بدیع البیان لمعانی القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بدیع البیان لمعانی القرآن. بدیع البیان لمعانی القرآن تفسیری است به زبان فارسی و مبسوط که به صورت مزجی، به تفسیر سوره فاتحْه الکتاب می پردازد. که اینک به معرفی آن و مؤلفش می پردازیم.
کم تر سوره ای در قرآن است که همانند سوره حمد، توجه مفسران را به خود جلب کرده باشد. این سوره مبارکه، به جهات مختلف مورد دقت و بررسی و ژرف نگری هایی قرار گرفته است. تأکید فراوان آیات و روایات در عظمت و فضیلت این سوره، تلاوت آن در نمازهای یومیّه و فاتحْه الکتاب بودن این سوره، سبب شده تا عالمان و اندیشمندان، رساله ای مستقلی در تفسیر و تبیین این سوره مبارکه نوشته و از ابعاد مختلف و با مسلک های متفاوت، به بحث و بررسی و تحقیق بپردازند.ثمره این همه تلاش، وجود دهها اثر تفسیری مستقل، بزرگ و کوچک در تفسیر این سوره است. اندکی از این آثار به زیور طبع آراسته شده و در خدمت شیفتگان قرآن قرار گرفته است و بسیاری از آنها مخطوط مانده و از دسترس عموم خارج است.

[ویکی فقه] بدیع البیان لمعانی القرآن (ابن خاتون). بدیع البیان لمعانی القرآن اثر مـفسر شیخ شمس الدین ابوالمعانی محمد (زنده در ۱۰۵۶ ق) فرزند سدید الدین علی بن شهاب بن خاتون عاملی عینائی معروف به ابن خاتون، از علما و متکلمین امامیه جامع علوم اسلامی و وزیر عبداللّه قطب شاه می باشد.
تفسیر مورد بحث به زبان فارسی در چند جلد بزرگ است.مـفـسـر پـس از ذکر آیات قرآن مطالب خویش را تحت عنوان (مترجم گوید) می آورد، سپس با عـناوینی چون (فضیلت آیه) و (التفسیر بما قاله المفسرون) و (التفسیر بالاحادیث المرویه) و (خلاصة المعنی) با ذکر اقوال چند نفر از مفسرین بزرگ به تفسیر آیه می پردازد.جـلد اول این تفسیر شامل سوره فاتحه و نسخه عصر مؤلف دارای حواشی از مؤلف از مخطوطات کتابخانه آیت اللّه مرعشی در قم (شماره ۱۶۲۸) موجود است.

[ویکی فقه] بدیع البیان لمعانی القرآن (ابهام زدایی). بدیع البیان لمعانی القرآن ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • بدیع البیان لمعانی القرآن (زنگنه)، تألیف حسینعلی خان زنگنه، تفسیر سوره فاتحةالکتاب به صورت مزجی به زبان فارسی• بدیع البیان لمعانی القرآن (ابن خاتون)، اثر شمس الدین ابوالمعانی محمد عینائی معروف به ابن خاتون، از علما و متکلمین امامی
...

