پرسش خود را بپرسید

نشتیفان کجاست ؟

تاریخ
٧ ماه پیش
بازدید
٢١٥

نشتیفان  چه شهری  است ؟ و  چرا به این اسم ، نامگذاری گردیده است ؟

٤ پاسخ

مرتب سازی بر اساس:

نشتیفان از توابع شهرستان خواف در استان خراسان رضوی به دلیل باد های سهمگین به این اسم ازش یاد میشه نیش طوفان به روایتی ... ذرات خاک این منطقه سنگینه و معادن سنگ آهن هم در بخش های اطرافش هست ‌.. در زمان وزیدن باد ذرات خاک به صورتت نیش میزنه

تاریخ
٧ ماه پیش

نَشتیفان یا نشتفو یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در جنوب شرقی شهرستان خواف ایران است. شهر نشتیفان درحاشیه جاده قاین واقع شده و دارای آسیاب‌های بادی قدیمی است که با نامِ آس‌بادهای نشتیفان و از باد صد و بیست روزه نیرو می‌گرفتند.

در نشتیفان مجموعه‌ای باستانی از آسیاهای بادی وجود دارد که به آن آسباد می‌گویند. قصه عامیانه در مورد ریشه نام این شهر این است که عبارت نشتیفان ترکیبی است از دو کلمه «نش» تلفظ محلی(«نیش») ممکن است کنایه از نیش کژدم باشد والبته نیش به تندی هر چیزی گفته می‌شود و بنا بر این نیش تیفان («توفان») عبارت است از تندی توفان یا لبه باد که همان وزش بادهای تند موسمی است که در تمام ایام سال این منطقه را به لحاظ موقعیت جغرافیایی ممتاز گردانده و ساکنین آن را چندین هزار سالیست به فکر تأسیس آسیاب بادی‌های معروفش در جهت بهره‌برداری از این جریانات هوایی نموده‌است. بادهای موسومی ادامه بادهایی است که در تابستان از قطب جنوب به سمت قطب شمال و شبه قاره هند است که در آنجا باران زا است و در ادامه به شمال شرق ایران در حرکت است و باعت می‌شود کرانه شرقی ایران از چابهار تا تایباد هوای مطلوبی داشته باشد.

٦٣١
طلایی
٠
نقره‌ای
٨
برنزی
٩
تاریخ
٧ ماه پیش

نشتیفان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در جنوب شرقی شهرستان خواف ایران است. این شهر به خاطر آسیاب‌های بادی قدیمی‌اش که از بادهای ۱۲۰ روزه نیرو می‌گیرند، شهرت دارد. نام این شهر از دو کلمه «نش» یا «نیش» که به معنی تندی یا لبه باد است و «تیفان» یا «توفان» که به معنی باد شدید است، تشکیل شده‌است. این نام اشاره به وزش بادهای موسمی در این منطقه دارد. این شهر دارای تاریخچه‌ای قدیمی است و در اوایل قرن نهم هجری شناخته شده و معمور بوده‌ است. این شهر پیش از استقلال افغانستان و هرات از ایران، به بلوک هرات تعلق داشته و پس از آن به تابعیت مشهد یا خراسان کنونی درآمده‌است.

٣٥٥,٣٣٨
طلایی
٢٦٨
نقره‌ای
٣,٨٥٤
برنزی
٢,٣٦٠
تاریخ
٧ ماه پیش
نشتیفان، شهر آسیاب‌های بادی

نشتیفان شهری در جنوب شرقی شهرستان خواف در استان خراسان رضوی ایران است. این شهر در حاشیه جاده قاین واقع شده و دارای آسیاب های بادی قدیمی است که با نام آس بادهای نشتیفان و از باد صد و بیست روزه نیرو می گرفتند.

نام نشتیفان از دو کلمه "نشتی" و "فان" تشکیل شده است. "نشتی" در زبان فارسی به معنی "نشت" و "فان" به معنی "محل" است. بنابراین، نشتیفان به معنی "محل نشت" است.

برخی معتقدند که این نام به دلیل وجود چشمه های آب در این منطقه انتخاب شده است. آب این چشمه ها به طور طبیعی از زمین نشت می کند و به همین دلیل، نام نشتیفان بر این منطقه اطلاق شده است.

برخی دیگر معتقدند که این نام به دلیل وجود آسیاب های بادی در این منطقه انتخاب شده است. باد در این منطقه بسیار قوی است و از آن برای به حرکت درآوردن آسیاب ها استفاده می شود. گردش پره های آسیاب ها باعث ایجاد صدای نشت می شود و به همین دلیل، نام نشتیفان بر این منطقه اطلاق شده است.

در حال حاضر، هیچ کدام از این دو نظریه به طور قطع ثابت نشده است. با این حال، نشتیفان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی شناخته می شود و هر ساله گردشگران زیادی از این شهر دیدن می کنند.

٧٥,٧٠٨
طلایی
١١٥
نقره‌ای
٧٨٦
برنزی
١,٠٢٦
تاریخ
٧ ماه پیش

پاسخ شما