حکمه القران و الحضاره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حکمة القرآن و الحضارة (کتاب). کتاب «حکمة القرآن و الحضارة» نوشته نذیر حمدان و به زبان عربی است.
در این کتاب به چیستی، ویژگی ها، زیبایی شناسی و آثار و نتایج تمدنی حکمت قرآنی و بطور کلی به حکمت شناسی در قرآن پرداخته شده است. نویسنده ابتدا به بیان معنای لغوی و اصطلاحی «حکمت» و تحولاتی که در معنای آن به وجود آمده اشاره می کند. پس از آن به بیان مترادف بودن واژگان حکمت و فلسفه و نیز امکان تفاوت نهادن میان این دو می پردازد. ارتباط حکمت با علوم، فلسفه و علم در عصر حاضر، تعارضات فلسفه، حکمت و فلسفه اسلامی، فیلسوفانی که در صدد جمع بین دین و فلسفه بوده اند نظیر ابن حزم، کندی و...،معنای واژه های: الهام، حکمت و نبوت مطالبی است که در مدخل کتاب بدانها پرداخته شده است. دلیل متصف شدن قرآن به واژه حکیم، معنای حکمت و حکیم، دیدگاه عالمان درباره معنای واژه «حکمت» در قرآن و وجوه چندگانه ای که درباره معنای آن ذکر کرده اند، توصیف قرآن به عنوان احکم الحاکمین ، حکمت « الله » و برخی صفات مشابه آن، مظاهر حکمت الهی (در خداوند و صفات و افعالش، در انسان، در انبیاء و نبی مکرم اسلام -صلی الله علیه و آله وسلّم-، در تشریع و...)، محمد - صلی الله علیه و آله وسلّم - پیام آور حکمت و آموزگار آن، حکمت و جوامع الکلم، حکمت امتحان و آزمایش، حکمت تجربه و آزمون و نمونه هایی از تجارب و آزمونهای ارائه شده در قرآن، اهمیت مجربات در اسلام، حکمت و حد وسط و اعتدال در قرآن، حکمت و علت تشریع، تفاوتهای علت و حکمت، ماهیت حکمت قرآنی و خصائص و ویژگی های آن، زیبایی حکمت قرآنی و غیره از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است. مؤلف کوشیده است عالی ترین مظاهر حکمت اسلامی را از آیات قرآنی اقتباس نماید.

[ویکی نور] حکمه القرآن و الحضاره. حکمة القرآن و الحضارة نوشتۀ نذیر حمدان و به زبان عربی است.در این کتاب به چیستی، ویژگی ها،زیبایی شناسی و آثار و نتایج تمدنی حکمت قرآنی و بطور کلی به حکمت شناسی در قرآن پرداخته شده است.نویسنده ابتدا به بیان معنای لغوی و اصطلاحی «حکمت» و تحولاتی که در معنای آن به وجود آمده اشاره می کند.پس از آن به بیان مترادف بودن واژگان حکمت و فلسفه و نیز امکان تفاوت نهادن میان این دو می پردازد.ارتباط حکمت با علوم،فلسفه و علم در عصر حاضر، تعارضات فلسفه، حکمت و فلسفه اسلامی،فیلسوفانی که در صدد جمع بین دین و فلسفه بوده اند نظیر ابن حزم، کندی و...، معنای واژه های:الهام، حکمت و نبوت مطالبی است که در مدخل کتاب بدانها پرداخته شده است.
دلیل متصف شدن قرآن به واژه حکیم، معنای حکمت و حکیم، دیدگاه عالمان دربارۀ معنای واژۀ «حکمت» در قرآن و وجوه چندگانه ای که دربارۀ معنای آن ذکر کرده اند، توصیف قرآن به عنوان احکم الحاکمین، حکمت «اللّه» و برخی صفات مشابه آن، مظاهر حکمت الهی(در خداوند و صفات و افعالش،در انسان، در انبیاء و نبی مکرم اسلام(صلی اللّه علیه و آله و سلم)،در تشریع و...)، محمد(ص)پیام آور حکمت و آموزگار آن، حکمت و جوامع الکلم، حکمت امتحان و آزمایش، حکمت تجربه و آزمون و نمونه هایی از تجارب و آزمونهای ارائه شده در قرآن، اهمیت مجرّبات در اسلام، حکمت و حد وسط و اعتدال در قرآن، حکمت و علّت تشریع، تفاوتهای علت و حکمت، ماهیت حکمت قرآنی و خصائص و ویژگی های آن،زیبایی حکمت قرآنی و غیره از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.مؤلف کوشیده است عالی ترین مظاهر حکمت اسلامی را از آیات قرآنی اقتباس نماید.
کتاب دارای یک مقدمه در بیان اهمیت و دشواری بحث دربارۀ این موضوع و نیز دلیل نیاز به بحث در این موضوع می باشد.سپس در «المدخل الی عمومیات الحکمة و الفلسفة» به عناوین ذیل می پردازد:الحکمة لغة و اصطلاحات و تطورا، الحکمة و الفلسفة، الحکمة الاسلامیة و الفلسفة الاسلامیة، الالهام و الحکمة و...