[ویکی فقه] بدیع البیان لمعانی القرآن (زنگنه). بدیع البیان لمعانی القرآن تفسیری است به زبان فارسی و مبسوط که به صورت مزجی، به تفسیر سوره فاتحْه الکتاب می پردازد. که اینک به معرفی آن و مؤلفش می پردازیم.
کم تر سوره ای در قرآن است که همانند سوره حمد، توجه مفسران را به خود جلب کرده باشد. این سوره مبارکه، به جهات مختلف مورد دقت و بررسی و ژرف نگری هایی قرار گرفته است. تأکید فراوان آیات و روایات در عظمت و فضیلت این سوره، تلاوت آن در نمازهای یومیّه و فاتحْه الکتاب بودن این سوره، سبب شده تا عالمان و اندیشمندان، رساله ای مستقلی در تفسیر و تبیین این سوره مبارکه نوشته و از ابعاد مختلف و با مسلک های متفاوت، به بحث و بررسی و تحقیق بپردازند.ثمره این همه تلاش، وجود دهها اثر تفسیری مستقل، بزرگ و کوچک در تفسیر این سوره است. اندکی از این آثار به زیور طبع آراسته شده و در خدمت شیفتگان قرآن قرار گرفته است و بسیاری از آنها مخطوط مانده و از دسترس عموم خارج است.
شرح حال مؤلف
مؤلف این اثر، حسینعلی خان زنگنه، فرزند شیخ علی خان زنگنه است.از زندگی این پسر و پدر، اطلاعات گسترده ای در دست نیست، تنها به جهت اینکه شیخ علی خان زنگنه مدت بیست سال وزیر اعظم شاه سلیمان صفوی بوده و حسینعلی خان نیز در بعضی از مناصب دولتی حضور داشته است، گوشه ای از حالات و فضایل آنها در کتاب های تاریخ و در بعضی از تراجم آمده است.از منابع موجود بدست می آیدکه شیخ علی خان زنگنه از قبیله ای به همین نام بوده است. این قبیله به جهت همبستگی و گستردگی و اتحادش، مورد توجه شاهان صفوی قرار گرفته و بزرگان این طایفه به مناصب دولتی انتخاب می شده اند. پدر شیخ علی خان آلوبالوبیگ در دربار شاه صفی صفوی، منصب میرآخوری داشته و نیز دو برادر دیگر شیخ علی خان، به نام های نجفعلی خان و شاخرخ خان هرکدام به نوبه خود منصب هایی را در دربار پادشاهان صفوی داشته اند.شیخ علی خان زنگنه و فرزندش حسینعلی خان، علاوه بر سیاست و توانایی در اداره امور مملکت، دارای علم و دانش دینی نیز بوده اند.
← اجزای دستورات دینی در اداره مملکت
بدیع البیان، تفسیری است به زبان فارسی و مبسوط که به صورت مزجی، به تفسیر سوره فاتحْه الکتاب می پردازد. این تفسیر دارای مقدمه ای است که مؤلف بعد از بیان مطالبی درباره اهمیت قرآن، به نام خود و نام اثر و روش تفسیری و کتبی که از آنها بهره مند شده، پرداخته است.وی درباره نام اثر خود و وجه تسمیه آن چنین می نویسد:و چون بیان معانی آیات شریفه - که مفسرین در تفاسیر خود ایراد نموده اند - به اسلوبی بدیع و پیرایه پذیر تحریر گردیده بود، لهذا این کتاب را بعد از تزیّن به زینت اتمام، مسمّی به بدیع البیان لمعانی القرآن نمود.روش تفسیری او - آن چنان که خود در مقدمه، به آن تصریح کرده - آن است که ابتدا آنچه از کتاب های تفسیر درباره مطلب موردنظر وجود دارد با تصریح به نام مصدر آورده و جمع بندی می کند و سپس در مبحثی جداگانه به بررسی روایاتی که در آن زمینه وارد شده می پردازد، و در انتهای هر قسمت اگر مطلب جدیدی به نظر مؤلف رسیده که در سایر تفاسیر به آن برخورد نکرده و یا توضیح و نقدی نسبت به مطالب مطرح شده دارد، با مترجم گوید شروع، و با انتهای به پایان می برد.وی در پایان هر قسمت تحت عنوان خلاصْ المعنی، به صورت مختصر و با توجه به مجموعه اقوال مفسران و روایات مأثوره، ترجمه ای تفسیرگونه از آیات مورد نظر ارایه می کند.مؤلف، در مقدمه خویش یازده کتاب را نام می برد که در تفسیرش از آنها سود برده و برای هر کدام رمزی را تعیین می کند و مطالب نقل شده از آن کتابها را با ذکر رمز آنها مشخص می نماید. او در این باره می نویسد:لهذا تفسیر مجمع البیان و جوامع الجامع و کشاف و انوار التنزیل و تفسیر شیخ ابوالفتوح رازی و منهج الصادقین ملافتح اللّه کاشانی و صافی و نورالثقلین و تفسیر الائمّْه فی هدایْه الامّْه که هر سه از تفاسیر متأخرین علمای امامیه - رضوان اللّه علیهم اجمعین - و مشتمل اند بر احادیث منسوبه به اهل بیت (ع) که از کتب اربعه و سایر کتب احادیث در تفسیر و تأویل آیات کریمه جابجا نقل نموده اند به نوعی که در تفسیر هر آیه اشاره به آن خواهدشد.البته مؤلف محترم در این اثر، روایات و مطالب زیادی از کتاب های دیگر با تصریح به نام مصدر و بدون واسطه نقل می کند که در مقدمه به آن مصادر اشاره ای ندارد، مانند: کافی، تفسیر قمی، خصال، علل الشرایع، توحید صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، جامع الاخبار و قصص الانبیأ راوندی و بعض کتب دیگر.
نگاهی به نثر بدیع البیان
...

[ویکی فقه] بدیع البیان لمعانی القرآن (عینائی). بدیع البیان لمعانی القرآن اثر مـفسر شیخ شمس الدین ابوالمعانی محمد (زنده در ۱۰۵۶ ق) فرزند سدید الدین علی بن شهاب بن خاتون عاملی عینائی معروف به ابن خاتون، از علما و متکلمین امامیه جامع علوم اسلامی و وزیر عبداللّه قطب شاه می باشد.
تفسیر مورد بحث به زبان فارسی در چند جلد بزرگ است.مـفـسـر پـس از ذکر آیات قرآن مطالب خویش را تحت عنوان (مترجم گوید) می آورد، سپس با عـناوینی چون (فضیلت آیه) و (التفسیر بما قاله المفسرون) و (التفسیر بالاحادیث المرویه) و (خلاصة المعنی) با ذکر اقوال چند نفر از مفسرین بزرگ به تفسیر آیه می پردازد.جـلد اول این تفسیر شامل سوره فاتحه و نسخه عصر مؤلف دارای حواشی از مؤلف از مخطوطات کتابخانه آیت اللّه مرعشی در قم (شماره ۱۶۲۸) موجود است.

پیشنهاد کاربران

بپرس