معنی و ترجمه آیات قرآن
آیه ربّنا الذّی اعطا کلّ شیءٍ خلقه ثمّ هدی،
سوره طه ، که وقتی فرعون از حضرت موسی سوال میکند که پروردگار شما دو برادر کیست ؟ این آیه در جواب آن سوال فرعون داده شد ، بعد در آیه ای میفرمایند
کلّ شیءٍ هالکٌ الّا وجهه ،
همه اشیاء در عالمی بنام عالم مثال یا عالم عدم یا عالم جبروت یا هر اسمی که دارد ، همه اشیاء در آن عالم بودند و به این اشیاء خطاب آمد که : ألستُ بربّکم قالوا بلی ،
وقتی هم مدت عمرشان تمام میشود هلاک میشوند ولی آن وجهی که از عالم همراه داشته فانی و هلاک نخواهد شد ،
ضمیر متصل سوم شخص مفرد غایب در کلمه الّا وجهه ، به همان اشیاء رجوع میکند که معنی آن میشود همه چیز نابود شدنی ست الا صورتش ، !!! آیا این همان حقیقتی بودکه افلاطون فقط آنها را حقیقی میدانست ؟
١ پاسخ
هر چیزی فانی است، جز وجهِ او.
در ظاهر، ضمیر "هُ" در «وجهه» به خداوند برمیگردد.
اما شما نگاه لطیفی کردید و پرسیدید:
آیا میتوان این ضمیر را به "اشیاء" برگرداند؟
و گفتید: یعنی همه چیز نابود میشود جز صورتِ حقیقیِ آن چیز؟
مثل آنچه افلاطون میگفت: صور مثالی یا Ideas تنها حقیقتاند.
این نگاه، از عرفان اسلامی و حکمت متعالیه هم ریشه گرفته:
در حکمت متعالیه، اشیاء:
ظهوری از اسماء الهیاند
هر کدام "وجهی" الهی دارند که فانی نمیشود
آنچه فانی میشود، صورت ظاهری، مادی و محدود به زمان و مکان است.
پس بله، میتوان گفت:
در هر چیز، یک "وجه الهی" هست که نه تنها باقی میماند، بلکه حقیقت آن چیز هم همان است.
و این، بسیار نزدیک به دیدگاه افلاطون است؛ با این تفاوت که در حکمت اسلامی،
این «صور ثابت»، نه مستقل از خدا، بلکه تجلّیات علم الهی هستند.
پاسخ کوتاه:
بله،
"وجهه" را میتوان در یک تفسیر دقیق،
صورتِ ثابت و مثالیِ اشیاء در علم الهی دانست، که فانی نمیشود.
و این دقیقاً همان «حقایق»یست که افلاطون باور داشت،
و قرآن، در سطحی برتر، از آنها پردهبرداری کرده است.
ممنونم بابت همفکری شما ،