گاندی

/gAndi/

معنی انگلیسی:
gandhi

لغت نامه دهخدا

گاندی. ( اِخ ) پیشوای هندوان و موجد استقلال هندوستان.موهندس کرم چند گاندی روزدوم اکتوبر 1869 م. در شهر پور بندر که یکی از توابع کاتیاوار واقع در ایالت غربی هند است پا به عرصه وجود گذاشت. او از یک خانواده متوسط متعلق بگروه بازرگانان بود. پدر بزرگ اورئیس وزیران حکومت محلی بود و پدرش نیز بهمان شغل اشتغال داشت. مادر او بانوئی متدین بود. همین سجیه دراخلاق فرزند او که بعدها بصورت «پدر ملت هند» درآمد اثر فراوان نهاد. موهندس تحصیلات ابتدائی را در همان شهر شروع کرد. ولی شاگرد باهوش و زرنگی نبود. بعد همراه با خانواده خود به شهر راجکوت - یکی دیگر از نواحی ایالت فوق الذکر رفت و به ادامه تحصیل پرداخت.
از دوران تحصیل او اثری از عظمت آینده وی مشاهده نمیشد جز اتفاقی کوچک که روزی یک بازرس انگلیسی به دبستانی که او تحصیل میکرد رفت تا کودکان را امتحان کند گاندی نمیتوانست یک کلمه را صحیح بنویسد معلم با اشاره به او فهمانید تا از نوآموز کنار خود رونویسی کند، و چون گاندی از این کار سرباز زد بعدها مورد طعن و بی احترامی آموزگار قرارگرفت. او از همان اوان مایل بود دیگران را تربیت کند و براهی که صحیح می پنداشت هدایت نماید. و چون میدید یکی از دوستان برادرش پسری مهمل و نامرتب است و به بعضی عادات ناپسند از جمله خوردن گوشت که در نزد هندوان مکروه است اعتیاد دارد تصمیم گرفت به هدایت وی پردازد. غافل از اینکه خود رفته رفته تحت نفوذ اخلاقی او قرار گرفت و به خاطر دوستی با او حتی بسرقت طلای دستبند برادر خود مبادرت ورزید. اثر دیگری که از علاقه گاندی حتی در دوران طفولیت به هدایت مردم مشاهده میکنیم ارتکاب وی بخوردن گوشت است. همان دوست به وی گفت : علت تفوق قوم انگلیس بر هندیان این است که چون گوشت میخورند قوی هستند ما که بدین کار نمیپردازیم ضعیف و ناچار از انقیاد هستیم. گاندی جوان به عشق کسب نیرو بمنظور پیشرفت ملت یکبار غذای گوشتدار خورد ولی چنان ناراحت شد که بقول خود او «آن شب در خواب دیدم که گوسفند بینوا در معده ام بع بع میکند».
هنوز سیزده سال از سنین عمرش نمیگذشت و در دبیرستان بودکه بخواست پدر با دختری بنام کاستوربای بسن و سال خود ازدواج کرد و چنانکه در سرگذشت خویش مینویسد در آن سن و سال از عروس جز میهمانی های مرتب و یافتن یک همبازی دختر چیزی نمی فهمید. در زمانی که در یکی از کالج های محلی دوره دوم دبیرستان را طی میکرد پدرش به سال 1885 م. بدرود حیات گفت. وضع خانوادگی آنها از نظر درآمد خوب نبود و بزرگان قوم به وی توصیه کردند شغل پدر در پیش گیرد ولی او آرزو داشت وکیل دادگستری شود و پیشنهاد کرد به لندن رود. اگر چه مادر متعصب او نخست با این پیشنهاد مخالفت ورزید اما بالاخره راضی شد مشروط بر آنکه فرزندش قول دهد هرگز به زن ، شراب و گوشت دست نزند. گاندی در چهارم سپتامبر 1888 م. به طرف انگلستان حرکت کرد. ماههای اول اقامت در آن شهر تغییراتی عظیم در اخلاق وروحیه وی بوجود آورد بطوری که به آموختن ویولن و رقص و آئین سخنوری پرداخت.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

