روان شناسی تبلیغات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تبلیغ یعنی اشاعه، ترویج، تکثیر و رساندن صحیح یک مطلب به دیگران. اگر تبلیغات، با قید اسلامی به کار برده شود، معنا و تعریف دقیق تر پیدا می کند. که عبارت است از هر گونه فعالیت نظام مندی که به طور مستقیم به قصد گسترش علمی، عاطفی، و رفتاری اسلام، در سطح یا عمق صورت می پذیرد. از روان شناسان تبلیغات نیز معانی متفاوتی به ذهن می آید. منظور ما در اینجا بررسی قوانین روان شناختی و مباحث نظری است که در تبلیغات کاربرد دارد. و به قوانینی اشاره می کنیم که از شاخه های مختلف روان شناسی گرفته شده و در تبلیغات به کار می رود.
«تبلیغات» و «روان شناسی تبلیغات» هر کدام معانی و کاربردهای گوناگونی دارند که توضیح آنها، جهت گیری این نوشتار را مشخص تر می کند. این موضوع از مباحث روان شناسی اجتماعی است. تعاریفی که محققان از تبلیغات ارائه کرده اند چندان بر هم منطبق نیستند.
گلاین برگ، سفر، ترجمه کاردان، ۱۳۷۷، ص۴۲۶.
تبلیغات نوعی پیام رسانی است. در هر پیام رسانی، چند رکن وجود دارد که عبارتند از: الف) پیام دهنده؛ ب) پیام؛ ج) پیام گیرنده؛ د) ابراز پیام رسانی.این، تقسیم بندی بسیار ساده و رایجی است که در کتاب های ارتباطات آمده است، و در مطالعه روان شناسی تبلیغات نیز به کار می آید، با این تفاوت که در روان شناسی تبلیغات، «زمینه های روانی و اجتماعی ارسال و دریافت پیام» نیز بسیار مهم است و همانند یکی از ارکان، به تفصیل، جای مطالعه دارد. بدین روی، قوانین روان شناختی قابل استفاده در تبلیغ را در پنج فصل می توان ارائه کرد. ما در اینجا به اختصار، و فهرست وار به بعضی از این قوانین اشاره خواهیم کرد.
← پیام دهنده
یکی از شیوه های یادگیری مشاهده ای (observational learning)؛ یادگیری اجتماعی (Social learning) است. آلبرت باندورا، (Albert bandura) روان شناس معروف کاندایی، این شیوه را به تفصیل مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است. این روش، در واقع مهم ترین نوع یادگیری انسان است. یادگری اجتماعی مترادف با تقلید نیست؛ بلکه روشی است که در آن، تفکر درونی و نگرش های فرد، مشاهدات او را تفسیر می کند؛ به طور مثال اگر فردی ببیند کسی که جلوتر از او حرکت می کند، پایش در گودالی رفت و به زمین خورد، او از رفتن به آن مسیر، خودداری می کند.یادگیری مشاهده ای چهار فرایند دارد:۱) توجه؛۲) یاد داری؛۳) باز آفرینی حرکتی؛۴) انگیزش.
← توجه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس