پیاسکی اچ - ۱۶ ترابرد گر ( به انگلیسی: Piasecki H - 16 Transporter ) با نام شرکتی پی وی - ۱۵ یک بالگرد دوپروانه بود که توسط فرانک پیاسکی برای عملیات ترابری و امداد و نجات طراحی شد. نیروی زمینی و هوایی ایالات متحده آمریکا این مدل را ارزیابی و آزمایش کردند که با سقوط دومین پیش نمونهٔ آن، پروژه کنسل شد. [ ۱] این بالگرد در سال ۱۹۵۳ در فیلادلفیا به نمایش درآمد. [ ۲] از این مدل آزمایشی تنها ۲ فروند تولید شد.
در سال ۱۹۵۶ دومین نمونهٔ آزمایشی که وای اچ - ۱۶ نام داشت و برای آزمایش به نیوجرسی رفته بود، در راه بازگشت به فیلادلفیا سقوط کرد. [ ۳] بعد از بررسی مشخص شد که دلیل سقوط نقص در رینگ لغزشی روتور عقب بود که باعث شد هماهنگی ( سینک ) بین ملخ جلو و عقب ازکار بیفتد. این بخش وظیفهٔ جمع آوری موقعیت و هماهنگی ملخ ها با فرمان گرفتن از کابین خلبان را داشت که با خراب شدن آن حلقهٔ دندانه دار، به بخش داخلی لولهٔ ثابت روتور نیز آسیب جدی وارد شد و تکه هایی از لوله را جدا کرد. بخشهای تکه تکه شدهٔ لوله نیز با شفت آلومینیمی روتور برخورد کرده و سوراخ هایی درونش ایجاد کردند. درنهایت شفت روتور حین پرواز از کار افتاد که باعث شد ملخ عقب و جلو از هماهنگی خارج شوند و با هم برخورد کنند. این سقوط به کشته شدن هردو خلبان آزمایشی منجر شد و نه تنها پروژهٔ اچ - ۱۶ بلکه یک پروژه با فناوری مشابه به نام «وای اچ - ۱۶ - بی» که توان حمل ۶۹ سرنشین را داشت نیز کنسل شود. [ ۴]
داده ها از U. S. Army Aircraft Since 1947[ ۵]
ویژگی های کلی
• خدمه: ۳ خدمه ( ۱ خلبان و ۲ مهندس پرواز ) [ ۶] )
• ظرفیت: ۴۷ سرباز مسلح یا ۳۸ برانکار و ۵ پرستار
• طول: ۷۷ فوت ۷ اینچ ( ۲۳٫۶۵ متر )
• ارتفاع: ۲۵ فوت ۰ اینچ ( ۷٫۶۲ متر )
• وزن خالی: ۲۵٬۴۵۰ پوند ( ۱۱٬۵۴۴ کیلوگرم )
• وزن ناخالص: ۴۵٬۷۰۰ پوند ( ۲۰٬۷۲۹ کیلوگرم )
• پیشرانه هواگرد: ۲ عدد توربوشفت الیسن تی۵۶، ۲٬۱۰۰ اسب بخار کوتاه ( ۱٬۶۰۰ کیلووات ) در هر موتور
• قطر روتور اصلی: ۲× ۸۲ فوت ( ۲۵ متر )
• مساحت روتور اصلی: ۱۰٬۵۶۲ فوت مربع ( ۹۸۱٫۲ متر مربع )
عملکرد
• حداکثر سرعت: ۱۵۶ مایل بر ساعت ( ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت؛ ۱۳۶ گره )
• سرعت کروز: ۱۲۵ مایل بر ساعت ( ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت؛ ۱۰۹ گره )
• بُرد: ۲۱۶ مایل ( ۱۸۸ مایل دریایی؛ ۳۴۸ کیلومتر )
• حداکثر ارتفاع: ۱۵٬۶۰۰ فوت ( ۴٬۸۰۰ متر )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر سال ۱۹۵۶ دومین نمونهٔ آزمایشی که وای اچ - ۱۶ نام داشت و برای آزمایش به نیوجرسی رفته بود، در راه بازگشت به فیلادلفیا سقوط کرد. [ ۳] بعد از بررسی مشخص شد که دلیل سقوط نقص در رینگ لغزشی روتور عقب بود که باعث شد هماهنگی ( سینک ) بین ملخ جلو و عقب ازکار بیفتد. این بخش وظیفهٔ جمع آوری موقعیت و هماهنگی ملخ ها با فرمان گرفتن از کابین خلبان را داشت که با خراب شدن آن حلقهٔ دندانه دار، به بخش داخلی لولهٔ ثابت روتور نیز آسیب جدی وارد شد و تکه هایی از لوله را جدا کرد. بخشهای تکه تکه شدهٔ لوله نیز با شفت آلومینیمی روتور برخورد کرده و سوراخ هایی درونش ایجاد کردند. درنهایت شفت روتور حین پرواز از کار افتاد که باعث شد ملخ عقب و جلو از هماهنگی خارج شوند و با هم برخورد کنند. این سقوط به کشته شدن هردو خلبان آزمایشی منجر شد و نه تنها پروژهٔ اچ - ۱۶ بلکه یک پروژه با فناوری مشابه به نام «وای اچ - ۱۶ - بی» که توان حمل ۶۹ سرنشین را داشت نیز کنسل شود. [ ۴]
داده ها از U. S. Army Aircraft Since 1947[ ۵]
ویژگی های کلی
• خدمه: ۳ خدمه ( ۱ خلبان و ۲ مهندس پرواز ) [ ۶] )
• ظرفیت: ۴۷ سرباز مسلح یا ۳۸ برانکار و ۵ پرستار
• طول: ۷۷ فوت ۷ اینچ ( ۲۳٫۶۵ متر )
• ارتفاع: ۲۵ فوت ۰ اینچ ( ۷٫۶۲ متر )
• وزن خالی: ۲۵٬۴۵۰ پوند ( ۱۱٬۵۴۴ کیلوگرم )
• وزن ناخالص: ۴۵٬۷۰۰ پوند ( ۲۰٬۷۲۹ کیلوگرم )
• پیشرانه هواگرد: ۲ عدد توربوشفت الیسن تی۵۶، ۲٬۱۰۰ اسب بخار کوتاه ( ۱٬۶۰۰ کیلووات ) در هر موتور
• قطر روتور اصلی: ۲× ۸۲ فوت ( ۲۵ متر )
• مساحت روتور اصلی: ۱۰٬۵۶۲ فوت مربع ( ۹۸۱٫۲ متر مربع )
عملکرد
• حداکثر سرعت: ۱۵۶ مایل بر ساعت ( ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت؛ ۱۳۶ گره )
• سرعت کروز: ۱۲۵ مایل بر ساعت ( ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت؛ ۱۰۹ گره )
• بُرد: ۲۱۶ مایل ( ۱۸۸ مایل دریایی؛ ۳۴۸ کیلومتر )
• حداکثر ارتفاع: ۱۵٬۶۰۰ فوت ( ۴٬۸۰۰ متر )
wiki: پیاسکی اچ ۱۶ ترنسپورتر