سلیمانیه

/soleymAniyye/

لغت نامه دهخدا

سلیمانیه. [ س ُ ل َ / ل ِ نی ی َ ] ( اِخ ) اتباع سلیمان بن جریر از فرق زیدیه همان جریریه معتقد به اینکه امامت بشوری حاصل میشود و همین که دو نفر اخیار امت بر آن اتفاق کردند شرعی است. امامت مفضول یعنی امامت ابوبکر و عمر را قبول داشتند و میگفتند که مسلمین با اینکه در بیعت امیرالمؤمنین علی ترک اصلح کرده اند، فاسق و کافر شمرده میشوند. ( مقالات اشعری ص 48 و الفرق ص 23 و از خاندان نوبختی ص 253 و 257 ). فرقه ای از زیدیها. ( الانساب سمعانی ). رجوع شود بجریریه.

فرهنگ فارسی

۱ - یکی از لواهای کشور عراق ( عرب ) میباشد . این شهر کردنشین و در منطقه کوهستانی شمال عراق - قرب مرز ایران - واقع است و آن شامل ۴ قضا است . ۲ - قضای سلیمانیه دارای ۷۶۲۵۷ تن سکنه و شامل ۴ ناحیه است : نانجرو قره طاغ سورداش بازیان . ۳ - مرکز قضای اخیر هم سلیمانیه نام دارد که حدود ۱٠٠٠٠ تن سکنه آنست و آن نزدیک سر حد ایران و در راه کاروانی بین بغداد و تبریز قرار دارد. اکثر سکنه آن کردند .
اتباع سلیمان بن جریر از فرق زیدیه همان جریریه معتقد باینکه امامت بشوری حاصل میشود .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سلیمانیه از فرقه های زیدیه می باشد.
فرقه سلیمانیه از انشعاب های زیدیه و پیروان سلیمان بن جریر به شمار می‏ روند.
عقاید سلیمان
سلیمان، امامت را شورایی می‏ دانست که با بیعت مردم، بلکه دو مرد از بزرگان مسلمانان با فردی به عنوان امام منعقد می‏ شود. وی امامت مفضول را با وجود فرد افضل، صحیح می‏ دانست.
← قبول داشتن ابوبکر و عمر توسط سلیمان
سلیمانیه از فرقه‏ های شیعه به شمار نمی‏ رود؛ زیرا قائل به خلافت ابوبکر و عمر می ‏باشد.

دانشنامه عمومی

سلیمانیه ( به کردی: سلێمانی ) ( به عربی: السلیمانیة ) شهری در مرکز استان سلیمانیه در شرق اقلیم کردستان عراق است. سلیمانیه در نزدیکی مرز ایران و عراق و در فلات ایران قرار دارد. شهر مدرن سلیمانیه در سال ۱۷۸۴ توسط شاهزاده کرد عثمانی، ابراهیم پاشا بابان تاسیس شد، او نام شهر را به نام پدرش سلیمان پاشا نامگذاری کرد. از سلیمانیه به عنوان یکی از قطب های مهم علمی کشور عراق یاد می شود. گویش اکثر مردم سلیمانیه سورانی است بیشتر ساکنان سلیمانیه را کردها تشکیل می دهند، همچنین این شهر مرکز ملی گرایی کردی و ادبیات کردی است. [ ۳]
سلیمانیه از بدو تأسیس همواره مرکز شاعران، نویسندگان، مورخان، سیاستمداران، دانشمندان و خوانندگانی چون نالی، محوی، بختیار علی بوده است؛ سلیمانیه پایتخت حکومت تاریخی بابان از سال ۱۷۸۴ تا ۱۸۵۰ بود.
شهر سلیمانیه در شهرستانی به نام سلیمانیه واقع شده است. بخش های این شهرستان عبارت اند از بازیان، سرچنار، قره داغ و تانجه رود. این شهرستان دارای ۳۲۵ روستاست. رودخانه های قلیاسان، تانجه رود و سرچنار از این شهرستان می گذرند.
سلیمانیه از سوی شمال باختری با کوه های ازمر ( ۱۷۰۲ متر ) و گویژه ( ۱۵۲۴ متر ) محصور می شود و رشته کوه گله زرده نیز در پیرامون آن قرار دارد. در جنوب سلیمانیه کوه برانان ( ۱۳۷۳ متر ) و در خاور این شهر دشت سلیمانیه قرار دارد. این دشت ۴۵ کیلومتر درازا و ۱۵ کیلومتر پهنا دارد. شهر سلیمانیه در بلندای ۸۵۳ متری از سطح دریا واقع شده و آب و هوای آن مدیترانه ای است که زمستان های سرد و بارانی و تابستان های گرم و خشک دارد. رودخانهٔ تانجه رود از جنوب آن می گذرد. [ ۴]
شش محلهٔ اصلی قدیمی آن عبارت اند از: کانی آسکان، گویژه، مَلکَندی، سرشقام، چهارباغ و دَرگَزین. [ ۴]
درهٔ شهرزور ( شاره زوور ) که شهر سلیمانیه بعدها در آن بنیاد شد در زمان صفوی در دست صفویان بود. آنان ادارهٔ محلیِ این دره را به خاندان اردلان سپردند که در سنندج مستقر بودند. [ ۵]
قلعهٔ سلیمانیه را در سال ۱۷۸۶ ابراهیم پاشا بابان، فرمان روای شهرزور، بنیاد نهاد. وی این شهر را به نام پدر خود، سلیمان پاشا، «سلیمانیه» نامید و گروهی از قبیله های کردِ بابان را به آن دژ تازه کوچاند. این دژ به همراه همهٔ روستاهای پیرامونش بنا به پیمان ۱۱۵۹ هـ. ق. میان نادرشاه افشار و دولت عثمانی به ایران تعلق گرفت.
عکس سلیمانیهعکس سلیمانیهعکس سلیمانیهعکس سلیمانیهعکس سلیمانیهعکس سلیمانیه