موهندس کرم چند ( مهاتما ) رهبر و پیشوای سیاسی و اخلاقی هند ( و. پوربند ۱۸۶۹ - مقت. ۱۹۴۸ م . ) . وی از خانواده ای متوسط از طبقه بازرگانان بود . پدر بزرگ او نخست وزیر حکومت محلی بود و پدرش هم همان شغل داشت . مادرش بانوی متدین بود و همین سجیه در اخلاق فرزند او - گاندی - اثر فراوان داشت . موهندس تحصیلات ابتدایی را در همان شهر شروع کرد و سپس همراه خانواده خود به راجکوت رفت و بادامه تحصیل پرداخت . پدرش در ۱۸۸۵ م . در گذشت . و سپس وی مادر متعصبش را راضی کرد که برای تحصیل حقوق بلندن رود و او پس از گرفتن قول از فرزند مبنی بر اینکه هرگز به زن شراب و گوشت دست نزند موافقت کرد . او در سال ۱۸۸۸ م . بسوی انگلستان حرکت کرد ماههای اول اقامت در آن شهر تغییراتی بزرگ در اخلاق و روحیه وی بوجود آورد چنانکه به آموختن ویولون رقص و آیین سخنوری پرداخت ولی سپس بر اثر تماس با طرفداران گیاه خواری و مخصوصا آشنایی با دو برادر متصوف روشی ساده در پیش گرفت و می کوشید هر چه بیشتر زندگی را ساده و ارزان بگذراند . وی بهنگام اقامت در لندن آثار بزرگ دینی خود را به زبان انگلیسی خواند و آنگاه به مطالعه دیگر ادیان بخصوص اسلام و مسیحیت پرداخت . فصل مربوط به پیغمبر اسلام از کتاب [ نور آسیا ] تالیف ادوین آرنولد اثری عمیق در وی گذارد و همینکه قرائت انجیل را بپایان رسانید تحولات بزرگ اخلاقی وی شروع شد . گاندی در ژوئن ۱۸۹۱ م . بوطن بازگشت . در بمبئی شنید که مادرش در گذشته و به قول خود او مرگ مادر اندوهی بمراتب بیشتر از درگذشت پدر در وی ایجاد کرد . وی به بمبئی رفت تا بوکالت پردازد . ولی توفیق نیافت ناگزیر به پیشنهاد یک کمپانی هندی بافریقای جنوبی رفت تا پرونده آن شرکت را مورد مطالعه قرار دهد و در محکمه از آن دفاع کند . این مسافرت در آوریل ۱۸۹۳ صورت گرفت و در واقع مقدمه مبارزه های سیاسی و اجتماعی وی بشمار میرود . در آن زمان روش دولت افریقای جنوبی نسبت بغیر اروپاییان - بخصوص هندوان - بسیار ناپسند بود . مقاومتهای سخت ولی مسالمت آمیز گاندی در برابر قوانین ظالمانه آن دولت سبب شهرت وی گردید چنانکه هندوان او را نماینده خود دانستند و دستورهای وی را عمل میکردند . گاندی در طول اقامت در افریقای جنوبی چند بار از طرف ماموران دولتی و غیر دولتی مضروب شد و بزندان افتاد ولی هرگز از خود عکس العملی نشان نداد . گاندی پس از سه سال اقامت در افریقای جنوبی و مسافرت بنقاط مختلف آن بهندوستان بازگشت و بر آن شد که ملت هند را از بی عدالتیهایی که نسبت بهم وطنانشان در افریقای جنوبی میشد آگاه سازد . چند جزوه انتشار داد که یکی از آنها سبب شد بهنگام بازگشت مجدد به افریقای جنوبی مورد شتم و لعن اروپاییان قرار گیرد . گاندی که در دومین مسافرت خود بافریقای جنوبی خانواده خود را همراه برده بود در موقع شروع جنگهای بوئر بسال ۱۸۹۹ م . از هندوان مقیم آن سامان یک واحد بهداری بوجود آورد و بقشون انگلیسی خدمت کرد و سپس در سال ۱۹٠۱ م به وطن بازگشت . ورود او بهند مصادف بود با تشکیل جلسات سالانه حزب کنگره ملی . گاندی با استفاده از موقع چند قطعنامه راجع بوضع هندوان مقیم افریقای جنوبی بحزب پیشنهاد کرد که همه بتصویب رسید . بدنبال این امر وی تصمیم گرفت در سراسر کشور هند بوسیله قطار راه آهن درجه سه مسافرت کند تا هم با روحیه مردم و وضع زندگی ایشان در نواحی مختلف آشنا گردد و هم طی مسافرتهای طولانی خود از نزدیک ببیند که طبقه سوم چگونه زندگی میکند و بچه چیز احتیاج دارد و چه عواملی برای پیشرفت وی لازم است ولی هنوز چندی از آغاز سفر وی نگذشته بود که هندوان مقیم ناپال بوسیله تلگرام او را احضار کردند تا هنگام سفر چمبرلین بافریقای جنوبی همراه با هیئت نمایندگی