پس از آنکه آدم و زوجش از میوه ممنوعه خوردند خطاب آمد که اهبطوا بعضکم ببعضٍ عدّوٌ و مجدداً در آیه بعد میفرمایند ، اهبطوا منها جمیعاً ، منظور از جمیعاً چه مخلوقاتی بودند ؟ آیا خداوند همه مخلوقات اعم از ...
در مورد آیه و اذ قال ربّک للملائکة انّی جاعلٌ فی الارض خلیفة ، و پس از اینکه فرشتگان سجده کردند و ابلیس ابی کرد ، میفرمایند یا آدم اسکن انت و زوجک فی الجنة ، مگر قرار بر خلیفه شدن آدم در زمین نبود ؟ پس چرا اسکن انت و زوجک فی الجنة ؟ و در ثانی این خلیفه بودن آدم فقط بر روی زمین اعتبار دارد ؟ آن آدمی که رفت روی کره ماه و یا کره مریخ ، آنجا دیگر خلیفه نخواهد بود ؟
در سوره کهف آیه 47 میفرمایند یوم نسیرّ الجبال و تری الارض بارزةً و حشرناهم فلم نغاد ر منهم احداً تفسیر این آیه چیست ؟ و زمین را بارز میبینی ، یعنی بعد از اینکه کوه ها کنار رفتند ؟ کل زمین را بارز میبینی ؟ حشرنا فعل ماضی ست یعنی قبل از این روز محشور شده اند ؟
در سوره شمس در دو آیه کلمه سوٌی آمده است ، و نفسٍ و ما سوّئها ، و در آیه دیگر ، فدمدم علیهم ربهّم بذنبهم فسوئها، اولاً مفهوم سوّئها در دو آیه چیست ؟ ثانیاً در آیه دوم ضمیر مؤنث مفرد غایب به کدام اسم اشاره میکند ؟
انّ الذین امنوا و عملواالصالحات سیجعل لهم الرحمن وّداً ، ( سوره مریم آیه ۹۶) این چگونه محبتی است ؟ وقتی که انّ الله رحیمٌ ودودٌ ذاتی ست ؟ یعنی ذاتا مهربان و با محبت است پس چه محبتی بعد از ایمان آوردن و عمل نیک ؟
ذکریاضّارُّ ،ذکریاضّارو به چه معناست،یا برای چی بیشتر خوب هست! (میدونم که ذکر گفتن نام خدا باعث آرامش و قوّت قلب میشه) یا اینکه منظور از ذکر درونی یا ذکر بزرگ درونیمو ن چیه؟! لطفاآدرس منبع جواب روهم بزارید. متشکرم
سوره غافر آیه ۴۶ النّار یعرضون علیها غدوّاً و عشیّاً و یوم تقوم ُ السّاعة ادخلوا آل فرعون اشّد العذاب ، ( آتش بر آنان صبح و شام عرضه میشود ، و روز قیامة فرعونیان را بر عذاب شدید وارد کنید) با توجه به اینکه غدوّ صبح و عشیّاً شام فقط از خورشید مشخص میشود ، چطور آتش از صبح تا شام در جهنم وجود دارد ولی در هنگام شب نیست ؟
در سوره طه ، وقتی حضرت موسی به سمت آتشی که دیده بود رفت و رسید ، نودی یا موسی ، انّی انا ربّک فاخلع نعلک ، انّک بواد المقدس طوی ، و انا اخترتک فاستمع لما یوحی ، انٌنی انا الله لا اله الا انا فاع ...
فرض کنید که ما در زمان حضرت نوح هستیم ، یا اصلا چرا اینطوری فرض کنیم ، اینطور بگیم که پیامبری در هزاروچهارصد سال پیش آمده و مردم را از آن زمان از طوفانی خبر میدهد و در مکه و در عربستان در مکانی ...
بنده به شخصه اولین کسی که خدا را قائل به شخصیت شده است ، دکتر اقبال لاهوری را یافته ام ، که در کتاب بازپروری اندیشه ،خدا را به شخص قائل میشود ، و از حدیث لا شخص اغیرُ من الله هم خیلی مدد گرفته است ، ...