حروف مقطعه قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حروف مقطعه قرآن. حروف مقطعه قرآن، حروف واقع در آغاز بعضی از سوره های قرآن؛ فواتح سور است.
چهارده حرف از حروف الفبای عربی که در آغاز ۲۹ سوره آمده اند و به صورت جدا جدا تلفظ می شوند «فواتح سور»، «حروف مقطعه» یا «حروف نورانی قرآن» نامیده می شوند. مجموع این حروف (با حذف موارد تکرار) ۱۴ حرف است که در عبارت های مختلفی آنها را جمع کرده اند، مانند: «نص حکیم قاطع له سر»، «الم یسطع نور حق کره»، «طرق سمعک النصیحة»، «صن سرا یقطعک حمله»، «علی صراط حق نمسکه».
تعداد حر ف های حروف مقطعه
حروف مقطعه ابتدای سوره ها حداقل یک و حداکثر پنج حرفی هستند:یک حرفی: ص؛ ق؛ ن. دو حرفی: طه؛ طس؛ یس؛ حم. سه حرفی: الم؛ الر؛ طسم. چهار حرفی: المص؛ المر. پنج حرفی: کهیعص؛ حمعسق.
اختلاف بصریین با کوفیین
بصریین هیچ یک از حروف مقطعه فواتح سور را آیه مستقل ندانسته اند، اما کوفیین برخی را آیه مستقل دانسته اند، که تعیین آنها، توقیفی است نه قیاسی.
چند نظر در تفسیر حروف مقطعه
...

پیشنهاد کاربران

تعداد حروف سامانه های الفبا در زبان های عربی و فارسی ۲۸ و ۳۲ تا نیستند بلکه ۲۹ و ۳۳ تا. زیرا حرف آ ، یک حرف مستقل می باشد و از طریق کلاه گذاشتن روی سر حرف ا، ایجاد نشده است. و حرف آ حرف اول واژه های آغاز و آدَم می باشد. واژه آغاز دو معنای اصلی و ریشه ای دارد ؛ یکی شروع آفرینش جهان های موازی و مساوی و بیشمار و دیگری شروع سفر مقطعی و نزولی و صعودی محتوای هرکدام از آنها بطور یکسان و برابر بین نظام های احسن آفرینش مبداء و معاد. لذا مبداء و معاد به معنای آغار و پایان راه نمی باشند بلکه به معنای برترین حالت و نظام احسن آفرینش قبل از شروع سفر و پس از پایان آن.
...
[مشاهده متن کامل]

واژه فارسی آدَم در اصل و ریشه نام مرد اولیه نبوده است بلکه یک بینش و باور بوده و معنای آن عبارت بوده است از دَم زندگی بخش آغازین که گرمای حیات بخش آن در کلیه جهات و بسوی بیکرانی هرگز به سردی نمی گراید و شعله های آتش آن هرگز خاموش نخواهند شد. اگر حرف آ را حرف اول در زبان های عبری و عربی و فارسی در نظر بگیریم ، آنگاه معادل عددی هرکدام از حروف یک قدم بسوی راست ( انتقال به راست ) حرکت خواهد کرد. به عنوان مثال حرف ب دیگر معادل با عدد دو نخواهد بود بلکه عدد سه. این موضوع شاید در بازی های کابالا و ابجد نقش مهمی را بازی کند. حال در همین زمینه یک مثال : حروف مقطعه چهارده گانه به شکل زیر از راست به چپ در کنار هم نوشته می شوند :
ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن و ی
تعداد ده تا از این حروف هرکدام از سه حرف ساخته شده اند، به عنوان مثال حرف الف از " ا - ل - ف " و حرف طین از " ط - ی - ن " و چهار تا از آنها فقط از یک حرف و یا دو حرف ساخته شده اند : ح ر ه ی
این چهار حرف هم می توانند به شکل منفرد و هم به شکل دوتایی تلفظ شوند به شکل : حا - را - ها - یا.
حال در ردیف حروف چهارده گانه میتوان بجای هر کدام از ده حروف که خود از سه حرف ساخته شده اند عدد۳ و بجای چهار حرف دیگر یک بار عدد ۱ گذاشت و یک بار دیگر دو عدد ۱ در کنار هم به شکل ۱۱. آنگاه شکل عددی این حروف در حالت اول از سمت راست به چپ به صورت زیر در خواهد آمد :
۳ ۱ ۱ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ ۱ ۱
حال اگر بجای عدد ۳ یک بار حرف پ ( بدون در نظر گرفتن حرف آ به عنوان آغاز ) و یک بار حرف ب ( با در نظر گرفتن حرف آ به عنوان آغاز ) جایگزین نماییم ، آنگاه به دو تصویر زیر دست خواهیم یافت:
پاپا و بابا. البته هردو به شکل کشیده. این سری اعداد را می توان سه بار به شکل سال نوشت : ۱۳۳۳ ( هجری شمسی و یا قمری ) و دو عدد باقی مانده ۱۳ خواهد بود. حال باید دید که در جوامع و کشور های مسلمان نشین در سال ۱۳۳۳ و ماه سیزدهم ( مشروط براینکه در آن سال ، ماه سیزدهم وجود داشته بوده باشد ) چه اتفاق مهمی رُخ یا روی داده است. خود این حقیر متولد سال ۱۳۳۳ شمسی هجری می باشم و روز و ماه تولد محرمانه ( یا به بعضی زبان های بیگانه : تاپ سیکرت ) و افشا نشده باقی خواهد ماند. در پایان امیدوارم که سر خوانندگان گرامی را بدرد نیاورده باشم.

