اختیارات اولیاء پس از مرگ

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از امور اختلافی وهابیت با امت اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت بحث قدرت اولیاء خدا بعد از مرگ است. وهابیون مدعی هستند که هرگاه انسانی و لو اینکه این شخص از اولیاء خدا باشد یا جزء انبیاء از دنیا رفت روح وی دیگر هیچ قدرت و تاثیری در این دنیا ندارد و برای همین اعتقاد شیعه و اهل سنت را تکفیر می کنند. در این مقاله به بررسی این شبهه می پردازیم.
عقیده اهل سنت و شیعه بر این پایه استوار است که کرامات و دائره اشراف اولیاء خدا در این دنیا با مرگ وی از بین نمی رود چنانچه محمد عمر سربازی از بزرگترین علمای اهل سنت ایران چنین می گوید: مسئله هفتم: بدان که از بعضی از اولیاء بعد از موت هم تصرفات و کرامات عجیب و غریب سر می زند و این مورد بسیار واقع شده است چرا که ولایت بعد از موت گرفته نمیشود بلکه همراه با ولی است.
سربازی، محمد عمر، خلاصة التصوف، ص۱۸۷.
قال القاضی: وذلک ان النفوسَ الزکیةَ القدسیة اذا تَجَرَّدَتُ عن العلائق البدنیة عَرَجَتْ واتصلت بالملا الاعلی، ولم یبق لها حجابٌ فتری الکلَّ کالمشاهد بنفسها او باخبار الملک لها، وفیه سرُّ یطلع علیه من تَیَسَّر لهجان های تزکیه شده و قدسیه هرگاه از تعلّقات جسمانی عروج می کند و با عالم اعلی واصل می شود و حجابی باقی نمی ماند، آنگاه همه را مشاهده می کنند به شخصه و یا با خبر آوردن فرشته. و در آن رازی است که برای هر که توفیق میسّر شود، خواهد دانست.
محمد القاری، علی بن سلطان، الوفاة:۱۰۱۴ه، مرقاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح، ج۲، ص۷۴۴.
و در جای دیگر هم مناوی یکی دیگر از علمای اهل سنت این مطلب را به عنوان یک عقیده صحیح نقل میکند:حیثما کنتم فصلوا علی فان صلاتکم تبلغنی لان النفوس القدسیة اذا تجردت عن العلائق البدنیة عرجت واتصلت بالملا الاعلی ولم یبق لها حجاب فتری الکل بالمشاهدة بنفسها وباخبار الملک بها وفیه سر یطلع علیه من تیسر له ذکره القاضیهر جایی که شما باشید، بر من صلوات بفرستید، زیرا درود شما برای من می رسد. زیرا نفس قدسی وقتی از علائق دنیوی جدا شود، به ملاء اعلی متصل می شود، و برای آن حجابی باقی نمی ماند. بنابراین، همه چیز را با مشاهده خود و یا خبردادن فرشتگان می بیند. در این روایت سری است برای کسی که به آن دست یابد از آن مطلع می شود. این مطلب را قاضی عیاض نقل کرده است.
المناوی، عبدالرؤوف الوفاة:۱۰۳۱ ه، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج۳، ص۴۰۰، دار النشر:المکتبة التجاریة الکبری - مصر - ۱۳۵۶ه، الطبعة:الاولی.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس