برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
شبکه مترجمین ایران

سینما

/sinamA/

برابر پارسی: ُرخشارگاه
از مدیران فیلمبرداری سرشناس سینما و تلویزیون کشورمان با آثاری چون ترانزیت و مختارنامه
جوان روح
از هنرپیشگان معروف سینما و تلویزیون ایران
تارخ
از کلاسیک های سینما ساخته هنری کاستر با حضور مارلون براندو در نقش ناپلئون بنامارت
دزیره
بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با سریالهایی چون «هزار دستان» | «پدر سالار» و «رسم شیدایی»
کشاورز
بازیگر مرد سینما و تلویزیون با سریال تب سرد
دیرباز
بازیگر مرد سینما و تلویزیون با سریالهایی چون پایتخت و ابله
تنابنده
بازیگر مرد سینما و تلویزیون با فیلم هایی چون معراجیها و اخراجی های 3
رویگری
بازیگر مرد سینما و تلویزیون با فیلم هایی چون «چپ دست » و « قرنطینه »
حمید گودرزی
بازیگر مرد فقید سینما | تلویزیون و تئاتر با سریال هایی چون "شهریار" و "یک مشت پر عقاب" و "سلطان و شبان"
اقالو
تنها ساخته پرویز نوری منتقد پیشکسوت سینما با بازی بهروز وثوقی و بهمن مفید
رشید
شاعر و مترجم سرشناس ایرانی با آثاری چون «قایق سواری در تهران» | «فیروزه در غبار» که تجربه بازی در سینما با فیلم هایی چون «آرامش در حضور دیگران» و «رخساره» را نیز دارد
محمدعلی سپانلو
ماندگار ترین چهره تاریخ سینما در فیلم شاهین مالت
همفری بوگارت
هنرمند سینما که ایفاگر نقش اول است
,,,,,,
کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان با فیلم هایی چون «یه عاشقانه ساده» | «مکس» و «پارتی»
سامان مقدم
از بازیگران زن پیشکسوت سینما و تلویزیون
افسر اسدی
از بازیگران زن پیشکسوت سینما و تلویزیون با و « دانی و من » | « آینه » | « امیرکبیر » سریالهایی چون در چهار
شمسی فضل الهی
از بازیگران زن سینما و تلویزیون کشورمان با سریالهایی همچون «همسران» | «زمانه» و «در مسیر زاینده رود»
مهرانه مهین ترابی
از بازیگران فقید مرد سینما و تلویزیون با فیلمهایی چون درخت گلابی | روسری آبی | دخترم سحر و مداربسته
گرجی
از بازیگران مرد پیشکسوت سینما و تلویزیون با سریالهایی همچون « پدر سالار » | « هزاردستان » و « رسم شیدایی »
محمد علی کشاورز
از طراحان گریم زن سینما و تلویزیون با سریال «در چشم باد» و فیلم های «مهمان مامان» و «باغ های کندلوس»
نویدی
از فیلم های سینمای شوروی ساخته لاریسا شپیتکو
عروج
از فیلم های محبوب کلاسیک سینمای هند با بازی راچ کاپور در سال 1964
سنگام
از مجموعه های سینمایی تهران در خیابان دماوند
ماندانا
از مدیران فیلمبرداری فقید و سرشناس تلویزیون و سینمای ایران با آثاری چون «قصه های مجید» | «مختارنامه» | «معصومیت از دست رفته» و •••
جوان روح
انیمیشنی سینمایی به کارگردانی پیت داکتر
بالا
اولین تارزان سینما
جان ویس مولر
اولین فیلم ناطق سینمای ایران
دختر لر
بازیگر بزرگ سینمای فرانسه