این حقیر با احترام کامل و فرود آوردن سر تواضع و خشوع و فروتنی در پیشگاه کلیه پیروان موئمن و شریف و ارجمند و نیک پندار و نیک گفتار و نیک رفتار کلیه آئین ها و ادیان و مذاهب مختلف، بر این باورم که خداوند متعال در طول تاریخ پیدایش بشریت روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را تحت عنواین نبی و پسر و رسول برای تربیت و هدایت بشر انتخاب و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم و با واسطه. همچنین بر این باورم که تکالیف سنگین و اعمال دست و پاگیر و بازدارنده رشد و نمّو و بلوغ قوای ادراکی فهم و عقل انسان و کُندکننده احساسات و عواطف و افکار و خیالات افراد انسانی و در عوض تقویت کننده اوهامات و خرافات از قبیل ستایش و پرستش و نیایش و مناجات و دعا و عبادات و تسبیح و ذکر و طاعت و بندگی و احداث معابد و قربانی حیوانات در اطراف آنها و زیارت اماکن به اصطلاح مقدسه و تعیین قبله گاه و اوقات شرعی از طرف خداوند متعال و به امر وی و از آسمان بسان بلایا و آفات علاج ناپذیر بر وجود انسان نازل و تحمیل نگردیده اند بلکه جملگی میراث دوران حاکمیت آیین های بت پرستی می باشند و توسط بنیانگذاران ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع دینی اقتباس گردیده و بر گردن و دوش و گرده انسان بخصوص پیروان نهاده شده اند و آنهم با هدف و قصد و نیت و انگیزه باطنی زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر خویش در ذهن و زبان و خط انسان و بخصوص پیروان و در حافظه یا خاطره تاریخ و آن هم همانطور که در بالا بیان گردید نه به تبعیت و پیروی از امر و کلام خداوند متعال بلکه متاثر از پرتوهای وسوسه گر نور ظلمانی آتش سوزان شهوت غریزه طبیعی نام آوری و نامجویی و شهرت طلبی در سطوح زندگی های ابتدایی ایلیاتی و طایفه ای و قبیله ای و قومی و بین اقوام در شرائط تاریخی و اعصار مختلف باستان. هر فرد انسانی که خود با گوش های سر خود یک حرف یا دو حرف و یا سه حرف و یا بیشتر را در قالب وحی از عالم غیب دریافت ننموده باشد و مع الوصف بر این باور باشد که محتوای فلان کتاب دینی از عالم غیب در قالب وحی به گوش سر فلان فرد انسانی ابلاغ گردیده است، بدون شک و تردید چنیین فردی در لحظه باور آوردن به دام و بند و کمند شیطان افتاده است و از آن به بعد هیچ نیرویی نمیتواند اورا از آن دام نجات دهد غیر از خداوند متعال. و خداوند متعال هم قبل از آغاز آفرینش جهان های موازی و مساوی و بیشمار تصمیمات خودرا با قدرت و علم و آگاهی و اطمینان مطلق یک بار برای همیشه گرفته است و از آن لحظه به بعد، جاودانه هیچگونه تجدید نظری در آنها و کار خود نمی کند . لذا چنین فردی اگر یک روزی جهت رهایی از این دام ظلمانی و جهلانی به دعا متوصل شد، می تواند دعای خودرا به شکل زیر فرمولبندی و بر زبان جاری نماید و یا آنرا بدون سر و صدا راه انداختن در جهت جلب توجه دیگران، در ذهن و خاطر و فکر و خیال آنرا نجوا و زمزمه نماید : خداوند گرچه بر این باورم و ایمان راسخ دارم که هیچ دعایی را هیچگاه و هرگز استجاب یا برآورد نمی نمائی، با این وجود امیدوارم که در تصمیمات اولیه خود، رهایی مرا از این دام شیطانی و استجاب این دعای مرا از پیش تعیین نموده باشی و کلمه و عبارت آمین و رب العالمین را هم به دعای خود اضافه نماید و اگر هم این دنبالچه را به دعا اضافه ننمود، هیچ اشکالی نخواهد داشت.
...
[مشاهده متن کامل]

در پیشگاه خداوند متعال فقط باورها و ایمان های دست اول و فردی و خودی از اعتبار و ارزش برخودار خواهند بود و نه باور های دست دوم و غیر خودی و تقلیدی و پیروانه. به عنوان مثال فقط باور و ایمان کنفوسیوس و بودا و زرتشت و آدَم و نوآه ( نوح ) و آبراهام ( ابراهیم ) و موسا ( موسی ) و ایسا ( عیسی ) و محمد و خیلی از انسان های گم نام در طول تاریخ بشریت تاکنون و در آینده در پیشگاه خداوند متعال ارزشمند و معتبر می باشند و نه باور و ایمان تقلیدی و پیروانه فرزندان یا شاگردان یا هم رزمان و هم راهان هم عصر و پیروان آنان در اعصار بعدی تاکنون. در مورد ارزش و رتبه و سلسله مراتب افراد انسانی ، این حقیر بر این باورم و ایمان راسخ دارم که تک تک افراد انسانی در پیشگاه یا بارگاه و یا درگاه بیکران خداوند متعال بسان نقاط ناچیز و بی بُعد هندسی بطور مطلق هم ارز و هم ارزش بوده و هستند و خواهند بود و هیچ فرد انسانی نسبت به انسان های دیگر حتا به اندازه سر یک سوزن یا به اندازه کوچکترین اتم و یا یک کوارک زیر هسته ای اتمی و یا به اندازه کوتاه ترین طول موج نور نامرئی و یا به اندازه کوچکترین سیاه چاله موجود در طبیعت و کیهان، از هیچگونه ارجحیت و برتری برخوردار نبوده و نیست و نخواهد بود. همچنین بر این باورم که خداوند متعال در هیچ مکان و زمانی و در هیچ بیزمانی و بیمکانی و هرگز و هیچگاه هیچ انسانی را بابت پندارها و گفتار ها و کردار های بد دنیوی و یا هر بابت دیگری مورد استنطاق و مؤاخذه و باز پرسی و بازجوئی و ملامت و سرزنش قرار نخواهد داد و هیچ انسانی را به عذاب و جزای جهنمی محکوم و دچار و گرفتار نخواهد نمود. شریعت راستین و حقیقی و واقعی خداوند متعال دین نبوده و نمی باشد بلکه علم و در راس آنها علوم طبیعی و تجربی و ریاضیات.
در پایان اشاره ای کوتاه به حکم عقلی : این احتمال شاید قریب به یقین باشد که صراط ثلاثه اشاره داشته باشد به ادیان به اصطلاح توحیدی - ابراهیمی سه گانه که هرکدام راه خودرا حقیقی می پندارند و دیگری را تحریفی یا کپی شده. لذا هیچکدام از این سه راه نمی تواند راه خداوند باشد. راه واحد و یگانه خداوند متعال راه محتوای این کیهان و کیهان های بیشمار است که بین نظام احسن آفرینش مبداء و معاد و پس از آن بین معاد متوالی و بیشمار از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان طی می گردد و هیچگونه پایانی نخواهد داشت.
اعتقاد و باور و ایمان و امید همیشه دارای دو سرحد می باشند؛ یکی اوهامی و بریده از واقعیت عینی و دیگری حقیقی و منطبق بر واقعیت عینی و طیف وسیعی از آمیزش این دو سرحد با درجات مختلف شدت و ضعف، گاهی متمایل به سوی سرچشمه های آب زلال در این سوی واقعیت و گاهی متمایل به سوی سراب های زمزم و کوثر در آنسوی واقعیت.
لذا اعتقاد و باور و ایمان و امید به خداوند متعال به تنهایی کافی نیستند، بلکه هر فرد موئمن و معتقد و باور مندی باید ببیند که باور و ایمان وی از نوع اولی یا دومی ست، دینی ست یا علمی ؟

از ترکیب حروف جدا جدا یا گسسته و یا مقطعه چهارده تائی قرآنی به زبان عربی - فارسی می توان عبارت زیر را ساخت : حکم عقلی، صراط سه نَ.
نَ مخفف نه ( به زبان عربی : لا ) می باشد و صراط تثلیثی یا راه سه گانه از دیدگاه دین مسیحیت عبارت است از : راه پدر ؛ راه پسر و راه روح مقدس که دوار است و از یک راس مثلث به رئوس دیگر طی می شود. این حکم عقلی بر اساس یکی از آیات شریفه قرآن مجید در سوره معروف 112 یعنی لم یلد و لم یولد. . . . صراط تثلیثی یا راه سه گانه را انکار و رد نموده است و حاکی از این باور است که راه خداوند متعال واحد و یگانه می باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

بپرس