پیاسکی اچ یوپی ( به انگلیسی: Piasecki HUP Retriever ) یا اچ - ۲۵ ملقب به بازیابنده یک بالگرد تک موتوره با موتور رادیال ساخت پیاسکی آمریکا بود. این بالگرد نخستین بالگردی بود که توانست مانور لوپ یا چرخش به دور خود در راستای محور طولی را انجام دهد. خط تولید این محصول تنها ۶ سال فعال بود که در این مدت ۳۳۹ بالگرد تولید شدند. [ ۳]
طراحی این بالگرد با توجه به نیازهای نیروی دریایی آمریکا انجام شد که به دنبال بالگردی بود تا بتواند از روی ناو بالگردبر، ناو هواپیمابر یا کشتی های جنگی عملیات انجام دهد. [ ۲] [ ۱] [ ۴] پیش نمونه های این بالگرد با نام پی وی - ۱۴ ساخته شد و تا پی وی - ۱۸ توسعه پیدا کرد. سپس حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا نام اچ یوپی را بر روی آن گذاشت. پیش نمونهٔ اچ یوپی توسط نیروهای مسلح آمریکا با تنها رقیب این بالگرد یعنی سیکورسکی ایکس اچ جی اس مقایسه شد. سیکورسکی ایکس اچ جی اس دراصل یک سیکورسکی اچ - ۵ بود که از نظر اندازه بزرگ شده بود و موتور ضعیفی داشت؛ وزن سنگین و بی تعادلی آن در هنگام پرواز و هزینه های سنگین تعمیرات و مشکلات اساسی در طراحی آن بالگرد باعث شده بود که نیروی دریایی آمریکا هیچ علاقه ای به سیکورسکی ایکس اچ جی اس نداشته باشد. [ ۵] بنابراین پیاسکی با قاطعیت پیروز این مناقصه شد و خط تولید این بالگرد با نام اچ یوپی - ۱ آغاز گردید. [ ۶] [ ۷]
طراحی این بالگرد با دو پروانه سه تیغه ای با قطر ۱۱ متر بود و تیغه ها قابلیت خم شدن داشتند تا بالگرد فضای کمتری بر روی ناو بالگردبر اشغال کند. این ویژگی باعث می شد تا بتوان بالگردها را با آسانسور ناو هواپیمابر به روی عرشه منتقل کرد. [ ۸] سامانه هماهنگ سازی دو ملخ در این بالگرد که بوسیله مهندس پیاسکی ساخته شد بعدها در بالگردهای پیاسکی اچ - ۲۱ و بوئینگ سی اچ - ۴۶ و بوئینگ سی اچ - ۴۷ نیز به کار رفت. نخستین اچ یوپی از یک موتور رادیال آر - ۹۷۵ نیرو می گرفت که توان آن هنگام برخاستن، ۵۲۵ اسب بخار بود و در نسخه های بعدی تا ۵۵۰ اسب بخار افزایش یافت. [ ۹]
نخستین ناوگان در فبریه ۱۹۴۹ تحویل شد که ۳۲ فروند اچ یوپی - ۱ به نیروی دریایی پیوستند. [ ۱۰] نمونه بهبودیافته که اچ یوپی - ۲ نام داشت ( با نام پی وی - ۱۸ در شرکت پیاسکی ) با موتور قوی تر و تغییرات گستردهٔ بهینه سازی و سامانهٔ ضدزیردریایی سونار ارائه شد. اچ یوپی - ۲ نخستین بالگرد دارای خلبان خودکار بود. [ ۱۱] [ ۱۲] یک مدل پهپادی نیز از این مدل ساخته شد که می توانست در مختصات مورد نظر بصورت رادیویی کنترل بشود و در ارتفاع ۲٫۵ متری از سطح زمین هاور کند. [ ۱۳] شرکت اِدو ایرکرفت نیز توانست مدلی دوزیست از این بالگرد را بسازد که از روی آب نشست و برخاست کند. [ ۱۴] یک نسخه از اچ یوپی - ۲ نیز برای نیروی زمینی آمریکا ساخته شد و اچ - ۲۵ قاطر نام گرفت؛ ولی همهٔ این نمونه ها با ورود اچ یوپی - ۳ بازنشسته شدند. [ ۱] [ ۲] [ ۱۵] [ ۱۶] [ ۱۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحی این بالگرد با توجه به نیازهای نیروی دریایی آمریکا انجام شد که به دنبال بالگردی بود تا بتواند از روی ناو بالگردبر، ناو هواپیمابر یا کشتی های جنگی عملیات انجام دهد. [ ۲] [ ۱] [ ۴] پیش نمونه های این بالگرد با نام پی وی - ۱۴ ساخته شد و تا پی وی - ۱۸ توسعه پیدا کرد. سپس حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا نام اچ یوپی را بر روی آن گذاشت. پیش نمونهٔ اچ یوپی توسط نیروهای مسلح آمریکا با تنها رقیب این بالگرد یعنی سیکورسکی ایکس اچ جی اس مقایسه شد. سیکورسکی ایکس اچ جی اس دراصل یک سیکورسکی اچ - ۵ بود که از نظر اندازه بزرگ شده بود و موتور ضعیفی داشت؛ وزن سنگین و بی تعادلی آن در هنگام پرواز و هزینه های سنگین تعمیرات و مشکلات اساسی در طراحی آن بالگرد باعث شده بود که نیروی دریایی آمریکا هیچ علاقه ای به سیکورسکی ایکس اچ جی اس نداشته باشد. [ ۵] بنابراین پیاسکی با قاطعیت پیروز این مناقصه شد و خط تولید این بالگرد با نام اچ یوپی - ۱ آغاز گردید. [ ۶] [ ۷]
طراحی این بالگرد با دو پروانه سه تیغه ای با قطر ۱۱ متر بود و تیغه ها قابلیت خم شدن داشتند تا بالگرد فضای کمتری بر روی ناو بالگردبر اشغال کند. این ویژگی باعث می شد تا بتوان بالگردها را با آسانسور ناو هواپیمابر به روی عرشه منتقل کرد. [ ۸] سامانه هماهنگ سازی دو ملخ در این بالگرد که بوسیله مهندس پیاسکی ساخته شد بعدها در بالگردهای پیاسکی اچ - ۲۱ و بوئینگ سی اچ - ۴۶ و بوئینگ سی اچ - ۴۷ نیز به کار رفت. نخستین اچ یوپی از یک موتور رادیال آر - ۹۷۵ نیرو می گرفت که توان آن هنگام برخاستن، ۵۲۵ اسب بخار بود و در نسخه های بعدی تا ۵۵۰ اسب بخار افزایش یافت. [ ۹]
نخستین ناوگان در فبریه ۱۹۴۹ تحویل شد که ۳۲ فروند اچ یوپی - ۱ به نیروی دریایی پیوستند. [ ۱۰] نمونه بهبودیافته که اچ یوپی - ۲ نام داشت ( با نام پی وی - ۱۸ در شرکت پیاسکی ) با موتور قوی تر و تغییرات گستردهٔ بهینه سازی و سامانهٔ ضدزیردریایی سونار ارائه شد. اچ یوپی - ۲ نخستین بالگرد دارای خلبان خودکار بود. [ ۱۱] [ ۱۲] یک مدل پهپادی نیز از این مدل ساخته شد که می توانست در مختصات مورد نظر بصورت رادیویی کنترل بشود و در ارتفاع ۲٫۵ متری از سطح زمین هاور کند. [ ۱۳] شرکت اِدو ایرکرفت نیز توانست مدلی دوزیست از این بالگرد را بسازد که از روی آب نشست و برخاست کند. [ ۱۴] یک نسخه از اچ یوپی - ۲ نیز برای نیروی زمینی آمریکا ساخته شد و اچ - ۲۵ قاطر نام گرفت؛ ولی همهٔ این نمونه ها با ورود اچ یوپی - ۳ بازنشسته شدند. [ ۱] [ ۲] [ ۱۵] [ ۱۶] [ ۱۷]
wiki: پیاسکی اچ یوپی