بینوش
بازیگر پیشکسوت مرد سینمای ایران با فیلمی چون چهارانگشتی
گلیخ
بازیگر خانم فیلم سینمایی آدمکش (1389) به کارگردانی رضا کریمی
مهتاب کرامتی
بازیگر خانم فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین
مریلا زارعی
بازیگر خانم فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی
مریلا زارعی
بازیگر خانم فیلم سینمایی زنها شگفت انگیزند (1390)به کارگردانی مهرداد فرید
افسانه بایگان
بازیگر خانم فیلم سینمایی نفوذی (1389) و سریال قلب یخی (1389)
نسرین مقانلو
بازیگر خانم فیلم سینمایی یخ سیاه (محصول 2007)
سارا پاولاینن
بازیگر رزمی کار سینمای ژاپن و هالیوود با فیلمهایی چون «داستان پلیس» | «ساعت شلوغی» و «من کی هستم»
جکی چان
بازیگر زن شاخص سینمای کشورمان با فیلم هایی مانند قرمز و پل چوبی
تهرانی
بازیگر سرشناس سینمای فرانسه با آثاری چون «سامورایی» | «کلاه» و «دایره سرخ»
الندلون
بازیگر سرشناس و پیشکسوت سینمای ایران با فیلمهایی چون خانه عنکبوت | زمهریر
رشیدی
بازیگر سینما
ارتیست
بازیگر سینمای وسترن
جانوین
بازیگر فقید سینمای ایران
مهدی فتحی
بازیگر فیلم راه بهشت )روی پرده سینماها( به کارگردانی مهدی صبا غزاده
امین زندگانی
بازیگر فیلم سینمایی دزدان خیابان جردن
رضا شفیعی جم
بازیگر فیلم سینمایی سوگند
یوسف مرادیان
بازیگر فیلم سینمایی کافه ستاره
رویا تیموریان
بازیگر فیلم سینمایی یکی از ما دو نفر (1390) به کارگردانی تهمینه میلانی
سایل
بازیگر مرد سینمای ایران با فیلم هایی چون « دوئل » و « خداحافظ رفیق » | « تنگنا »
سعید راد
بازیگر مرد سینمای ایران با فیلم هایی چون آواز قو و راه آبی ابریشم
رادان
بازیگر مرد سینمای ایران با فیلم هایی چون جرم و نارنجی پوش
بهداد
بازیگر مرد فیلم برف روی شیروانی داغ (روی پرده سینماهای کشور)
شهاب حسینی
بازیگر مرد فیلم سینمایی آدم آهنی
شهرام قایدی
بازیگر مرد فیلم سینمایی شرط اول به کارگردانی مسعود اطیابی
اکبر عبدی
بازیگر مرد فیلم های سینمایی ما سهنفر (1389) و داماد خجالتی (روی پرده سینماها)
حمید گودرزی
بازیگر و کارگردان فیلم سینمایی خوابم میآد (روی پرده سینماها)
رضا عطاران
برادران مخترع سینما
لومیر
برجسته ترین اثر سینمایی روسیه
چهل و یکمین
برش سینمایی
کات
برگه ورودی سینما
بلیت
برنامه سینمایی شبکه سه
هفت
پدر صنعت سینما
لومیر
رضا فتحی پور
دیدنما
سید احمد مرتضوی
نماگاه
..
سی_هزار_نما
علی سیریزی
محل نمایش فیلم
هلنا امیری
نمابین
ایرزاد
سینما
سونَما : سو در پارسی به مینه نور و شید است نمونه :
سوسو زدن ، به سوی چراغ ، در فراز : چشم هایم
سو ندارد. در پارسی دیرین به خورشید سون
گفته میشده. در سینما با نور و شید و روشنایی
پونگاره یا توژ ( فیلم ) نمایش داده میشود .
مهراد هدایت
کینِما، واژه‌ای یونانی ( κινῆμα.-ατος ) ، ریشه‌ای در وجه تسمیه سینماست به معنای《حرکت》

