میوه تابستان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] میوه تابستان (قرآن). رزقی که همواره نزد حضرت مریم بوده رزق معمولی و عادی نبوده است و هر وقت زکریا به مریم سر می زد، میوه زمستانی را در تابستان و میوه تابستانی را در زمستان نزد او می دید.
قرآن کریم می فرماید میوه تابستانی در زمستان، در عبادتگاه مریم علیهاالسلام بوده است: «فتقبلها ربها بقبول حسن وانبتها نباتا حسنا وکفلها زکریا کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا قال یـمریم انی لک هـذا قالت هو من عند الله ان الله یرزق من یشآء بغیر حساب» خداوند ، او (مریم) را به طرز نیکویی پذیرفت، و به طرز شایسته ای، (نهال وجود) او را رویانید (و پرورش داد)، و کفالت او را به زکریا سپرد. هر زمان زکریا وارد محراب او می شد، غذای مخصوصی در آن جا میدید. از او پرسید: ای مریم! «این را از کجا آورده ای؟! » گفت: «این از سوی خداست. خداوند به هر کس بخواهد، بیحساب روزی می دهد». (زکریا علیه السلام، میوه های غیر فصل را در نزد مریم علیهاالسلام مشاهده می کرد. میوه تابستان در زمستان و میوه زمستان در تابستان. )
معنای محراب
کلمه محراب به معنای جائی است که مخصوص عبادت باشد، حال چه در مسجد باشد، و چه در خانه. راغب در مفردات می گوید: محراب مسجد را بقول بعضی از این جهت محراب خوانده اند که آنجا جای حرب و ستیز نمودن با دشمن و با هوای نفس است و بعض دیگر گفته اند: بدین جهت محراب خوانده شده که انسان جا دارد که در آنجا حریب یعنی بریده از کارهای دنیا و پراکندگی خاطر باشد. بعضی دیگر گفته اند: اصل در این کلمه، محراب خانه بوده که به معنای صدر مجلس و بالای خانه است و سپس در مسجد استعمالش کرده صدر مسجد را هم محراب مسجد خواندند.بعضی دیگر گفته اند: در اصل لغت، کلمه محراب نامگذاری شده برای محل عبادت در مسجد، و این نام مخصوص صدر مجلس در مسجد است، چیزی که هست در صدر، سایر مجالس هم استعمال شده، جائی را هم که شبیه به محراب مسجد است محراب خوانده اند. بنظر می رسد این احتمال از سایر احتمالات صحیح تر باشد، برای اینکه قرآن هم آن را در محراب معبدها استعمال کرده، و فرمود: «یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل» (آنها هر چه سلیمان میخواست برایش درست میکردند، معبدها، تمثالها) این بود گفتار راغب.
← مذبح
در تاریخ آمده است، پدر مریم ( عمران ) قبل از تولد او چشم از جهان فرو بست و مادر او را بعد از تولد به بیت المقدس نزد دانشمندان و علمای یهود آورد و گفت : این کودک هدیه به بیت المقدس است، سرپرستی او را یک نفر از شما به عهده بگیرد، و چون آثار عظمت در چهره او نمایان بود و در خاندان شایسته ای متولد شده بود، گفتگو در میان دانشمندان بنی اسرائیل در گرفت و هر یک می خواست افتخار سرپرستی مریم، نصیب او شود، سرانجام طی مراسم خاصی زکریا کفالت او را بر عهده گرفت.
خدمت در بیت المقدس
...

پیشنهاد کاربران

بپرس