پرسش خود را بپرسید

تفاوتدو جشنواره کن و اسکار

تاریخ
٦ روز پیش
بازدید
٣٤

 تفاوت عمده ي دو جشنواره کن و اسکار در چیست؟

١,٤٣٢
طلایی
٠
نقره‌ای
٠
برنزی
٧٣

٢ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

فیلم‌های جشنواره کن برای اولین بار است که به نمایش در می‌آیند و هیچ کس در دنیا آنها را ندیده است ولی فیلم‌های اسکار حداقل در سینماهای آمریکا اکران شده‌اند.فیلم‌های جشنواره کن برای اولین بار است که به نمایش در می‌آیند و هیچ کس در دنیا آنها را ندیده است ولی فیلم‌هایی که در اسکار مطرح می‌شوند حداقل در سینماهای آمریکا اکران شده‌اند و مخاطبان فرصت تماشای آنها را داشته‌اند. 

اگرچه در میان جامعه جایزه اسکار بسیار شناخته شده‌تر است ولی از اساس این 2 با هم تفاوت دارند. کن یک جشنواره سینمایی است و اسکار یک مراسم اهدای جوائز.

در جشنواره‌هایی چون کن، یک هئیت داوران وجود دارد (معمولا 9 نفره) که بر اساس فیلم‌های پذیرفته شده در آن سال ظرف همان 10 روز برگزاری جشنواره بهترین فیلم، فیلمنامه، بازیگر و... را انتخاب می‌کنند و در مراسم اختتامیه برندگان معرفی خواهند شد. هر ساله ریاست هئیت داوران و اعضای آن تغییر خواهد کرد اما در اسکار آکادمی علوم هنرهای سینمایی آمریکا اعضای ثابت دارد (حدود 6000 نفر) و بر اساس رای و انتخاب آنها هر سال برندگان جوایز انتخاب شده و در مراسمی این جوایز اهدا خواهد شد.

در کن مراسم بالا رفتن از پله ها به Palais des Festivals نیز هست که در اسکار نیست.

در جشنواره کن سلفی گرفتن چندان با کلاس شمرده نمی شود ولی در اسکار به وفور گرفته می شود.

در کن  نمایش مد کمتر است ولی در اسکار بسیار شدید است و رسم است که نامزدها غرق در جدیدترین مدباشند.

تاریخ
٦ روز پیش

تفاوت های اصلی جشنواره ی کن با مراسم اسکار:

الف) صورت:

کن یک جشنواره‌ی بین المللی است و از تمام کشورهای جهان در آن فیلم پذیرفته می شود، در حالی که اسکار مختص فیلم های آمریکایی (یا انگلیسی زیان) است و تنها یک جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی وجود دارد. در مورد همان یک جایزه هم هر کشور حق دارد تنها یک نماینده اعلام کند که در نهایت ۵ نامزد از ۵ کشور اعلام می شود، در حالی که در کن ممکن است از یک کشور ۵۰ فیلم دیده شود. (پارسال هیئت انتخاب کن تنها از ایران حدود ۲۶ فیلم بلند رو دیده بودن)

کن بخش های مختلف داره و در بخش اصلی مسابقه ی آن حدود ۲۰ فیلم حضور دارند که برای کسب نخل طلا با هم رقابت می کنند. در اسکار همه ی فیلم هایی که در سال قبل نمایش داده شده اند، می توانند نامزد دریافت جایزه شوند و درنتیجه هیئت انتخاب موضوعیت ندارد.

تعداد جایزه‌های اصلی بخش مسابقه ی کن محدود است (۷ جایزه) در حالی که اسکار برای تمامی جنبه های فنی/ تکنولوژیک سینما نیز جایزه دارد، در کن نامزدها اعلام نمی شوند، اما در اسکار در هر بخش ۵ نامزد اصلی اعلام می شود.

جشنواره ی کن در مدت برگزاریش فیلم های بخش های مختلف را در کاخ جشنواره نمایش می دهد، اما در اسکار از نمایش فیلم خبری نیست.

جشنواره ی کن هیئت داوران ۹ نفره دارد، در حالی که در اسکار آکادمی شامل چند هزار عضو نامزدها و برندگان را تعیین می کنند.

فیلم هایی که در جشنواره ی کن پذیرفته می شوند، برای نخستین بار در جهان روی پرده می روند، در حالی که یکی از شروط پر کردن فرم شرکت در اسکار اکران عمومی فیلم به مدت معین است.

ب) محتوا:

کن نماینده ی سینما به مثابه ی هنر (روشنفکری/ جشنواره ای/ خاص/ ...) و اسکار نماینده ی سینما به مثابه ی صنعت/تجارت (عامه پسند/ هالیوودی/ کلیشه ای/...) است.

اسکار پدیده ای تبلیغاتی در فرهنگ پاپ آمریکایی است برای توده های عامه، کن پدیده ای سینمایی است برای ارتقا و تقدیر از هنر سینما.

بزرگان سینمای هنری جهان اکثرا در اروپا ظهور کرده اند، بزرگ ترین کارگردانان دوران طلایی سینما (دهه ی ۱۹۶۰) برگمان، تارکوفسکی، گدار، بونوئل، تروفو، فلینی، آنتونیونی، کیشلوفسکی و ... در جشنواره های اروپا جای داشته اند و نه در اسکار.

سینمای هنری اروپا در یک کلام سینمای صاحب "اندیشه" است و چون مردم محترم در سراسر جهان از آن بی بهره اند، مسلما در میان مردم بازخورد چندان مثبتی ندارد!

جشنواره ها برای بقای "هنر" سینما حیاتی اند. "ارباب حلقه ها" بدون گرفتن یازده اسکار هم می تواند ساخته شود و میلیاردی هم فروش می کند، اما "داگویل" را اگر عامه ی مردم هم ببینند به خاطر حضور نیکول کیدمنه نه حضورش در کن و کارگردان برجسته ش و حرفی که داره و... (همین داگویل البته ۱۴ میلیون دلار بیشتر در سراسر جهان فروش نکرده)

در سال ۲۰۰۳ "ارباب حلقه ها" در کن (و هیچ جشنواره ی مهم دیگری) جایی ندارد، اما در اسکار یازده جایزه می گیرد. در همان سال "فیل" (اتفاقا از آمریکا) در کن برنده ی نخل طلا و بهترین کارگردانی می شود، ولی در اسکار نامزد یک جایزه هم نمی شود. ("داگویل" هم همین وضعیت را دارد)

و البته فارغ از همه ی این ها شکی نیست که کن مهم ترین و معتبرترین پدیده ی سال سینمای جهان است. 

* باز نشر از سایت: 👇

http://thisislove.blogfa.com/post/255

٢٢,٣٤٠
طلایی
٢٣
نقره‌ای
٤٥٥
برنزی
١٦٥
تاریخ
٦ روز پیش

پاسخ شما