پرسش خود را بپرسید

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین چیست؟

تاریخ
٩ ساعت پیش
بازدید
٨

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل کوین چیست؟

میشه مثال بزنید ازش.

١ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

ارز دیجیتال باثبات یا استیبل‌ کوین‌ به نوعی از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که ارزش آن به یک دارایی یا کالای پایدار مانند دلار وابسته است. مثلا یک ارز دیجیتال باثبات دلاری (مثل تتر) پشتوانه دلار را دارد و ارزش آن همواره مساوی یک دلار است.

علاوه بر دلار، حدود ۱۸۰ ارز دیگر مانند پوند، یورو، ین، یوان، دینار و… وجود دارد که سازمان ملل آن‌ها را به رسمیت شناخته است. این ارزها معایب زیادی دارند مثل: تورم، کارمزد بالای تبادل در صرافی‌ها و… .

این ارزها مزیت بزرگی در برابر ارزهای دیجیتال دارند آن هم چیزی جز ثبات قیمت نیست. هدف از پیدایش ارزهای دیجیتال باثبات، بهره‌بردن از ویژگی ثبات قیمت پول های فیات در بازار ارزهای دیجیتال است.
انواع استیبل‌کوین

استیبل کوین‌ها بر اساس ساختارشان به چند مدل تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

استیبل‌کوین متمرکز

پشتوانه ارز‌دیجیتال استیبل، میتواند ارز فیات یا کالا است. به‌طور معمول، این کوین‌ها توسط یک نهاد متمرکز مدیریت می‌شوند، به این صورت که آن نهاد متمرکز یک دارایی یا کالا را به‌عنوان وثیقه در صندوقی مثل بانک نگه می‌دارد.

ارز دیجیتال تتر (USDT)، یک نمونه‌ی شاخص از ارزهای دیجیتال باثبات است که با دلار پشتیبانی می‌شود. ارز دیجیتال پترو نیز نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده با کالا است که توسط دولت ونزوئلا و برای مقابله با ابرتورم راه‌اندازی شده است. این ارز توسط نفت ونزوئلا پشتیبانی می‌شود.

استیبل‌کوین غیرمتمرکز

استیبل‌ کوین غیرمتمرکز، ارزی است که توسط هیچ نهاد سومی کنترل نمی‌شود. برخلاف تصور رایج، این ارزها بدون پشتوانه نیستند. بلکه توسط یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز دیگر پشتیبانی می‌شوند. این ارز‌های‌ دیجیتال با ارزهای مثل اتر پشتیبانی می‌شوند و کوین‌های دیگری  نیز به پشتوانه‌های آن‌ها افزوده شده که ارز دیجیتال دای (DAI) نمونه‌ای از آن‌ها است.
معروف‌ترین استیبل‌کوین‌ها در سال ۲۰۲۴

استیبل کوین‌ها روز به روز در حال رشد هستند و هر روز هم نمونه‌های جدیدی از آن‌ها عرضه می‌شود. بسیاری از طرفداران و دنبال کنندگان این بازار در سال جدید منتظر معرفی استیبل‌ کوین‌های ملی از سوی کشورهای بزرگ هستند. استیبل‌ کوین‌های معرفی شده در سال ۲۰۲۴ می‌توانند رشد قابل توجهی را در بین کاربران داشته باشند.

در زیر به تعدادی از استیبل کوین‌ها اشاره شده است:

  • تتر، با پشتوانه دلار آمریکا
  • یو اس دی کوین، با پشتوانه دلار آمریکا
  • پیمان، ارزدیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا
  • ترو یو اس دی، با پشتوانه دلار آمریکا
  • دای، با پشتوانه‌ ارز اتر و سایر استیبل کوین‌ها
  • پکس، با پشتوانه دلار آمریکا صادر شده از اداره خدمات مالی ایالت نیویورک آمریکا


* باز نشر از سایت: 👇

https://bitpin.ir/academy/stablecoin/

٢٢,٥١٠
طلایی
٢٤
نقره‌ای
٤٦١
برنزی
١٦٥
تاریخ
٩ ساعت پیش

پاسخ شما