟

تاریخ
٢ ماه پیش
بازدید
٨٤

با به کاربردن کلمه شکلک به جای ایموجی موافق هستید؟

به نظر شما به کارگیری این کلمه چه میزان خواهد بود؟

زبان و ادبیات فارسی را پاس بداریم.

١١١
طلایی
٠
نقره‌ای
٣
برنزی
٥

٣ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

درود

ریختک، چهرک؛

نوواژه‌هایی که به‌جای واژگان بیگانه پیشنهاد می‌شوند اگر سراسر پارسی باشند که چه بهتر ،  

اگر بخشی از واژه ناپارسی ولی بسیار شناخته‌شده و آشنا در میان پاسی‌زبانان  باشد مانند شکل در شکلک،  چنین واژه‌ای درست است که صددرصد دلنشین نیست ولی باز هم بسیار بهتر از وامواژه‌ خواهد بود.

جدای از این، واژه‌ی شکلک، نوواژه به‌شمار نمی‌آید واژه‌ای‌ست که در گذشته هم در میان مردم ساخته و کاربردی شده.

به‌نگاه من واژه‌ی "ریختک" که سراسر پارسی‌ست واژه‌ی بسیار بهتری‌ست  و "چهرک"  ‌نیز نوواژه‌ی درخوری به‌جای واژه‌ی سانسکریتی [آواتار] می‌تواند باشد.

رویهمرفته با به‌کارگیری نوواژه‌های پارسی به‌جای واژگان بیگانه  همسو‌اَم و این کار را برای پاسداشت زبان و فرهنگ خودمان بسیار بجا و پسندیده می‌دانم.

٤١,٧٤١
طلایی
٦
نقره‌ای
١٨٤
برنزی
٣٨٧
تاریخ
٢ ماه پیش

فکر میکنم که این کلمه همه گیر نخواهد شد و بنابراین با کاربرد کلمه شکلک موافق نیستم.

چون که قطعا میدونید کلمه شکلک از ترکیب کلمه ی شکل بعلاوه پسوند ک به وجود آمده.

خب کلمه ی شکل هم که عربیه.

پس این چه کمکی به حفظ زبان فارسی میکنه؟

از طرف دیگه بین دو کلمه ی شکلک (به عنوان کلمه ای نیمه فارسی،نیمه عربی) و کلمه ی ایموجی (به عنوان کلمه ای انگلیسی) گمان میکنم بخش زیادی از مردم در این زمانه ترجیح میدن که از کلمات غیرعربی استفاده کنن.

٢٣٥,٢٦٣
طلایی
٨٢
نقره‌ای
١,٠٨٣
برنزی
١,٠٤٠
تاریخ
٢ ماه پیش

درود بر شما
منم با واژه های تازی همسو نیستم ولی یه واژه که به گفته ی شما نیمه فارسی نیمه عربی باشه چون برپایه و سازگار با دستور پارسی ساخته شده یه واژه ی پارسی شمرده میشه و بسیار بهتر از یه واژه ی بیگانه ست.

-
٢ ماه پیش

اگر همه کلماتی که به این طریق وارد فرهنگ ماشدند رو بخواهیم جایگزین یا معادل فارسی آنرا پیدا کنیم و بکار ببریم بهتره از رادیو ، تلویزیون ، سینما ، ‌ووووو شروع کنیم ایموجی که یک تازه وارده

٣,٠٢٩
طلایی
٢
نقره‌ای
٥٨
برنزی
٢٤
تاریخ
٢ ماه پیش

درود
برادر تازه واردها رو که آسونتر میشه جایگزین کرد اگر موند و کهنه شد که میشه مانند همون رادیو و. . . که شاید دیگه نشه کاریش کرد.

-
٢ ماه پیش

ممنونم ولی تازه واردی که خیلی استفاده شده ، مطمئنم این واژه در حال حاضر از واژه سینما که شاید بیش از نیم قرن از ورودش میگذره ، بیشتر استفاده شده ، به شخصه یادم نمیاد کی از واژه سینما استفاده کردم

-
٢ ماه پیش

برخی از واژه های بیگانه که شوربختانه به کار می بریم کاربردی شدنشون تنها به این دلیل ساده است که اونها هِی همیشه اینور و اونور جلوی چشممون بوده اند مانند اوکی که چند ساله به جای چندین واژه سربار زبان شده، ایموجی هم از همین دست واژه هاست اگر داستان وارونه بشه و هرجا که ایموجی نوشته بود مانند گوشیها، به نمونه شکلک بنویسند ودر رسانه ها هم به کار بره بهتون قول میدم تا ده سال دیگه این ایموجی و خیلی دیگه از واژگان بیگانه رو عموم مردم نشناسند.

-
٢ ماه پیش

پاسخ شما