ایه حج

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیه حج. آیه حج به آیه ۹۷ سوره آل عمران ، درباره وجوب حج به شرط استطاعت اطلاق می شود.
به آیه ۹۷ سوره آل عمران «آیه حج» گفته می شود: (فیه آیات بینات مقام ابراهیم و من دخله کان آمنا و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین)؛ «در آن نشانه های روشن است (از جمله) مقام ابراهیم ، و هر کس داخل آن شود در امان خواهد بود و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایی رفتن به سوی آن دارند، و هر کس کفر بورزد (و حج را ترک کند به خود زیان رسانیده) خداوند از همه جهانیان بی نیاز است».
آل عمران/سوره۳، آیه۹۷.
در این آیه دستور انجام حج به همه مردم داده شده است و از آن تعبیر به یک بدهی و دین الهی شده است که بر ذمه عموم مردم می باشد و تنها شرطی که در آیه برای وجوب حج ذکر شده مساله استطاعت است که با تعبیر «من استطاع الیه سبیلا» (کسی که توانایی راه پیمایی بسوی خانه کعبه داشته باشد) بیان شده. در پایان آیه، برای تاکید و بیان اهمیت مساله حج، می فرماید: کسانی که کفران کنند و این دستور الهی را نادیده بگیرند و به مخالفت برخیزند در حقیقت به خود زیان می رسانند، زیرا خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.
اهمیت حج
اهمیت حج چنان است که از ترک آن تعبیر به کفر شده است، وبخش دوم آیه نیز بیانگر این نکته است که انجام این فریضه مهم الهی مانند همه فرائض و برنامه های دینی به سود مردم و برای تربیت آنها است و هیچگونه تاثیری برای خداوند که از همگان بی نیاز است نخواهد داشت.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۲۰.
...

[ویکی شیعه] آیه حج. آیه حج آیه ۹۷ سوره آل عمران که پیام مهم آن تشریع وجوب حج برای اشخاص دارای استطاعت است. مقام ابراهیم و امنیت خانۀ خدا از نشانه های آشکار خانه خدا است که با عبارت آیات بینات از آنها یاد شده است.
تشریع وجوب حج پیام مهم این آیه است. اما افزون بر آن در این آیه بر نشانه های آشکار خانه خدا که از جملۀ آن ها مقام ابراهیم است اشاره شده است. اموری مانند امنیت خانۀ خدا، تنها شرط وجوب حج و بیان اهمیت حج که ترک آن معادل کفر دانسته شده از موارد دیگری است که در این آیه مورد توجه قرار گرفته است.
از دیدگاه برخی از مفسران تعبیر «آیات بینات» به معنای نشانه های آشکار خانۀ خدا، به همراه آیۀ قبل از خود پاسخی به یهودیان است که بیت المقدس را شکوهمندتر از کعبه می دانستند. قرآن در پاسخ به ایرادهای یهودیان امتیاز هایی را در آیۀ قبل برای کعبه برشمرده و در این آیه، آیات بینات را به آن می افزاید. اموری که از نشانه های آشکار خانۀ خدا محسوب می شود طبق آیۀ حج عبارتند از مقام ابراهیم، امنیت کسانی که وارد آن می شوند و وجوب حج بر افراد مستطیع.

[ویکی اهل البیت] آیه حج. طبق نود و هفتمین آیه سوره آل عمران/ 3 زیارت خانه خدا بر کسانی که توانایی رفتن به سوی آن را داشته باشند، لازم دانسته شده است؛ از همین رو به آن «آیه حج» گفته اند:
«وَلِلّهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ إِلَیهِ سَبِیلا...»

[ویکی حج] آیه حج. آیه حج؛ نود و هفتمین آیه سوره آل عمران و دربردارنده تشریع وجوب حج است. بر اساس این آیه، حج بر تمام کسانی که مستطیع هستند واجب است. برخی آیات دیگر مانند آیه ۱۹۶ سوره بقره و آیه ۲۷ سوره حج، هم آیات حج نامیده شده اند. برخی فقها، آیه را عام دانسته و وجوب آن را شامل همه انسانها حتی غیر مسلمانان نیز می دانند و معتقدند اسلام فقط شرط صحت حج است. بر اساس لحن آیه، حج از عباداتی است که باید از روی اخلاص و به قصد رضای خدا انجام شود.
بر اساس این آیه، خداوند حج را بر کسانی واجب کرده که استطاعت آن را داشته باشند و هر کس از آن روی گرداند و ناسپاسی کند، خداوند از جهانیان بی نیاز است:
آیات مربوط به حج و ارکان و احکام آن بسیارند و در سوره های قرآن پراکنده اند؛ اما آیه معروف به «آیه حجّ» که بسیاری از مفسران و دانش پژوهان از آن با همین تعبیر یاد کرده اند آیه ۹۷ سوره آل عمران است. افزون بر این، برخی از مفسران و فقها از آیه ۱۹۶ سوره بقره و آیه ۲۷ سوره حجّ به آیه حجّ تعبیر کرده اند.

پیشنهاد کاربران

بپرس