- سینما را نمی‌توان قطعا رسانه‌‌ای نامید که شامل تصاویر متحرک و صدا _از نما و آوای واقعی یا بازسازی شده_ باشد.

• سینما قبل از آن یک فن‌آوری متکی به نور برای بازنمایی جهانِ عینی یا خیالی، به شکل صرفا "تصاویر متحرک" است و الزاما باید حاوی یک یا چند وجه از اندیشه باشد.

- ماهیت و ذات سینما هرگز متکی و مبتنی بر داستان، موسیقی، صدا، رنگ، سرگرمی و تجارت نیست.

• تمام این عناصر زاییده‌ی اصالت سینما و مسبب توانمندی سینما هستند.

- هنر در سینما جایگاه قبلی ندارد.
هنر ممزوج سینماست همانطور که تخیل _با درهم آمیخته‌گی_ با معنا شعر را به عنوان یک هنر می‌آفریند.

• سینما می‌تواند محملی برای تخیل یا واقعیت باشد و این قابلیت را دارد که ابزاری باشد برای انتقال اندیشه‌ای مشخص و قابل درک.

- سینما نام مکانی برای نمایش فیلمِ موسوم به سینمایی نیست. نام آن جایگاه و حریم برای نمایش فیلم می‌تواند "سالن سینما" باشد.

• سینما به عمد یا به سهو می‌تواند مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار بگیرد.

- سینما، یک جریان اجتماعی، بستر، صنف و یا تشکّلی نیست که در آن {توی آن} به فعالیت‌های موسوم به سینمایی پرداخت.

و...



مهراد هدایت
کینِما، واژه‌ای یونانی ( κινῆμα.-ατος ) ، ریشه‌ای در وجه تسمیه سینماست به معنای《حرکت》

- سینما را نمی‌توان قطعا رسانه‌‌ای نامید که شامل تصاویر متحرک و صدا _از نما و آوای واقعی یا بازسازی شده_ باشد.

• سینما قبل از آن یک فن‌آوری متکی به نور برای بازنمایی جهانِ عینی یا خیالی، به شکل صرفا "تصاویر متحرک" است و الزاما باید حاوی یک یا چند وجه از اندیشه باشد.

- ماهیت و ذات سینما هرگز متکی و مبتنی بر داستان، موسیقی، صدا، رنگ، سرگرمی و تجارت نیست.

• تمام این عناصر زاییده‌ی اصالت سینما و مسبب توانمندی سینما هستند.

- هنر در سینما جایگاه قبلی ندارد.
هنر ممزوج سینماست همانطور که تخیل _با درهم آمیخته‌گی_ با معنا شعر را به عنوان یک هنر می‌آفریند.

• سینما می‌تواند محملی برای تخیل یا واقعیت باشد و این قابلیت را دارد که ابزاری باشد برای انتقال اندیشه‌ای مشخص و قابل درک.

- سینما نام مکانی برای نمایش فیلمِ موسوم به سینمایی نیست. نام آن جایگاه و حریم برای نمایش فیلم می‌تواند "سالن سینما" باشد.

• سینما به عمد یا به سهو می‌تواند مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار بگیرد.

- سینما، یک جریان اجتماعی، بستر، صنف و یا تشکّلی نیست که در آن {توی آن} به فعالیت‌های موسوم به سینمایی پرداخت.

و...



ایرزاد
سینما
سینِ همریشه با واژه ی پارسی جُن یا جُنب است .
به گُمانم در پارسی امروز می توان از واژه های دیگر با این درونمایه هم بهره برد :
پونِگارستان ، پونمودگاه ، پومایشگاه
در زبان انگلیسی: movie همریشه با ستاک : مود و مای در پارسی است که این کارواژه را پیشوند هایی به کار میبریم :
فرمودن ، فرماییدن
آزمودن ، آزماییدن
پیمودن ، پیماییدن
آمودن/ آمادن ، آماییدن
نمودن ، نماییدن
مود و ماد به مینه اندازه و سنجه است ولی در مَجاز : حرکت، جنبش و سرعت فهمیده می شود، که می توان از این ستاک هم واژه ای شایسته ساخت.
ایمان ترابی
نماوایش
نما آوا یِش
زیرا بجز تصویر(نما) ، صدا هم وجود دارد پس باید واژه کلی تر باشد.
و همچنین با واژه نمایش هم یک هماهنگی لغوی داشته باشد تا زیباتر در ذهن جای گیرد.
محمد یاسین صالحی
برابر پارسی سینما :
رخشارگاه
تماشاخانه
تماشاکده
تماشاگاه


نام نویسی   |   ورود
پارچه گرامی