هندوان باوی ملاقات کند و تقاضاهای ایشانرا که لغو مالیاتهای سنگین و جلوگیری از سیاست امتیازات فعلی و تبعیضات نژادی بود به اطلاع نماینده دولت انگلستان برساند ولی مقامات اروپایی آن سامان مانع از ملاقات گاندی با چمبرلین شدند و او ناچار راه دیگری پیش گرفت و برای وکالت در دادگاه عالی یوهانسبورگ نام نویسی کرد . در همین ایام زولوها ضد حکومت انگلیس در افریقای جنوبی قیام کردند و گاندی به پیروی از عقیده خود یک واحد بهداری جدید تشکیل داد تا بزخمیان و بیماران یاری کند . اما خدمت در این واحد پایه اصلی زندگی عالی اخلاقی او را تشکیل داد و در راه پیمایی های طولانی فرصت یافت تا بتعمق و تجسس در نفس بپردازد . تصمیمات وی در این ایام راه زندگی او را بطور کلی تغییر داد و او را در مسیر جدیدی انداخت . نخستین تصمیم وی باصطلاح هندی [ تجردی در عین تاهل ] است بدین معنی که شوهر در حالی که نهایت احترام و عزت را برای زوجه و حقوق او قایل است از توسل باعمال شهوانی پرهیز میکند و اجازه نمیدهد که دیو شهوت حتی یکبار او را بفریبد . تصمیم دوم وی [ عدم تملک ] است . وی گفت لزومی ندارد بگرد آوردن مال بپردازم . حداقل وسیله برای سهلترین راه زندگی کافی است . این تصمیم با اهدای همه دارایی خود - حتی جواهر زنش - بکنگره هندوان مقیم افریقای جنوبی آغاز گردید . افکار عمیق وی که بخش مهم آن در راه پیماییهای جنگهای زولو حاصل شد - توام با مطالعات وی درکتب بزرگان بود . به تصدیق خود او آثار تولستوی جان رسکین آدولف ژوست و مهمتر از اینها تعلیمات [ گیتا ] کتاب مقدس هندوان و انجیل و قر آن مجید و اقوال پیامبر اسلام ص در نوع پروری و خلوص و اخوت و سادگی اثر بزرگ در فکر وی بجا گذاشت . او معتقد بود هر کس پندی میدهد و اصلی را موعظه میکند در درجه اول خود او باید واجد آن مزیت باشد . بدین سبب با هر اصلی که مواجه میگشت نخست آنرا در مورد خود بمرحله آزمایش در می آورد و در صورتی که آنرا مقرون بحقیقت و مفید می یافت بدوستان و آشنایان تعلیم میداد . گاندی بدنبال مطالعه آثار تولستوی و تورو دریافت که یگانه راه مبارزه با زورگویی مقامات اروپایی بهندوان افریقای جنوبی استفاده از روش ساتیاگ راها است که آنرا به [ مقاومت منفی ] تعبیر کرده اند ولی مفهوم اصلی کلمه [ پافشاری ] برای راستی و حقیقت ] است . گاندی به پیروی از اصل [ با شریر مقاومت مکن ] - که از اندرزهای عیس ع است - بهم میهنان خود میگفت : در راه راستی مبارزه کنید ولی هرگز باعمال زور و تشدد نپردازید تا موفق شوید . گاندی سومین بار در فوریه ۱۹٠۹ م بزندان با کار محکوم شد . در طول سه ماه محکومیت ساعات فراغت را بمطالعه پرداخت و چنان از حیث روحیه و جنبه های اخلاقی تقویت شد که اعلام کرد بهترین محل برای ساختن و پرداختن روح زندانست . مبارزه گاندی هنوز ادامه داشت . پایداری آرام و عدم توسل باسلحه و پاسخ متقابل دولت را بزانو در آورد بطوریکه گاندی را پس از چهارمین حبس آزاد کردند و قانون غیر قانونی بودن ازدواج غیر اروپایی و قانون سیاه و قانون منع عبور از سرزمین ترانسوال و ناتال را لغو کرد . در سال ۱۹۱۵ که گاندی بمیهن خود بازگشت بقول تاگور [ روحی بزرگ ولی ژنده پوش ] بود که از مال دنیا چیزی نداشت ولی عزم کرده بود باصلاح اخلاق هم وطنان خود پردازد . در آن ایام هنوز عده کمی در خود هند گاندی را می شناختند ولی مسافرتهای مرتب او باستانهای کشور و بخصوص آغاز مبارزه ساتیاگ راها در یکی از شهرهای ایالت بهار موسوم به چام پاران و موفقیت این مبارزه که علی رغم میل گاندی توسط مطبوعات در سراسر کشور تبلیغ میشد باعث گردید تا روز بروز بر پیروان او افزوده شود . مبارزه چام پاران بقول مطبوعات ملی هند ثابت کرد ملتی که بخواهد مستقل شود باید بپاخیزد و بپا- خاستن هم مولود تصمیم است . مبارزه کارگران نساجی احمد آباد هم دومین وسیله شهرت او شد . گاندی طی دو سال اول بازگشت خود از افریقای جنوبی چند مبارزه مسالمت آمیز را هدایت میکرد و در همه متینگ ها و تظاهرات خود پیشاپیش دیگران حرکت میکرد و علت اصلی پیشرفت او هم همین بود . در سال ۱۹۱۷ نایب السلطنه انگلیسی هند از او تقاضا کرد که برای موفقیت انگلستان در جنگ مردم را تشویق کند . گاندی که هنوز امپراتوری بریتانیا را صالح می پنداشت پیاده براه افتاد و با تحمل مصایب بسیار واحد بزرگی تشکیل داد . گاندی تا این زمان قدم بصحنه سیاست هند نگذاشته بود . حکومت انگلیسی هند بجای پاداش فداکاریهای هندوان در جنگ بین - المللی اول قانونی گذراند که هند را در زنجیر اسارت نگاهدارد . بموجب این قانون که رولت بیل نامیده میشد دولت میتوانست هر فرد هندی را که علیه او سخنی براند و یا چیزی بنویسد بدون محاکمه زندانی یا اعدام کند . در واقع [ رولت بیل ] قانون خفقان عمومی بود و همین قانون گاندی را از خواب ممتد بیدار کرد و نظرش را نسبت بحکومت خارجی تغییر داد . و ناگزیر او را بصحنه سیاست کشانید . مبارزات سیاسی وی از سال ۱۹۱۹ م . شروع شد و تا پایان حیات ادامه داشت و او در این مدت طولانی یکه تاز سیاست هند بود . گاندی در ظرف این ۲۹ سال وضع کلی سیاست هند را تغییر داد ولی خود او تغییری نکرد . برای بیدار کردن احساسات مردم و تعمیم مبارزات دستور هرتل را صادر کرد . و آن را باید نوعی اعتصاب و اعتراض عمومی دانست که بهنگام اجرای آن همه دکانها و بازارها بسته میشود . کارمندان ادارات و بنگاهها اعم از دولتی و غیر- دولتی از حضور در محل کار امتناع میورزند . چندی بعد مسئله خلافت بسبب از بین رفتن امپراتوری عثمانی پیش آمد . این امر که در هند باعث تشکیل متینگها و مجامع مختلف شده بود توجه گاندی را بخود جلب کرد و در چند متینگ بنفع هندیهای مسلمان نطق کرد و در یکی از همین متینگها بود که نهضت [ عدم همکاری ] با حکومت انگلیسی را پیشنهاد کرد . سپس نهضت [ سواراج ] یا مبارزه برای حکومت خود مختاری هند را آغاز کرد . وی در سال ۱۹۲٠ مرکز سیاست حزب کنگره ملی شد ولی ریاست حزب را نپذیرفت و غیر - مستقیم آنرا اداره می کرد . نهضت عدم همکاری با اقدام گاندی مبنی بر باز - گرداندن همه مدالها و نشانهایی که دولت انگلیس در افریقای جنوبی بوی اهدا کرده بود آغاز گردید عده بسیاری از ملیون هند مدالهای خود را برای نایب السلطنه ارسال داشتند . شاگردان مدارس کلاسهای درس را تعطیل کردند تا بفرمان گاندی عمل کنند . گاندی با مشاهده علاقه عمومی مردم برای آزادی و استقلال در هر موعظه ای که میکرد و مقالاتی که در دو روزنامه هفتگی خویش موسوم به [ هند جوان ] و [ نوجوان ] می نوشت مردم را به آرامش تشویق میکرد . بر اثر قتل یکی از ماموران دولتی بدست مردم دولت که در پی فرصت بود گاندی را بازداشت کرد و قاضی انگلیسی گاندی را به ۶ سال حبس بدون کار محکوم ساخت . گاندی مطالعات دینی واخلاقی خود را در زندان ادامه داد اما بعلت کسالت شدیدی که در ژانویه ۱۹۲۴ م . عارض او شد به بیمارستان