اسماعیل بن عبدالله غفاری

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسماعیل بن عَبداللّه غِفاری را اشجعی نیز خوانده اند.
او را اشجعی نیز خوانده اند. از زندگی وی هیچ اطلاعی در منابع دیده نمی شود.
شأن نزول ایه ۲۲۸سوره بقره
فقط از کلبی و مقاتل نقل شده که اسماعیل، همسرش «قُتَیله» را در زمان رسول خدا طلاق داد، درحالی که از بارداری وی آگاه نبود؛ اما پس از مدتی که از بارداری او آگاه شد، به وی رجوع کرد و برای زایمان به خانه اش باز گرداند؛ ولی پس از زایمان، زن و فرزند هر دو مردند و آیه ۲۲۸ بقره در این باره نازل شد «والمُطَلَّقتُ یَتَرَبَّصنَ بِاَنفُسِهِنَّ ثَلثَةَ قُرُوء ولا یَحِلُّ لَهُنَّ اَن یَکتُمنَ ما خَلَقَ اللّهُ فی اَرحامِهِنَّ اِن کُنَّ یُؤمِنَّ بِاللّهِ والیَومِ الأخِرِ وبُعولَتُهُنَّ اَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فی ذلِکَ اِن اَرادُوا اِصلحًا= و زنان طلاق داده شده باید سه پاکی انتظار کشند و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارند برای آنان روا نیست که آنچه را خداوند در رحمشان آفریده، پوشیده دارند و اگر شوهرانشان سر آشتی دارند، به باز گرداندن آنان در این (مدت) سزاوارترند».
ناسخ آیه ۲۲۸ سوره بقره
در نقل دیگری از مقاتل و کلبی آمده است که در آغاز اسلام اگر مردی همسرش را برای بار سوم طلاق می داد و همسرش باردار بود، مرد تا هنگام زایمان، حق رجوع داشت؛ امّا بعداً این حکم با آیه ۲۲۹ بقره منسوخ شد :«الطَّلقُ مَرّتانِ فَإِمساکٌ بِمَعروف أَو تَسرِیحٌ بِإِحسن...»، بنابراین، مراجعه اسماعیل به همسرش پس از آگاهی از بارداری وی، بر اساس این حکم بوده است، با این حال، میان این قضیه با مفاد آیه و زمان نزول آن که پس از درگذشت قُتَیله بوده، پیوند روشنی مشاهده نمی شود.
حرام بودن کتمان بارداری
...

پیشنهاد کاربران

بپرس