سلیمانیه (سیرجان). سلیمانیه روستایی در دهستان نجف آباد بخش مرکزی شهرستان سیرجان استان کرمان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱٬۰۹۴ نفر ( ۳۱۴خانوار ) بوده است. [ ۱]
عکس سلیمانیه (سیرجان)

سلیمانیه (کرمانشاه). سلیمانیه ( کرمانشاه ) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه در استان کرمانشاه ایران است.
این روستا در دهستان دورود فرامان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۱ نفر ( ۲۶۸ خانوار ) بوده است. این روستا یکی از پرجمعیت ترین روستاهای دهستان دورود فرامان می باشد. مردم این روستا به زبان لکی صحبت می کنند. مردم این روستا اکثرا به کار کشاورزی و دامپروری و ترابری مشغول هستند.
عکس سلیمانیه (کرمانشاه)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

فرمانداری و شهری در ناحیۀ کردستان، در شمال عراق، با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت (۱۹۹۵). مدت ها مرکز فرهنگی و اقتصادی کردستان عراق بود.

پیشنهاد کاربران

سلیمانیه ( جریریه ) . یکی از فرق مهمی که در دامن تشیع ظهور و بروز جدی پیدا کرد و تا امروز ادامه دارد و از فرق شیعی محسوب شده، ولی بر ضد جریان و مسیر امامیه واقع شده اند. فرقه سلیمانیه ( جریریه ) ( Jryryh ) است که در این مقاله با آن آشنا می شویم.
...
[مشاهده متن کامل]


رهبر فرقه سلیمانیه
سلیمان بن جریر الرقی موسس مقاله سلیمانیه یا جریریه است[1]. این فرقه از زیدیه در زمان منصور دوانقی ظاهر شد[2]. او را از متکلمین زیدیه و فقهاء شمرده اند. [3] او مردم را به مکتب زیدیه می خوانده است[4] و مناظراتی با هشام بن حکم در مجلس متکلمین در محضر هارون داشته[5] و نیز از کسانی که به دربار هارون عباسی خدماتی شایسته نموده است .
از این اعمال و اعتقادات او به دست می آید که او در اعتقاد زیدی بوده ولی در عمل عباسی بوده و در هر صورت با امامیه رابطه ای جز خصومت و بغض و عناد ندارد[6].

تقابل و اشتراک فرق زیدی
زیدیه عمدتا به سه فرقه جارودیه و بتریه و سلیمانیه منشعب شده و در این مسیر دو فرقه سلیمانیه و بتریه نزدیکی بیشتری دارند بلکه بتریه به عنوان تعلیقه ای بر سلیمانیه مطرح شده یعنی در آراء کلی متأثر از سلیمانیه است[7] ولی در موارد جزئی با هم اختلاف دارند اما فرقه جارودیه در برابر سلیمانیه و بتریه واقع می شود و متاثر از هم نیستند. با بیان اعتقادات سلیمانیه تقابل و اشتراک این فرق روش می شود.

مهمترین عقائد سلیمان و سلیمانیه
اعتقاداتی که در مورد شخص سلیمان و نیز سلیمانیه آمده در مورد امامت و مسائل پیرامونی آن است که به ترتیب به آنها اشاره می کنیم:
1. در مورد نحوه انتخاب امام: قائل به انتخاب شورائی بوده و به نحو عقد اجرا می شود و حداقل رأی دهندگان یا به عبارتی بیعت کننده گان می توانند دو نفر از بزرگان مسلمین برای شخصی که صلاحیت این مقام را دارد باشند و در واقع شخصی که با بیعت به مسند خلافت می رسد خلیفه است. [8]
2. از تحلیل و قبول خلافت در صدر اسلام به قاعده کلی در این مساله رسیده اند و گفته اند با وجود افضل ( شخص سزاوارتر به امامت ) می توان به امامت مفضول ( شخص پایین تر از دیگری در سزاواری به خلافت ) قائل شد. در صورتی که افضل راضی باشد. [9]
تحلیل خلافت در صدر اسلام را این گونه بیان می کنند: علی بن ابی طالب ( ع ) امام بود ولی ابوبکر و عمر با بیعت به خلافت رسیدند و البته این بیعت اجتهاد خطائی بود که صورت گرفت ولی امامت این دو ثابت است نه باطل. ( سلیمان به امامت این دو نفر اقرار کرده است )
اما علاوه بر بیعت با این دو تن، عامل دیگر را در صحت خلافت ایشان رضایت امیرالمومنین علی ( ع ) به خلافت این دو اعلام کرده اند. [10]
این مطلب از مناظره او با هشام بن حکم شاگرد امام صادق ( ع ) معلوم می شود. در مناظره ای که در محضر هارون عباسی برای به شکست کشاندن هشام ترتیب داده شده بود، سلیمان بن جریر از هشام سوالش را این گونه عنوان نمود: در مورد کلام علی ( ع ) به ابوبکر که گفته است: یا خلیفه رسول الله، چه می گویی. آیا او در این کلام صادق است یا دروغگو ( اگر صادق است پس به خلافت ابوبکر رضایت داده است و اگر دروغگوست چگونه می تواند ادعی عصمت و بالتبع امامت کند ) : هشام با جوابی منطقی و با شواهدی قرآنی جوابی دندان شکن به سلیمان داد، به این ترتیب:
اولا چه دلیلی بر این مطلب داری که امیرالمومنین علی ( ع ) خطاب به ابوبکر فرموده باشد یا خلیفه رسول الله ( این مطلبی است که به اثبات نرسیده تا با آن به استدلال بپردازی )
ثانیا اگر هم ثابت شود که ایشان چنین فرمایشی داشته اند کاذب نبوده و نیز به عصمت ایشان لطمه وارد نمی شود زیرا ابراهیم ( ع ) در مقام دفاع وقتی متهم به بت شکنی شد فرموده است: این کار را بزرگ بتان انجام داد ( در حالی که ابراهیم بتها را شکسته بود و به غرض احتجاج با بت پرستان این مطلب را فرمود ) و نیز یوسف ( ع ) که به قافله فرمود: ای قافله شما سارق هستید ( در حالی که آن قافله به اعتبار جام عزیز مصر دزد نبود بلکه خود یوسف دستور به جاسازی آن در اساسیه بنیامین داده بود تا او را نزد خود نگه دارد ) در مورد ما نیز اگر چنین سخنی از امیر المومنین ثابت شود دروغ نیست ولی به دلائلی مختلف به قصد رضایت از خلافت ابوبکر نبوده بلکه می تواند به اعتقاد مخاطب این گونه بیانی داشته باشند. [11]
3. بیعت با ابوبکر و عمر خطائی است که به حد کفر و فسق نمی رسد بلکه اجتهادی خطا بوده نه به ایمان ضرری می زند و نه به عدالت و به همین سبب بیعت کنندگان با ایشان را تکفیر نمی کنند و عمل ایشان را موجب فسق نمی دانند.
نکته: این دو مطلب مورد وفاق بتریه و خلاف جارودیه است. [12]
4. عثمان قبل از فسادی که در حکومت به بار بیاورد مانند ابوبکر و عمر بوده یعنی به خلافت سزاوار نبود ولی خلافت او به بیعت تصحیح شد و در مورد او نیز اجتهادی غیر مصیب صورت گرفته ولی بعد از فساد او در حکومت که منجر به قتل او شد کافر گشت. [13]
نکته: این تفصیل بر خلاف نظریه بتریه است زیرا بتریه در مورد عثمان توقف کرده است.
5. محارب با امیرالمومنین علی ( ع ) را کافر می دانند. [14]
6. عائشه و طلحه و زبیر را تکفیر کرده اند زیرا ایشان سرکرده محاربان جمل بر علیه امام علی ( ع ) را تشکیل می دادند. [15]
7. همانطور که گفته شد، سلیمانیه از فرق زیدیه است پس باید به امامت زید بن علی ( ع ) معترف باشند. [16]

نظر اهل سنت در مورد سلیمان و نظریات او
در دو مورد از اعتقادات سلیمان دو نظر متضاد در مورد او داده شده
1. در مورد خلافت ابوبکر و عمر در این مبحث او به تأیید اهل سنت پرداخته. زیرا در واقع نظر اصلی اهل سنت در خلافت را بیان کرده است گر چه اهل سنت او را بخاطر تکفیر عده ای از عشره مبشره تکفیر کرده اند.
2. درمورد تکفیر عثمان و عائشه و طلحه و زبیر: سمعانی از علماء اهل سنت در این قسمت که می رسد ناراحت شده و در ضمن کلامی، سلیمان بن جریر را تکفیر می کند و می گوید: مشهور است که پیامب . . .

بپرس