احمد بیگدلی

دانشنامه آزاد فارسی

احمد بیگدلی (اهواز 26 فروردین 1324ش- فرخ ­شهر 26 شهریور 1393ش)
داستان­ نویس و نمایش ­نامه ­نویس ایرانی. در سال 1345 دیپلم ریاضی­ اش را از دبیرستان­ های اهواز دریافت کرد و دوسال بعد، پس از اتمام خدمت سربازی، به استخدام آموزش و پرورش لاهیجان درآمد. سال­ ها بعد در دانشکده­ ی هنرهای دراماتیک به تحصیل پرداخت اما چهارسال بعد (در سال ۱۳۶۰) آن را رها کرد و با مهاجرت تا پایان عمرش در فرخ­ شهر اصفهان زندگی کرد. بیگدلی داستان ­نویسی را به صورت جدی از سال 1347 و به دنبال انتشار داستانی از او در مجله­ ی فردوسی آغاز کرد. در سال 1351 به آموزش و پرورش دزفول منتقل شد و در این زمان به نوشتن نمایش ­نامه ­هایی پرداخت که در تلویزیون مرکز خوزستان اجرا و از تلویزیون سراسری پخش شدند. در سال ۱۳۵۴ به اهواز منتقل شد و کار تئاتر را ادامه داد. بیگدلی با نمایشنامه­ ی دالو که سال ۱۳۵۶ در سومین جشنواره­ ی تئاتر شهرستان ها (در تهران) به روی صحنه رفت به شهرت رسید. اما از میانه­ های دهه­ ی 1360 به کار داستان­ نویسی پرداخت. با این­ حال داستان­ هایش تا اواسط دهه­ ی بعد به صورت کتاب منتشر نشدند. همچنین باید اضافه کرد که در همین دوره نشست­ های ادبی ­ای را در اصفهان با حضور و همکاری اشخاصی چون علی یزدانی، حسن محمودی و سید رضی آیت تشکیل دادند که تا یک دهه ادامه یافت. در این دوره چندین نقد و مقالات نیز از او درباره­ ی ادبیات،سینما و تئاتر در نشریات محلی و سراسری منتشر شده است.
بیگدلی در سال ۱۳۷۶ از آموزش و پرورش نجف ­آباد بازنشسته شد. مدتی در دانشگاه پیام نور این شهر تدریس فیلم ­نامه نویسی کرد و همزمان نیز در انجمن سینمای جوانان نجف ­آباد (به مدت ۱۲ سال) و مراکز خصوصی اصفهان به تدریس پرداخت. از دیگر فعالیت­ های قلمی او باید به نگارش گفتار متن بیشتر از 40 فیلم مستند اشاره کرد. در این زمینه در اولین جشنواره­ ی "فیلم یادگار" برای فیلم مستند پاسارگاد (ساحته­ ی مهرداد زاهدیان) برنده­ ی جایزه­ ی بهترین گفتار متن شده است. از دیگر افتخارات او به دریافت جایزه ­ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای رمان اندکی سایه (1385) و برنده­ ی هفتمین جایزه­ ی "کتاب فصل" برای مجموعه داستان آوای نهنگ باید اشاره کرد.
قاسم آهنین­ جان درباره ­ی ویژگی­ های داستان­ های بیگدلی می­ گوید: "او نویسنده ای بود که محور کارهایش آدم ها و اجتماع پیرامونش بود و به همین دلیل مخاطب را با داستان های خودش درگیر می کرد. داستان های بیگدلی در فضاهای مصنوعی و ذهنی نبودند بلکه دقیقا عامل موفقیت او این بود که آدم های داستان هایش با آدم های اجتماع مانوس هستند و مخاطب می تواند با آنهاهمذات پنداری کند."
با ذکر این نکته که به دلیل مرگ نابه­ هنگام بیگدلی که براثر سکته ­ی قلبی بوده، تعدادی از آثار او (با این­ که نشانه­ هایی از اسم و موضوعشان هست) هنوز منتشر نشده­ اند،ما در این ­جا فهرستی از کتاب­ های منتشرشده­ اش را ارائه می­ دهیم: شبی بیرون از خانه (مجموعه داستان- مینو، 1374)؛ من ویران شده ام (مجموعه داستان- نقش خورشید، 1381)؛ اندکی سایه (رمان- خجسته، 1384)؛ آنای باغ سیب (مجموعه داستان- آگه، ۱۳۸۶)؛ آوای نهنگ (مجموعه داستان- چشمه، ۱۳۸6)؛ زمانی برای پنهان شدن (رمان- آگه، ۱۳۸۷)؛ ­بی­ تردید سه ­شنبه بود (رمان- علم، ۱۳۹۰)؛ مگر چراغی بسوزد (مجموعه داستان- روزنه، ۱۳۹۱)؛ ارواح ماه مهر (مجموعه داستان- افراز، ۱۳۹۳) و ذبیح (رمان- چشمه، 1395).
منابع:
روزنمای ادبیات امروز ایران 1396؛ پژوهش و تدوین: محمد ولی­زاده؛ تهران: انتشارات بامداد نو؛ چاپ اول: 1395 http://yon.ir/9NfLj http://yon.ir/qDV1A

پیشنهاد کاربران

بپرس