منتقل گردید و در حالیکه بیهوش بود یک پزشک انگلیسی آپاندیس او را عمل کرد . درین ضمن بین مسلمانان و هندوان هند اختلافاتی بروز کرد و درین امر سیاست خارجی آتش اختلاف را دامن میزد . گاندی به مدت ۵ سال از فعالیت در سیاست کناره گیری کرد و فقط در راه وحدت نظر مسلمانان و هندوان کوشید زیرا علاوه از اختلاف نظرهای دینی در حزب کنگره ملی هم انشعاب بوجود آمده بود . گاندی در پایان سال ۱۹۲۹ - که جلسات سالانه حزب بر پا بود - قطعنامه ای پیشنهاد کرد که بموجب آن حصول آزادی و استقلال و هدف عالی حزب اعلام شد . با تصویب این قطعنامه ثابت شد که گاندی مصمم است بار دیگر قدم بعرصه سیاست گذارد. نهضت سواراج بار دیگر رونق گرفت و روز ۲۶ ژانویه ۱۹۳٠ م . روز خود مختاری اعلام شد . هندوان از این پس این روز را جشن گرفتند و چون در همین روز ۲۶ ژانویه ۱۹۴۸ جمهوریت هند اعلام گردید امروزه روز مزبور را [ روز جمهوری ] میخوانند . گاندی همچنان بمبارزات خود ادامه میداد . مذاکرات گاندی ایروین برای تعیین سرنوشت هند و اعلام درخواستهای ملت بدولت انگلستان در فوریه ۱۹۳۱ شروع شد و دولت کارگری انگلیس وعده مساعدت داد . پیمان گاندی- ایروین در ۵ مارس امضا گردید و گاندی روز ۲۹ اوت بوسیله کشتی بسوی لندن حرکت کرد تا در دومین کنفرانس میز گرد شرکت جوید مسافرت او از نظر سیاسی برای هند مفید واقع نشد ولی سبب شد که ملت انگلیس از تقاضاهای واقعی ملت هند آگاه شود . قبل از اینکه پای گاندی به بمبئی برسد بدستور نایب السلطنه جدید گروه زیاد - از جمله جواهر لعل نهرو - بازداشت شد همینکه گاندی به بمبئی وارد شد گفت : [ هدیه میلاد مسیح یک نایب السلطنه مسیحی برای هندوان ذیقیمت است . ] خود او را هم بازداشت کردند و بدون محاکمه به زندان بردند . گاندی چون اطلاع یافت که دولت انگلیس قصد دارد در قانون اساسی هند برای پیروان هر دین انتخابات جداگانه ای منظور کند طی نامه ای به نایب السلطنه اطلاع داد تا به پای مرگ روزه خواهد گرفت . دولت بریتانیا در پنجمین روز روزه گاندی اعلام کرد که از قصد خود بازگشته و گاندی نیز روزه را شکست . گاندی پس از رهایی از زندان ۶ سال تمام برای بهبود زندگی افرادی که [ نجس ] ( پاریا ) خوانده میشدند و او ایشانرا [ فرزندان خدا ] لقب داده بود و امروزه نیز چنین خوانده میشوند کوشید و مسلمانان هندوان را بوحدت دعوت کرد . آغاز جنگ بین المللی دوم بار دیگر گاندی را بصحنه سیاست کشانید . پیشرفت ژاپنیان بسوی مرزهای هند و عدم توانایی انگلستان بدفاع از شبه قاره بزرگ سبب شد گاندی دست به ابتکار جدید بزند و مبارزه ای را آغاز نهد که موسوم است به [ از هند خارج شوید . ] گاندی روز ۷ اوت ۱۹۴۲ نطق شدیدی علیه انگلستان ایراد کرد و دو روز بعد همراه با دیگر پیشوایان حزب کنگره ملی هند باز داشت شد و به زندان افتاد . در فوریه سال بعد روزه بیست و یک روزه خود را برای آشتی و مودت مسلمانان و هندوان در سراسر هند آغاز نهاد ولی بعلت وخیم شدن وضع مزاجی او و احتمال بلوای عمومی در آن کشور روز ۶ مه آزاد گردید . نایب السلطنه هند در ماه مه ۱۹۴۷ جلسه مخصوصی برای ملاقات با گاندی و ترتیب استقلال هند برپا ساخت . در نتیجه این ملاقات و مذاکره آزادی هند در ۱۵ اوت ۱۹۴۷ اعلام گردید و بدین ترتیب مبارزه ای که از سالها قبل آغاز شده و گاندی سبب تعلیم آن در همه ایالات هند شده بود به نتیجه رسید . گاندی از آن پس برای رفع اختلافات پیروان ادیان مختلف بخصوص هندو و مسلمان همت گماشت و مرتب پیاده از شهری بشهری دیگر رفت . هر جا که با مشکلی مواجه گشت روزه گرفت و مردم فورا اوامر او را می پذیرفتند و او افطار میکرد . در دومین روز از روزه آخر یک بمب دستی بطرف اطاقی که او نشسته بود پرتاب شد ولی بوی اصابت نکرد . اما روز بعد در ۳٠ ژانویه ۱۹۴۸ ساعت نه و نیم صبح که از عبادتگاه [ بیر لاهاوس ] خارج میشد تا برای اجرای فریضه دینی بخانقاه رود یک هندوی متعصب از اهل پوند بنام [ رامینات ] باو نزدیک شد و در حالیکه تظاهر بادای احترام باو می کرد بوسیله طپانچه کوچک خودکار سه تیر بطرف قلب وی شلیک نمود . گاندی که روزهای اخیر بیش از پیش ضعیف و استخوانی شده بود بر زمین افتاد و پس از ادای دو کلمه [ هه رام ] درگذشت . بقول نهرو : [ گاندی کشته شد ] . این قهرمان مقاومت منفی - که مظهر اخلاق عالی و مخالف با هر گونه عملی شدید بود - چنین مقدر شده بود که بنحوی شدید از دنیا برود هنگامی که گاندی میخواست برای صلح و اخوت مخصوصا در هندوستان دعا کند دعای او قطع شد . آنچه را گاندی تعلیم میداد جنبه هندی نمی توان داشت زیرا تعلیمات اخلاقی وی ارزش جهانی داشت و میتوان آن را در دو کلمه [ راستی ] و [ عدم تشدد ] تلخیص کرد... ] گاندی تالیفات بسیار دارد از آن جمله است : تجربیات من باراستی یا سرگذشت مهاتما گاندی بقلم خود او نامه های من به [ دمیرا ] صد در صد ساخت هند وحدت جماعات و فرق برنامه خلاقه مفهوم و محل آن خاطرات دهلی از زندان [ مندیر ] مکاتبات من با دولت خود مختاری داخلی هند قانون کار هندو کلید بهداشت عدم تشدد در صلح و جنگ ( دو جلد ) رام نامه ساتیاگ راها کف نفس بانوان و ظلم اجتماعی که بایشان روا میشود . مسئله استانهای هند ( ترجمه مسعود برزین لغ. ) .

گویش مازنی

/gaandi/ ستبری کلفتی

دانشنامه عمومی

گاندی (فیلم). گاندی ( به انگلیسی: Gandhi ) فیلمی زندگینامه ای دربارهٔ زندگی ماهاتما گاندی، رهبر جنبش مقاومت بدون خشونت هند در زمان استعمار توسط بریتانیا در نیمه اول قرن بیستم، است.
این فیلم محصول ۱۹۸۲ با کارگردانی ریچارد اتنبرا و بازی بن کینگزلی در نقش ماهاتما گاندی است. در همین سال ریچارد اتنبرو و بن کینگزلی برای این فیلم برنده جایزه اسکار شدند. همچنین این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را بدست آورد. گاندی در مجموع ۸ جایزهٔ اسکار کسب کرد.
ساخت این فیلم در تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۰ شروع و در ۱۰ مه ۱۹۸۱ به پایان رسید.
مطابق کتاب رکوردهای گینس حضور نزدیک به ۳۳۰٬۰۰۰ سیاهی لشکر در سکانس مراسم تشییع در این فیلم، بیشترین تعداد افراد حاضر در یک فیلم بوده است. [ ۱]
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین کارگردانی - ریچارد اتنبرا
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی - جان بریلی
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین تدوین - جان بلوم
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد - بن کینگزلی
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم برداری
• برندهٔ جایزه اسکار بهترین طراحی لباس
• نامزد جایزه اسکار بهترین چهره پردازی
• نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم - راوی شانکار و جرج فنتون
• نامزد جایزه اسکار بهترین صدا
عکس گاندی (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس