اهل سنت و مهدی موعود

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اندیشۀ ظهور مهدی موعود _بر خلاف پندار برخی_نه فقط ویژۀ شیعه نیست؛ بلکه بخش مهمّی از باورهای اسلامی به شمار می آید، که بر پایۀ بشارت های پیامبر گرامی اسلام (صلّی اللّه علیه واله وسلّم)، میان همۀ گروه ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است.
در حوزۀ اعتقادات اسلامی، کمتر موضوعی را می توان یافت که تا این اندازه به آن اهمیت داده شده باشد، ازاین رو در اصل اعتقاد به ظهور مهدی موعود، نوعی اتفاق نظر و وحدت فکر، شکل گرفته است.
منابع اهل سنت در مورد مهدویت
در مراجعه به منابع اهل سنت به روشنی به دست می آید در بسیاری از آن ها-با وجود برخی تحریفاتی که بویژه در دهه های اخیر در روایات مربوط به اهل بیت پیامبر (صلّی اللّه علیه واله وسلّم) در این منابع صورت گرفته است- احادیث مربوط به حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، در کانون توجه قرار گرفته است؛ به گونه ای که در بیشتر این کتاب ها، از اوصاف و زندگی حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، نشانه های ظهور، محل ظهور و بیعت، شمار یاران و دیگر موضوعات سخن به میان آمده است. این بدان گونه است که برخی از کسانی که به نوعی در بحث های مهدویت تردید کرده اند، دربارۀ اساس آن، چنین گفته اند:مشهور میان مسلمانان در طول تاریخ، این است که در آخر الزمان، مردی از اهل بیت (علیهم السّلام) ظهور کرده، عدالت را آشکار می کند. مسلمانان از او پیروی می کنند و او بر کشورهای اسلامی چیره می شود. نام او مهدی است. البته عدۀ کم شماری، از پذیرفتن اصل «مهدویّت» سر باز زده، با دلایلی سست و واهی، به انکار آن پرداخته و آن را فکری شیعی معرفی کرده اند.افزون بر روایات فراوانی که در منابع اهل سنّت به صورت پراکنده به چشم می خورد، تدوین و نگارش کتاب های حدیثی ویژۀ حضرت مهدی (علیه السّلام)، به وسیلۀ دانشمندان اهل سنّت، نیز کتاب های مفصل تحلیلی، گویای جایگاه والای «مهدویّت» نزد آنان است؛ از این رو منابع روایی اهل سنت را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
← کتاب های عمومی
۱. ↑ عبد الرحمن ابن خلدون، مقدمة العبر، ص۲۴۵.۲. ↑ سلیمان ابن الاشعث، سنن ابی داود، ص ۷۱۲.۳. ↑ علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمة، ج ۳، ص۲۶۷.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس