نژادپرستی بنی اسرائیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نژادپرستی بنی اسرائیل (قرآن). اعتقاد به برتری نژادی ملت یهود و اینکه آنها تافته ای جدا بافته اند و گنهکارانشان فقط چند روزی کیفر و مجازات می بینند، سپس بهشت الهی برای ابد در اختیار آنان است، یکی از دلائل روشن خودخواهی و خودپرستی این جمعیت است.
نژادپرستی بنی اسرائیل، موجب پندار اختصاص سعادت آخرت به آنان:«و لقد جاءکم موسی بالبینـت... قل ان کانت لکم الدار الاخرة عند الله خالصة من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صـدقین.» «و قطعا موسی برای شما معجزات آشکاری آورد... بگو اگر در نزد خدا سرای بازپسین یکسر به شما اختصاص دارد نه دیگر مردم پس اگر راست می گویید آرزوی مرگ کنید.» (قل ان کانت لکم)، از آنجا که قول یهود: لن تمسنا النار الا ایاما معدودة، جز چند روزی آتش با ما تماس نمی گیرد و نیز در پاسخ اینکه آمنوا بما انزل الله: ایمان بیاورید به آنچه خدا نازل کرده، گفته بودند: نؤمن بما انزل علینا، به آنچه بر خود ما نازل شده ایمان می آوریم و این دو جمله بالتزام دلالت می کرد بر اینکه یهودیان مدعی نجات در آخرتند و دیگران را اهل نجات و سعادت نمی دانند و نجات و سعادت خود را هم مشوب به هلاکت و شقاوت نمی دانند، چون بخیال خود جز ایامی چند معذب نمی شوند و آن ایام هم عبارتست از آن چند صباحی که گوساله پرستیدند.لذا خدای تعالی با خطابی با ایشان مقابله کرد که دروغگویی آنان را در دعویشان ظاهر سازد، خطابی که خود یهود بدون هیچ تردیدی آن را قبول دارد و آن این است که به رسول گرامیش دستور می دهد به ایشان بگوید: (قل ان کانت لکم الدار الآخرة) یعنی اگر خانه آخرت از آن شما است، و مراد از خانه آخرت سعادت در آخرت است برای اینکه وقتی کسی مالک خانه ای شد، به هر نحو که خوشش آید و دوست بدارد در آن تصرف می کند و به بهترین وجه دلخواه و سعادت مندانه ترین وجه وارد آن می شود، (عند الله)، یعنی مستقر در نزد خدا و یا بگو به حکم خدا یا باذن او در حقیقت این جمله نظیر جمله: ان الدین عند الله الاسلام دین نزد خدا اسلام است می باشد (من دون الناس) بر خلاف مردم، چون شما تمامی ادیان به جز دین خود را باطل می دانید (فتمنوا الموت ان کنتم صادقین)، پس آرزوی مرگ و رفتن بدان سرای را بکنید، اگر راست می گویید و این خطاب نظیر خطاب (قل یا ایها الذین هادوا ان زعمتم انکم اولیاء لله من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صادقین بگو ای کسانی که یهودی گری را شعار خود کرده اید، اگر می پندارید که تنها شما اولیاء خدائید نه مردم، پس آرزوی مرگ کنید، اگر راست می گوئید، می باشد.
نژادپرستی مانع ایمان
نژادپرستی و قوم گرایی بنی اسرائیل، مانع ایمان آنان به قرآن :«و اذا قیل لهم ءامنوا بما انزل الله قالوا نؤمن بما انزل علینا و یکفرون بما وراءه و هو الحق مصدقا لما معهم قل فلم تقتلون انبیاء الله من قبل ان کنتم مؤمنین.» «و چون به آنان گفته شود به آنچه خدا نازل کرده ایمان آورید می گویند ما به آنچه بر (پیامبر) خودمان نازل شده ایمان می آوریم و غیر آن را با آنکه (کاملا) حق و مؤید همان چیزی است که با آنان است انکار می کنند بگو اگر مؤمن بودید پس چرا پیش از این پیامبران خدا را می کشتید.»
ظلم و گردنکشی بنی اسرائیل
اعتقاد به برتری نژاد بنی اسرائیل، عامل پاسخگو نبودن یهود در برابر امانت های دیگران:«و من اهل الکتـب من ان تامنه بقنطار یؤده الیک و منهم من ان تامنه بدینار لایؤده الیک الا مادمت علیه قآئما ذلک بانهم قالوا لیس علینا فی الامیین سبیل و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون.» «و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شمری آن را به تو برگرداند و از آنان کسی است که اگر او را بر دیناری امین شمری آن را به تو نمی پردازد مگر آنکه دایما بر (سر) وی به پا ایستی این بدان سبب است که آنان (به پندار خود) گفتند در مورد کسانی که کتاب آسمانی ندارند بر زیان ما راهی نیست و بر خدا دروغ می بندند با اینکه خودشان (هم) می دانند.» لیس علینا فی الامیین سبیل، این آیه شریفه به اختلاف فاحشی که اهل کتاب در حفظ امانت ها و پیمانها داشتند اشاره می کند و می فهماند اهل کتاب در این باب در دو طرف تضاد و دو نقطه مقابل قرار دارند، بعضی حتی در یک دینار خیانت را روا نمی دارند و بعضی دیگر شتر را با بارش می بلعند و نیز اشاره می کند به اینکه طائفه خیانتکار هر چند خیانتشان یک رذیله قومی و مضر است و لیکن این رذیله در بین آنان از یک رذیله دیگر منشا گرفته، رذیله ای اعتقادی که جمله: " لیس علینا فی الامیین سبیل" آن را حکایت می کند.آری این طائفه خود را اهل کتاب و غیر خود را امی و بی سواد می خواندند، پس اینکه گفتند: بی سوادها بر ما سبیلی ندارند، معنایش این است که غیر بنی اسرائیل حق ندارد که بر بنی اسرائیل مسلط شود و به این ادعای خود رنگ و آب دین زده بودند، به دلیل اینکه قرآن دنبال جمله مورد بحث فرموده: " و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون ... "، با اینکه خود می دانند دروغ می گویند، دروغ خود را به خدا نسبت می دهند.
اعتقاد به نجات از آتش دوزخ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس