پیاسِکی وی زی - ۸ جیپ هوایی ( به انگلیسی: Piasecki VZ - 8 Airgeep ) یک هواگرد عمودپرواز ساخت شرکت هواگردسازی پیاسکی بود. جیپ هوایی به درخواست نظام آمریکا برای برطرف کردن نیاز ترابری ارتش این کشور به صورت آزمایشی ساخته شد. جیپ هوایی به گونه ای ساخته شد که پرواز با آن ساده تر از پرواز با بالگردها باشد. [ ۲]
وی زی - ۸ طرح یک بالگرد عمودپرواز با پروانه های پشت سرهم سه تیغه و ساختار فن کانال دار بود. ارتش ایالات متحده آمریکا برای برطرف کردن نیازهای خود برنامه ای را آغاز کرد و آن را وی زی ( VZ ) نام نهاد و با تأمین بودجهٔ شرکتهای گوناگون از آنها خواست محصول ویژه ای را تولید کنند. شرکت پیاسکی طرح تولید یک بالگرد دو روتور را ارائه کرد که صندلی دو خلبان در میان دو ملخ جای داشت. این بالگرد آزمایشی دارای ۲ موتور پیسستونی لایکومینگ ۳۶۰، هریک با توان ۱۸۰ اسب بخار بود. دو روتور با یک گیربکس مرکزی با هم هماهنگ شده بودند. [ ۳] [ ۴]
پیش نمونه دوم با یک موتور توربوشفت فرانسوی با توان ۴۲۵ اسب بخار تولید شد و دارای دو صندلی پران خلبان بود. این مدل برای نخستین بار در ۱۹۶۲ پرواز کرد. این بالگرد چندمنظوره برای پرواز در نزدیک زمین ساخته شده بود، ولی توانایی داشت به ارتفاع چند کیلومتری از سطح زمین نیز برسد. همچنین رادارگریز بود و در رادارهای آن زمان مشاهده نمی شد. با اینکه وی زی - ۸ دارای این ویژگی ها بود، ولی در نگاه ارتش آمریکا این پرنده هیچ فرقی با کرایسلر وی زی - ۶ و کورتیس - رایت وی زی - ۷ نداشت و ارتش اعلام کرد که چنین بالگردهایی در میدان نبرد بی کاربرد هستند؛ بنابراین دستور ساخت بالگردهای متعارف را به شرکتهای آمریکایی داد. [ ۵] [ ۶] [ ۷]
داده ها از Jane's All the World's Aircraft 1962 - 63[ ۸] Flying Jeeps: The US Army's Search for the Ultimate 'Vehicle'[ ۹]
ویژگی های کلی
• خدمه: two ( pilot and co - pilot/gunner )
• ظرفیت: up to three passengers
• طول: ۲۴ فوت ۵ اینچ ( ۷٫۴۵ متر )
• پهنا: ۹ فوت ۳ اینچ ( ۲٫۸۲ متر )
• ارتفاع: ۵ فوت ۱۰ اینچ ( ۱٫۷۸ متر )
• وزن خالی: ۲٬۶۱۱ پوند ( ۱٬۱۸۴ کیلوگرم )
• وزن ناخالص: ۳٬۶۷۰ پوند ( ۱٬۶۶۵ کیلوگرم )
• بیشترین وزن برخاست: ۴٬۸۰۰ پوند ( ۲٬۱۷۷ کیلوگرم )
• پیشرانه هواگرد: ۲ عدد turbo - shaft engines Turbomeca Artouste IIC، ۵۵۰ اسب بخار ( ۴۱۰ کیلووات ) در هر موتور
• قطر روتور اصلی: ۲× ۸ فوت ۲ اینچ ( ۲٫۵ متر )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفوی زی - ۸ طرح یک بالگرد عمودپرواز با پروانه های پشت سرهم سه تیغه و ساختار فن کانال دار بود. ارتش ایالات متحده آمریکا برای برطرف کردن نیازهای خود برنامه ای را آغاز کرد و آن را وی زی ( VZ ) نام نهاد و با تأمین بودجهٔ شرکتهای گوناگون از آنها خواست محصول ویژه ای را تولید کنند. شرکت پیاسکی طرح تولید یک بالگرد دو روتور را ارائه کرد که صندلی دو خلبان در میان دو ملخ جای داشت. این بالگرد آزمایشی دارای ۲ موتور پیسستونی لایکومینگ ۳۶۰، هریک با توان ۱۸۰ اسب بخار بود. دو روتور با یک گیربکس مرکزی با هم هماهنگ شده بودند. [ ۳] [ ۴]
پیش نمونه دوم با یک موتور توربوشفت فرانسوی با توان ۴۲۵ اسب بخار تولید شد و دارای دو صندلی پران خلبان بود. این مدل برای نخستین بار در ۱۹۶۲ پرواز کرد. این بالگرد چندمنظوره برای پرواز در نزدیک زمین ساخته شده بود، ولی توانایی داشت به ارتفاع چند کیلومتری از سطح زمین نیز برسد. همچنین رادارگریز بود و در رادارهای آن زمان مشاهده نمی شد. با اینکه وی زی - ۸ دارای این ویژگی ها بود، ولی در نگاه ارتش آمریکا این پرنده هیچ فرقی با کرایسلر وی زی - ۶ و کورتیس - رایت وی زی - ۷ نداشت و ارتش اعلام کرد که چنین بالگردهایی در میدان نبرد بی کاربرد هستند؛ بنابراین دستور ساخت بالگردهای متعارف را به شرکتهای آمریکایی داد. [ ۵] [ ۶] [ ۷]
داده ها از Jane's All the World's Aircraft 1962 - 63[ ۸] Flying Jeeps: The US Army's Search for the Ultimate 'Vehicle'[ ۹]
ویژگی های کلی
• خدمه: two ( pilot and co - pilot/gunner )
• ظرفیت: up to three passengers
• طول: ۲۴ فوت ۵ اینچ ( ۷٫۴۵ متر )
• پهنا: ۹ فوت ۳ اینچ ( ۲٫۸۲ متر )
• ارتفاع: ۵ فوت ۱۰ اینچ ( ۱٫۷۸ متر )
• وزن خالی: ۲٬۶۱۱ پوند ( ۱٬۱۸۴ کیلوگرم )
• وزن ناخالص: ۳٬۶۷۰ پوند ( ۱٬۶۶۵ کیلوگرم )
• بیشترین وزن برخاست: ۴٬۸۰۰ پوند ( ۲٬۱۷۷ کیلوگرم )
• پیشرانه هواگرد: ۲ عدد turbo - shaft engines Turbomeca Artouste IIC، ۵۵۰ اسب بخار ( ۴۱۰ کیلووات ) در هر موتور
• قطر روتور اصلی: ۲× ۸ فوت ۲ اینچ ( ۲٫۵ متر )
wiki: پیاسکی وی زی ۸ جیپ هوایی