مدل عمومی تدریس

پیشنهاد کاربران

مدل عمومی تدریس
General teaching model
:[ اصطلاح علوم تربیتی]معروفترین الگو برای تدریس، الگوی عمومی تدریس است. این الگو نخستین بار توسط رابرت گلیزر ( Rabert Glazer ) مطرح گردید و بعدها کسان دیگری از جمله راجز ( Rojer Robinson ) در سال 1971 تغییراتی در آن به وجود آوردند. این الگو درعین سادگی، فرایند تدریس را به خوبی توصیف می کند، و به معلم در سازمان دادن فرایند تدریس کمک می نماید. در الگوی عمومی تدریس، فرایند تدریس را می توان به پنج مرحله به شرح زیر تقسیم کرد:
...
[مشاهده متن کامل]

1 - تعیین هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری
2 - تعیین رفتار ورودی و ارزشیابی تشخیصی
3 - سازماندهی شرایط و موقعیت آموزشی
5 - ارزشیابی و سنجش عملکرد
از آنجا که این الگو، قابل پیاده شدن در تمام سطوح آموزش و پرورش، و در تمام دروس می باشد. به همین دلیل، این الگو الگوی عمومی تدریس نامیده شده است. از معایب بزرگ این الگو، نامشخص بودن روابط معلم و شاگرد و شرایط و منابع آموزشی است.