انتقال یادگیری transfer of leaning
کمک کردن به شاگردان برای اینکه بتوانند آنچه در مدرسه یا در هر فعالیت تربیتی فرا می گیرند در برخورد با موقعیتهای جدید و مسائل تازه به معرض اجرا قرار دهند. در اینباره نظریات مختلفی از طرف مربیان ابراز شده است در اینجا به اختصار سه نظریه مختلف را بیان می کنیم.
... [مشاهده متن کامل]
الف ) آن دسته از مربیان که پیرو روانشناسی قوا ( faculty psychology ) هستند یعنی ذهن افراد را متشکل از قوای مختلف مثل حافظ، تخیل ، تداعی معانی و استدلال و قضاوت می دانند، امرانتقال را جریانی خود به خودی و به اصطلاح اتوماتیک فرض می کنند.
ب ) ثورندایک و پیروان او عقیده دارند که وجود عناصر مشابه در دو موقعیت سبب انتقال یادگیری از یک موقعیت به موقعیت دیگر می شود به نظر ثورندایک اگر مواد موجود در دوموقعیت وروشهای معمول در آنها مشابه باشند عمل انتقال خود به خود صورت می گیرد.
ج ) انتقال یادگیری در اثر بصیرت وفهم؛ پیراون نظریه گشتالت عقیده دارند که انتقال یادگیری از مدرسه به زندگی یا از موقعیت قدیمی به موقعیت جدید وقتی صورت می گیرد که شخص یادگیرنده روابط متقابل قدیم و جدید را در کند.
کمک کردن به شاگردان برای اینکه بتوانند آنچه در مدرسه یا در هر فعالیت تربیتی فرا می گیرند در برخورد با موقعیتهای جدید و مسائل تازه به معرض اجرا قرار دهند. در اینباره نظریات مختلفی از طرف مربیان ابراز شده است در اینجا به اختصار سه نظریه مختلف را بیان می کنیم.
... [مشاهده متن کامل]
الف ) آن دسته از مربیان که پیرو روانشناسی قوا ( faculty psychology ) هستند یعنی ذهن افراد را متشکل از قوای مختلف مثل حافظ، تخیل ، تداعی معانی و استدلال و قضاوت می دانند، امرانتقال را جریانی خود به خودی و به اصطلاح اتوماتیک فرض می کنند.
ب ) ثورندایک و پیروان او عقیده دارند که وجود عناصر مشابه در دو موقعیت سبب انتقال یادگیری از یک موقعیت به موقعیت دیگر می شود به نظر ثورندایک اگر مواد موجود در دوموقعیت وروشهای معمول در آنها مشابه باشند عمل انتقال خود به خود صورت می گیرد.
ج ) انتقال یادگیری در اثر بصیرت وفهم؛ پیراون نظریه گشتالت عقیده دارند که انتقال یادگیری از مدرسه به زندگی یا از موقعیت قدیمی به موقعیت جدید وقتی صورت می گیرد که شخص یادگیرنده روابط متقابل قدیم و جدید را در کند.