پس از آن وارد موضوعات اصلی می شود که عبارتند از:القرآن الحکیم...و لماذا؟ الحکم بمعنی الحکمة و السیاسة و القرآن، احکم الحاکمین و القرآن، حکمة الأنبیاء و القرآن، محمد(ص)رسول الحکمة و معلمها...و القرآن،إنسانیة الحکمة و القرآن، حکمة الإختبار و القرآن، حکمة التجربة و الخبرة...و القرآن، الحکمة و الوسطیة ...و القرآن، حکمة السخریة...و القرآن، حکمة التعلیل و السببیة...و القرآن،
حکمة بالغة، الحکمة سبیل الی الحکمة و الحکمة و المستشرقون.هریک از این موضوعات کلی خود مشتمل بر عناوین جزئی دیگری می باشد.

[ویکی فقه] حکمه القرآن و الحضاره (کتاب). کتاب «حکمة القرآن و الحضارة» نوشته نذیر حمدان و به زبان عربی است.
در این کتاب به چیستی، ویژگی ها، زیبایی شناسی و آثار و نتایج تمدنی حکمت قرآنی و بطور کلی به حکمت شناسی در قرآن پرداخته شده است. نویسنده ابتدا به بیان معنای لغوی و اصطلاحی «حکمت» و تحولاتی که در معنای آن به وجود آمده اشاره می کند. پس از آن به بیان مترادف بودن واژگان حکمت و فلسفه و نیز امکان تفاوت نهادن میان این دو می پردازد. ارتباط حکمت با علوم، فلسفه و علم در عصر حاضر، تعارضات فلسفه، حکمت و فلسفه اسلامی، فیلسوفانی که در صدد جمع بین دین و فلسفه بوده اند نظیر ابن حزم، کندی و...،معنای واژه های: الهام، حکمت و نبوت مطالبی است که در مدخل کتاب بدانها پرداخته شده است. دلیل متصف شدن قرآن به واژه حکیم، معنای حکمت و حکیم، دیدگاه عالمان درباره معنای واژه «حکمت» در قرآن و وجوه چندگانه ای که درباره معنای آن ذکر کرده اند، توصیف قرآن به عنوان احکم الحاکمین ، حکمت « الله » و برخی صفات مشابه آن، مظاهر حکمت الهی (در خداوند و صفات و افعالش، در انسان، در انبیاء و نبی مکرم اسلام -صلی الله علیه و آله وسلّم-، در تشریع و...)، محمد - صلی الله علیه و آله وسلّم - پیام آور حکمت و آموزگار آن، حکمت و جوامع الکلم، حکمت امتحان و آزمایش، حکمت تجربه و آزمون و نمونه هایی از تجارب و آزمونهای ارائه شده در قرآن، اهمیت مجربات در اسلام، حکمت و حد وسط و اعتدال در قرآن، حکمت و علت تشریع، تفاوتهای علت و حکمت، ماهیت حکمت قرآنی و خصائص و ویژگی های آن، زیبایی حکمت قرآنی و غیره از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است. مؤلف کوشیده است عالی ترین مظاهر حکمت اسلامی را از آیات قرآنی اقتباس نماید.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه در بیان اهمیت و دشواری بحث در باره این موضوع و نیز دلیل نیاز به بحث در این موضوع می باشد. سپس در «المدخل الی عمومیات الحکمة و الفلسفة» به عناوین ذیل می پردازد: الحکمة لغة و اصطلاحات و تطورا، الحکمة و الفلسفة، الحکمة الاسلامیة و الفلسفة الاسلامیة، الالهام و الحکمة و...پس از آن وارد موضوعات اصلی می شود که عبارتند از: القرآن الحکیم... و لماذا؟الحکم بمعنی الحکمة و السیاسة و القرآن، احکم الحاکمین و القرآن، حکمة الانبیاء و القرآن، -محمد صلی الله علیه و آله وسلّم - رسول الحکمة و معلمها... و القرآن، انسانیة الحکمة و القرآن، حکمة الاختبار و القرآن، حکمة التجربة و الخبرة... و القرآن، الحکمة و الوسطیة... و القرآن، حکمة السخریة... و القرآن، حکمة التعلیل و السببیة... و القرآن، حکمة بالغة، الحکمة سبیل الی الحکمة و الحکمة و المستشرقون. هریک از این موضوعات کلی خود مشتمل بر عناوین جزئی دیگری می باشد.در «الخاتمه» هم به عناوین: ماهیة الحکمة القرآنیة، خصائص الحکمة القرآنیة و مزایاها، جمالیة الحکمة القرآنیة و النتایج الحضاریة و الآثار للحکمة القرآنیة، پرداخته شده و در پایان کتاب هم فهرست مطالب آن درج شده است.
نسخه شناسی
نویسنده کتاب آقای نذیر حمدان است. این کتاب در قطع وزیری با جلد شومیز در ۳۱۳ صفحه نخستین بار در سال ۱۴۱۶ ه- ۱۹۹۵ م از سوی انتشارات «دار الکلم الطیب» و «دار ابن کثیر» دمشق- بیروت به چاپ رسیده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس