المیزان فی تفسیر القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] المیزان فی تفسیر القرآن. المیزان فی تفسیر القرآن اثر علامه سیدمحمدحسین طباطبائی (۱۳۲۱-۱۴۰۲ ق) فرزند سیدمحمد طباطبائی، از اعاظم حکما و مفسران امامیه می باشد.
تفسیر مورد بحث در بیست مجلد به زبان عربی شامل تمامی قرآن کریم است. ترجمه فارسی آن نخستین بار در چهل مجلد توسط افاضل اساتید و محققین حوزه علمیه قم به عمل آمده سپس استاد سیدمحمدباقر موسوی همدانی کل این اثر را به فارسی ترجمه کرده است که کرارا در ۴۰ جلد به طبع رسیده است.تفسیر المیزان، یکی از بزرگ ترین آثار علامه طباطبایی و به حق در نوع خود کم نظیر و مایه مباهات و افتخار شیعه است و پس از تفسیر تبیان شیخ طوسی و تفسیر مجمع البیان طبرسی، بزرگ ترین و جامع ترین تفسیر شیعی و از نظر قوت مطالب علمی و مطلوبیت روش، تفسیر منحصر به فردی است.تفسیر المیزان از مهمترین و جامعترین تفسیرهای شیعه در عصر جدید و به طور مطلق یکی از چند تفسیر عمده و اساسی در قرن اخیر است و امروزه مشهورترین تفسیر نزد امامیه است.
روش نگارش
مؤلف نخست چند آیه از قرآن کریم را آورده سپس به طور مزجی قسمت قسمت از آیه را مجدد یاد می کند و به تفسیر آن می پردازد و نیز اول تحت عنوان بیان بحث هاییفلسفی، اجتماعی، تاریخی، علمی و اخلاقی پیش می آورد سپس با بحث روائی و نقل روایات سخنان خویش را پایان می بخشد.ویژگی مهم این تفسیر، روش تفسیری قرآن به قرآن است. این روش در کار ایشان، تنها به در کنار هم گذاشتن آیات، برای درک معانی واژه خلاصه نمی شود؛ بلکه موضوعات مشابه و مشترک در سوره های مختلف را کنار یکدیگر قرار می دهد و برای درک پیام آیه، از آیات دیگر کمک می گیرد. علامه در آغاز تفسیر، مقدمه ای نگاشته و در آن نگاهی اجمالی به سیر تطور تفسیر و روش های آن دارد.
ویژگی های تفسیر
یکی از ابعاد چشمگیر المیزان، جامعه گرایی تفسیر است که بی گمان این خصیصه برخاسته از اندیشه و گرایش های اجتماعی مؤلف آن است. از مسائل بارز در تفسیر المیزان، توجه به شبهات و اشکالات مخالفان و نقد و بررسی آنها است. گرچه شبهات کلامی اشاعره و معتزله و مرجئه و دیگر فرقه های مذهبی اسلام مورد توجه علامه بوده است، اما عنایت اساسی وی به شبهات مادی گرایان و مستشرقان و پاسخ به آنها بوده است. از جنبه های اساسی دیگر این تفسیر، می توان به تلاش مفسر برای انطباق دین با تحولات زمان و عنایت به بحث های علمی و فلسفی و کلامی اشاره کرد.
محتوای کتاب
...

[ویکی شیعه] المیزان فی تفسیر القرآن. المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد، از جامع ترین و مفصل ترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم سید محمد حسین طباطبائی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ش) نگاشته شده است.
المیزان از تفسیرهای ترتیبی است و روش تفسیری آن، تفسیر قرآن به قرآن، یعنی تفسیر آیات به کمک دیگر آیات، است. انصاف علمی و دقت و عمق این تفسیر باعث شده است که این تفسیر مورد توجه عالمان شیعه و سنی قرار گیرد و به یکی از معتبرترین منابع فهم و تحقیق قرآن تبدیل شود. در ظرف مدت کوتاهی ده ها کتاب و صدها مقاله و پایان نامه در مورد آن نوشته شده است.
از امتیازات مهم این تفسیر بررسی عمیق موضوعات مهمی همچون اعجاز قرآن، قصص انبیا، روح و نفس، استجابت دعا، توحید، توبه، رزق، برکت، جهاد، و احباط است که به مناسبت آیه مربوط، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

[ویکی اهل البیت] المیزان فی تفسیر القرآن. المیزان فی تفسیر القرآن معروف به تفسیر المیزان، اثر گرانسنگ علامه سید محمدحسین طباطبایی ( 1281- 1360 ش) به زبان عربی است. ویژگی برجسته این تفسیر آن است که مولف اصرار دارد به شیوه تفسیر قرآن به قرآن به تفسیر آیات بپردازد
این تفسیر آیات را به صورت گروهی (آیات یک سیاق با هم) تفسیر می نماید و پس از تفسیر برخی از این گروه های آیات، به مناسبت به طرح مباحث عمیق قرآنی، حدیثی، فلسفی، عرفانی، ادبی، اخلاقی، تاریخی، اجتماعی و غیره می پردازد.
تفسیر المیزان در 20 جلد تنظیم گردیده است.
علامه طباطبائی؛ حکیمی الهی، مفسر قرآن، اسلام شناس و فقیهی بزرگ و دانشمندی آگاه بود که اندوخته های فراوانی در زمینه فلسفه شرق و غرب داشت. او در علومی چون: ادبیات، کلام، نجوم، هیئت و ریاضیات سرآمد بود. آثار علمی او در زمینه های مختلف، هر کدام گواه صادقی بر احاطه و عظمت مقام علمی وی است.از جمله تالیفات اوست:
تفسیر المیزان، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مبدأ و معاد، سنن النبی، وحی یا شعور مرموز، قرآن در اسلام، شیعه در اسلام، اصول عقاید، بدایة الحکمه، نهایة الحکمة و...
« تفسیر المیزان»، اثری است در 20 جلد به زبان عربی در تفسیر قرآن کریم، نوشته علامه محمد حسین طباطبایی( 1281- 1360 ش.). انگیزه شروع این تفسیر از هنگام تدریس علامه در حوزه علمیه قم برای طلاب علوم دینی شکل گرفت که وی در نهایت با اصرار شاگردانش به جمع آوری آن دروس پرداخت.
علامه طباطبایی تفسیر قرآن را در 1333 ش. آغاز کرد و در 23 رمضان 1391 ق. / 2 آبان 1350 ش. به پایان برد.
تفسیر المیزان، یکی از بزرگ ترین آثار علامه طباطبائی و به حق در نوع خود کم نظیر و مایه مباهات و افتخار شیعه است و پس از تفسیر تبیان شیخ طوسی و تفسیر مجمع البیان طبرسی، بزرگ ترین و جامع ترین تفسیر شیعی و از نظر قوت مطالب علمی و مطلوبیت روش، تفسیر منحصر به فردی است.

[ویکی نور] المیزان فی تفسیر القرآن. المیزان فی تفسیر القرآن، اثری است در 20 جلد، به زبان عربی در تفسیر قرآن کریم، نوشته علامه محمدحسین طباطبایی (1281-1360ش).
انگیزه شروع این تفسیر از هنگام تدریس علامه در حوزه علمیه قم برای طلاب علوم دینی شکل گرفت که وی در نهایت با اصرار شاگردانش به جمع آوری آن دروس پرداخت.
علامه طباطبایی تفسیر قرآن را در 1333ش، آغاز کرد و در 23 رمضان 1391ق2/ آبان 1350ش، به پایان برد.
جلد نخست این تفسیر دارای مقدمه ای به قلم مؤلف و مشتمل بر تفسیر سوره حمد و آیات 1 تا 182 سوره بقره است و سایر مجلدات آن، تفسیر آیات دیگر قرآن کریم را در بر می گیرد.
تفسیر المیزان یکی از منابع اصیل فرهنگ و معارف اسلامی در قرن اخیر بشمار می رود. این کتاب عظیم در واقع موسوعه ای است جامع، مشتمل بر مباحث عمیق قرآنی، حدیثی، فلسفی، عرفانی، ادبی، اخلاقی، تاریخی، اجتماعی و غیره که با طرحی بی سابقه و شیوه ای محققانه به رشته تحریر درآمده است. این تفسیر ارزنده از نظر صوری و معنوی، رعایت موازین صحیح قرآنی، تفکیک مباحث تفسیری و روائی و علمی از یکدیگر، نقد و بررسی و تحلیل آراء برخی از مفسران و دیگر موارد مشابه، آن چنان بدیع است که می توان گفت، در طول تاریخ تفسیر قرآن، کتابی بدین دقت و ظرافت و جامعیت تألیف نشده است.

دانشنامه آزاد فارسی

المیزان فی تفسیرالقرآن. اَلمیزان فی تفسیرِالقرآن
کتابی به عربی، تألیف علامه سید محمدحسین طباطبایی، در تفسیر قرآن.از مهم ترین تفسیرهای شیعۀ امامیه. ویژگی مهم آن به کارگیری شیوۀ تفسیر قرآن به قرآن است. در این تفسیر به مسائل اجتماعی، مسائل روز، شبهات مخالفان و نقد آن ها و مباحث علمی و فلسفی و کلامی توجه شده است. این تفسیر پس از ذکر چند آیه از یک سوره، به مباحث موضوعی و بحث روایی می پردازد. در آن به نقل احادیث و اخبار صحیح از پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) نیز پرداخته شده است. المیزان از ۱۳۷۵ق جلد جلد و سپس در ۲۰ جلد در بیروت (۱۳۸۲ق) و بعد از آن در قم (۱۳۶۵ش) منتشر شد. ترجمۀ فارسی آن، توسط سید محمّدباقر موسوی همدانی، در ۲۰ جلد به چاپ رسیده است. مفتاح موضوعی المیزان فارسی نیز چاپ شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس